Pulj – Na Hrvaškem se te dni v gospodarstvu veliko dogaja. Sindikati so zbrali kar 700.000 podpisov za referendum proti pokojninski reformi, po kateri bi ljudje morali delati do 67. leta, v Pulju pa množično odpuščajo delavce ladjedelnice Uljanik. Kar je za Istro socialna bomba, je za Zagreb konec nespametnega trošenja javnega denarja za industrijo, ki v Evropi izumira. Upanje na boljši jutri Hrvaški ponuja
Mate Rimac, ki je v svoje zagonsko podjetje pritegnil naložbo Hyundaia in Kie.
Predsednik hrvaške vlade
Andrej Plenković ima za sabo težak teden. S predlogom pokojninske reforme je prepričal premalo ljudi, jih je pa razjezil ravno dovolj, da bodo o zamisli za podaljšanje delovne dobe do 67. leta Hrvati morda odločali na referendumu. S komentarjem stečaja prezadolžene puljske ladjedelnice Uljanik, ki da ni konec ladjedelništva v državi, pa si je premier nakopal kup novih zamer v celotni Istri. Prezadolžena ladjedelnica, ki je nekoč zaposlovala več kot štiri tisoč ljudi, bo v ponedeljek začela deliti odpovedi 1118 zaposlenim, ki že osem mesecev niso videli plače.
NapovedujemoV jutrišnji Sobotni prilogi si preberite celotno reportažo iz Pulja: o vzdušju v mestu in o tem, kdo je kriv za padec ponosa hrvaškega ladjedelništva.
Temni oblaki nad mestom
Stečaj največje hrvaške ladjedelnice v Istri razumejo kot pogreb hrvaškega ladjedelništva. FOTO: Jože Suhadolnik/Delo
Odpovedi v Pulju – v več z ladjedelnico povezanih družbah jih delijo že nekaj tednov – bo v ponedeljek predvidoma dobila večina od omenjenih 1118 zaposlenih. Ko bo zadnjega vala odpuščanj konec, bo na cesti ostalo okoli 2400 ljudi, zaradi zaprtja ladjedelnice pa utegne velik del ljudi iz te ladjedelnice oditi v službo v italijanski Tržič, kjer ladjedelnica Fincantieri gradi velike turistične ladje. »Ko ljudje z znanjem enkrat odidejo iz mesta, jih bo zelo težko privabiti nazaj. Če eksplodira socialna bomba, se bo mesto s 57.000 prebivalci izpraznilo,« pravi ladjedelničar Samir Hadžić, ki v nadzornem svetu Uljanika zastopa delavce. Kakšno je vzdušje v mestu in kdo je kriv za padec ponosa hrvaškega ladjedelništva, preberite v jutrišnji
Sobotni prilogi.
Kaj, če se sindikati spet motijo?
Ulični umetnik
Pino Ivančić, ki je v Uljaniku delal 30 let, krivde za zlom ladjedelnice ne pripisuje izključno kapitalizmu, grabežljivim menedžerjem ali pokvarjenim politikom. Svoj del krivde po njegovem mnenju nosijo tudi zaposleni, ki vloge delničarjev niso odigrali dovolj resno, in seveda sindikalisti, ki jim je v ključnih trenutkih zmanjkalo znanja in poguma. Se pa Ivančić in sindikalisti strinjajo, da so zamisli o množični prekvalifikaciji ladjedelniških varilcev v natakarje skregane z realnimi možnostmi.
Toda ali so res? Ker se bodo številni usposobljeni delavci čez noč znašli na trgu dela, jim zelo prav pride upanje, da je iz nič mogoče narediti nekaj velikega. Dokaz za to delavcem v Pulju daje zagonsko podjetje Rimac Automobili iz 270 kilometrov oddaljene Svete Nedelje. Družba, ki obstaja deset let, v proizvodnji električnih avtomobilov zaposluje že 500 ljudi, ta teden pa so s predstavniki korejskih avtomobilskih velikanov Hyundai in Kia sklenili pogodbo o naložbi, vredni 80 milijonov evrov.