Srbska različica »uberja« hromi Beograd

Taksisti, ki iz protesta vsak dan za nekaj ur zaprejo ulice, imajo eno samo zahtevo: da se spoštuje zakon

Objavljeno
11. oktober 2019 15.35
Posodobljeno
11. oktober 2019 16.09
V ponedeljek bodo taksisti zaporo razširili in protest podaljšali za dve uri, kar bo povečalo gnečo na mostovih. FOTO: Milena Zupanič
Beograd – Promet v srbski prestolnici je že dva tedna ohromljen. V središču mesta taksisti vsak dan med 13. in 15. uro blokirajo dve veliki ulici. V ponedeljek bodo zaporo razširili in protest podaljšali za dve uri, kar bo povečalo gnečo na mostovih. Taksisti imajo, kot pravijo, eno zahtevo: da se v Srbiji spoštuje zakon.

Mostove so nameravali taksisti sprva zavzeti že ta teden, a so si tudi zaradi obiska turškega predsednika Erdoğana premislili. Prihodnji teden bo v Beogradu svetovno zasedanje parlamentarnih delegacij, ki se ga bo udeležilo več kot sto držav, a taksisti z radikalizacijo svojih protestov ne bodo več čakali. Odkar se jim je zgodil »uber« – vzporedna taksi služba CarGo –, se je taksistom zaslužek zmanjšal za polovico in bodo težko plačali davke, je povedal Zoran Stefanović, predsednik strokovnega združenja taksistov Sitab, ki je taksist že 25 let.

Odkar je bil lani sprejet zakon o prevozu potnikov v cestnem prometu, je združenje na razne inštitucije v državi poslalo že 170 zahtev. Vse z enim samim namenom: da bi pristojni zagotovili spoštovanje zakona. Inšpektorji so na sodišče za prekrške vložili 12 prijav proti prevoznikom podjetja CarGo, a v zadnjem letu ni bila rešene niti ena prijava. Skozi taksiste se kaže ena poglavitnih težav Srbije – odsotnost pravne države.

image
FOTO: Milena Zupanič


Delovanje mimo zakona?


V Beogradu deluje 6300 taksistov podjetnikov, v celotni Srbiji 17.500, vsi skupaj plačajo v proračun 21 milijonov evrov letno davka. V prestolnici so organizirani v 14 združenj, ki skrbijo tudi za to, da vozijo v skladu z lani sprejetim zakonom. Ta je do taksistov zahteven: cena je točno določena, tistim, ki ne plačujejo davka, bo v začetku novembra odvzeto dovoljenje za delo, predvidene so visoke kazni, na primer 400 evrov, če čaka taksi zunaj označenega parkirišča za taksije, pripoveduje sogovornik.

CarGo deluje prek naročanja in plačevanja z aplikacijo. Po besedah Stefanovića mimo zakona: ne izdajajo računov in torej ne plačujejo davka, vozniki nimajo licence za prevoz potnikov, vozila niso registrirana za taksiprevoz, potniki niso zavarovani. Za registrirane taksiste predstavlja CarGo nelojalno konkurenco. Beograjski taksisti bodo stavkali do izpolnitve zahteve, torej do takrat, ko bodo pristojni začeli upoštevati zakon, je napovedal Aleksandar Bjelić iz združenja Pink Taxi.


Nasprotja v vladi


V vladi glede taksistov nastal razkol. Medtem ko premierka Ana Brnabić meni, da CarGo zakona ne krši, pač pa da je našel luknjo v zakonu, je ministrica za promet Zorana Mihajlović prepričana, da zakon kršijo. Zagato bi lahko rešilo sodišče, a za ta primer (še) ne deluje. Nadzor nad taksiji bi morala izvajati inšpekcija in komunalni policisti. Inšpekcija je sicer sedem vozil CarGo odvzela, še pet pa jih je poskušala odvzeti, a ji ni uspelo, ker so jo drugi taksisti ovirali pri delu. Tisoč vozil CarGo še vedno vozi.

image
Protesti taksistov v Beogradu. FOTO: Milena Zupanič


V CarGo trdijo, da delajo po zakonu, ki pa da je neustaven. V dokaz in kot v posmeh se je njihov direktor Vuk Gubernić pripeljal pred zgradbo vlade v fijakerju. Kako zakon umešča prevoz s konjem? Medtem pa se Beograjčani jezijo. Vsak dan ostanejo za nekaj časa brez javnega prevoza, v tem času pa je tudi z lastnim avtomobilom premik v delu mesta nemogoč. Kolesarskih stez ni, razdalje so za pešačenje prevelike.