Kralj Rama X. in kraljica na tleh

Zaradi slik s kraljeve poroke so v deželi smehljaja mnogi hudo zaskrbljeni.

Objavljeno
05. maj 2019 18.10
Posodobljeno
05. maj 2019 18.12
Tajski kralj Maha Vadžiralongkorn je že pred kronanjem jasno pokazal, kakšna je njegova vizija demokracije in zakona s kraljico Suthido. FOTO: AFP
Tri dni, preden je bil končno okronan, se je tajski kralj Maha Vadžiralongkorn poročil s Suthido Tidžaj, ki je pred tem poveljevala odredu kraljevih telesnih stražarjev, in jo razglasil za kraljico Suthido Vadžiralongkorn na Ajudhia. Zdaj tudi njo ščiti drakonski zakon lese majeste, zato si redko kdo upa brskati po njeni preteklosti, saj ga lahko doleti zaporna kazen. Ve se le to, da je bila 42-letna kraljica z vzdevkom Nui nekoč stevardesa, da je nato dobila najvišji generalski čin v vojski in da je četrta žena 67-letnega kralja.

Čeprav sta že dolgo par, je bila poroka 1. maja nenapovedana. Vadžiralongkorn je hotel z njo sporočiti ljudstvu, da je kraljestvo trdno kljub bojazni, da on tak, kakršen je, ne bo sposoben ohraniti enotnosti v družbi, ki se je razdrobila na sprte strani, in nadaljevati avtoritarne vladavine pokojnega očeta Bumibola. S kraljico ob strani je lahko Rama X. začel tridnevni obred lastnega kronanja, ki se bo končal jutri, ko se bo srečal s tujimi diplomati in državnimi funkcionarji. V soboto so ga razglasili za devaradžo – božanskega kralja, ki bo ščitil budizem, vero večine 70-milijonskega tajskega prebivalstva.
 

Obred in kronanje


Sprejel je kraljevo palico s svojim imenom, horoskopskim znamenjem in imenom najvišjega tajskega budističnega duhovnika, kar priča o tem, da monarha podpira politično zelo močna budistična duhovščina. Njegovo znamenje bo v prihodnje v pomoč kraljevim astrologom pri predvidevanju dogodkov, ki bodo zaznamovali njegovo vladavino.

image
REUTERS Tajski kralj Maha Vadžiralongkorn je že pred kronanjem jasno pokazal, kakšna je njegova vizija demokracije in zakona s kraljico Suthido. FOTO: Reuters


Rama X. je opravil več simboličnih očiščenj s sveto vodo v obredih, starih več stoletij, v katerih sta se prepletala hinduizem in budizem, na koncu pa si nadel kraljevo ogrinjalo, izvezeno z zlatom, se povzpel na osmerokotni prestol in od brahmanskega duhovnika sprejel sveto vodico, zbrano na več krajih po vsej Tajski. Na koncu so brahmani razprli nad njim kraljevi dežnik, ki simbolizira njegovo suverenost in se v nekaterih azijskih državah od davnine uporablja namesto krone. V nasprotju z obredi v večini drugih kraljevin, kjer prestolonaslednika okrona verski poglavar ali eden od dvornih funkcionarjev, je Vadžiralongkorn okronal sam sebe. Z rokama si je nadel krono, okrašeno z dragimi kamni, ki se v javnosti pojavi samo na ta dan.

Potem ko je kralj zrecitiral prisego predanosti ljudstvu in vrednotam, kot so velikodušnost, moralnost, požrtvovalnost, iskrenost, pogum, strpnost in nepoznavanje sovraštva, je bil blagoslovljen z udarci gongov in zvonjenjem zvonov iz več kot 40.000 budističnih templjev po državi. Drugi dan so Rama X. skozi Bangkok ponesli na kraljevih nosilih, da bi ga lahko pozdravilo ljudstvo. Z njegovim kronanjem se je končal proces zamenjave na prestolu, in to dve leti in pol po smrti Bumibola in koncu njegove 70-letne vladavine.
 

Do konsenza z vojsko


image
REUTERS Dežnik je, kot verujejo, dom modrih duhov, ki bodo kraljevi svetovalci in ki ga bodo varovali pred vsemi oblikami zla. FOTO: Reuters
Zdaj prihaja na vrsto vprašanje, ali bo novi monarh sposoben vzpostaviti konsenz z najpomembnejšimi političnimi akterji v razdeljeni državi. Pri tem se zdi, da je ohranjanje demokracije vse manj pomembno in tudi vse manj mogoče. Ker je med ljudmi že dolgo močno omajano zaupanje v neodvisne institucije, kot so sodišča, volilne komisije ali protikorupcijske agencije, je dal Vadžiralongkorn jasno vedeti, da se bo tudi on – tako kot njegov oče – bolj kot na konsenz opiral na vojsko in prisilo.

V tej luči je pričakovati tudi skorajšnje uradne rezultate parlamentarnih volitev, ki so potekale 24. marca. Objavo so zaradi kronanja preložili z izgovorom, da mora ta pomembni obred potekati brez družbenih nemirov. Mesec in pol po volitvah Tajska tako še vedno nima vlade niti jasnega zmagovalca, čeprav je pričakovati, da bo na koncu to postal dosedanji premier in nekdanji general Prajut Čanoča.

image
AFP Kralju Rami X. ni kaj dosti za sloves »ljudskega kralja«, kakršen je bil njegov oče, a je ljudstvo vseeno z navdušenjem pospremilo njegovo kronanje. FOTO: AFP


Skupina strank, ki se upira vojaški hunti, je po volitvah ustanovila koalicijo. Kot trdijo, imajo skupaj več kot polovico sedežev v spodnjem domu parlamenta. A Prajut računa na končni seštevek, ki vključuje tudi senat, v katerem ima hunta zagotovljeno podporo, zato je pričakovati, da bo ostal na čelu vlade, kljub obtožbam opozicije, da so se med glasovanjem dogajale številne nepravilnosti.

Pokazal je že, da mu ni kaj dosti za sloves »ljudskega kralja«, kakršen je bil njegov oče. Kar zadeva demokracijo, se je na kraljevi poroki lepo videlo, kakšna je ta v njegovih očeh: Vadžiralongkorn je sedel na pozlačenem prestolu, Suthida pa je legla na tla pred njim in mu izkazala popolno podrejenost. Če kralj to pričakuje tudi od svojega ljudstva, deželi smehljaja gotovo grozi nov val težav.