Evropska agencija za varnost v letalstvu zaprla evropski zračni prostor za letala Boeing 737 max 8

Modeli 737 za krajše in srednje dolge proge so desetletja najbolje prodajani v floti Boeinga. 
Objavljeno
12. marec 2019 07.34
Posodobljeno
12. marec 2019 19.20
Iz družbe Boeing, katere delnice so včeraj strmo padle, nato so izgube deloma nadoknadili, so sporočili, da pospešeno razvijajo programsko opremo za nadzor letenja. FOTO: Edgar Su/Reuters
A. I., L. Z.
A. I., L. Z.
Po nedeljskem strmoglavljenju etiopskega letala se je nekaj družb odločilo, da začasno prizemljijo letala Boeing 737 Max 8. Singapurska družba za civilno letalstvo pa je sprejela še dodaten ukrep – prepovedali so letenje vseh modelov Max. Nesreča letala, ki je bilo na poti iz Adis Abebe v Nairobi, je bila že druga v petih mesecih, v katero je bil vpleten omenjeni Boeingov model. Tudi evropska agencija za varnost v letalstvu je zaprla evropski zračni prostor za omenjeni Boeingov model.

Kot piše na njeni spletni strani, agencija zapira evropski zračni prostor ne glede na to, ali so letala poletela iz EU ali tretjih držav, ne glede na destinacijo ter ne glede na to, ali gre za evropske ali tuje letalske družbe.


Začasna prizemljitev bo vplivala na druge prevoznike


Singapursko letališče Changi je šesto najbolj prometno na svetu, ni pa še znano, ali bodo zaradi prizemljitve letal odpovedali lete, in če, koliko. Sicer je veliko letalskih prevoznikov po vsem svetu prizemljilo model Max 8, ki ima boljši izkoristek goriva, je pa Singapur prva država, ki je prepovedala letenje vseh modelov Boeing 737 Max, ne le »osmice«. Prepoved letenja je začela veljati ob 14. uri po lokalnem času (ob 6. uri po srednjeevropskem). 

Začasna prizemljitev bo vplivala na druge prevoznike, med drugim na kitajski Southern Airlines, Garudo Indonesio, Shandong Airlines in tajski Lion Air. Potrudili se bodo, da bo ta odločitev čim manj vplivala na potnike. 

image
Na letalu so bili potniki iz 35 držav sveta, med njimi več kot 20 uslužbencev ZN. FOTO: Maheder Haileselassie/Reuters


Iz ameriške zvezne uprave za civilno letalstvo (FAA) so v ponedeljek sporočili, da so letala Boeing 737 Max 8 tehnično brezhibna, kljub dvema nesrečama v zadnjega pol leta. Boeing je sicer lani na trg lansiral modele Max 7, 8, 9 in 10. Do konca januarja so prodali 350 maxov 8 od načrtovanih 5011, kolikor so dobili naročil. V zraku je nekaj maxov 9, medtem ko naj bi v prihodnjih letih na trg prišla še maxa 7 in 10. Modeli 737 za krajše in srednje dolge proge so desetletja najbolje prodajani v floti Boeinga. 



Letalo, ki je v nedeljo strmoglavilo v Etiopiji, je bilo eno izmed 30, ki jih je naročila družba Ethiopian Airlines kot del razširitve svoje flote. Na letalu so bili potniki iz 35 držav sveta, med njimi več kot 20 uslužbencev ZN. Etiopija je zaradi nesreče v ponedeljek razglasila dan žalovanja. Letalo, ki je padlo v Etiopiji, je tako rekoč novo, saj je bilo staro le štiri mesece.

Vzrok za nedeljsko nesrečo, v kateri je umrlo 157 potnikov in članov posadke, bo morda razkrila podrobna preiskava. Letalo je strmoglavilo že šest minut po vzletu z letališča v Adis Abebi. Pilot je bil izkušen, a strokovnjaki opozarjajo, da bi bil vzrok kljub temu lahko človeški dejavnik. Po indonezijski nesreči, ki je zahtevala 189 življenj, so preiskovalci zaključili, da je imel pilot menda težave z upravljanjem letala, poroča BBC.

image
Na letalu so bili potniki iz 35 držav sveta, med njimi več kot 20 uslužbencev ZN. FOTO: Maheder Haileselassie/Reuters


V FAA so z izjavo o brezhibnosti Boeingovega modela precej pohiteli. Strokovnjaki so jasni, da je treba počakati na zaključek preiskave. Ameriška ministrica za promet Elaine Chao je povedala, da bodo storili vse in ugotovili, ali je bila za strmoglavljenje kriva tehnična napaka modela Max 8. Iz FAA obenem zagotavljajo, da bodo nemudoma ukrepali, če odkrijejo varnostne težave pri letalih Boeing 737 Max 8.

Iz družbe Boeing, katere delnice so včeraj strmo padle, nato so izgube deloma nadoknadili, so sporočili, da pospešeno razvijajo programsko opremo za nadzor letenja, ki bo »že varno letalo, naredil še za bolj varnega«. Posodobljen program so začeli razvijati po nesreči indonezijskega letala lani oktobra in ga bodo v prihodnjih tednih naložili pri vseh letalih tipa 737 max.

Paul Hudson, predsednik neprofitne organizacije Flyersright.org in član odbora FAA, je kljub temu pozval, naj ostanejo modeli Max 8 do zaključka preiskave prizemljeni: »Mnenje FAA ogroža življenja potnikov pa tudi dobro ime ameriške letalske industrije.«

S spornimi letali bodo sicer še naprej leteli pri več evropskih in arabskih letalskih družbah, med drugim pri turški Turkish Airlines, italijanski Air Italy, norveški Norweigian Air Shuttle in dubajski Flydubai.