Bezos se povezuje z rivali, da bi uresničili »ameriške sanje«

Ali bo Američanom uspelo čez pet let pristati na Luni?
Fotografija: Ustanovitelj podjetja Blue Origin Jeff Bezos se je povezal s še tremi ameriškimi vesoljskimi podjetji, da bi Nasi pomagali doseči Luno. FOTO: Mandel Ngan/AFP
Odpri galerijo
Ustanovitelj podjetja Blue Origin Jeff Bezos se je povezal s še tremi ameriškimi vesoljskimi podjetji, da bi Nasi pomagali doseči Luno. FOTO: Mandel Ngan/AFP

Jeff Bezos, ustanovitelj vesoljskega podjetja Blue Origin in Amazona, se je povezal z rivali, da bi skupaj uresničili »ameriške sanje« in Nasi pomagali, da se astronavti v programu Artemis v letu 2024 vrnejo na Luno. Podjetje bo sodelovalo z Lockheed Martinom, Northrop Grummanom in Draperjem, da bi razvili vse glavne elemente lunarnega sistema.

»Boljših partnerjev ne bi mogli dobiti. To je nacionalna ekipa za nacionalni prioritetni cilj,« je poudaril Bezos v govoru na mednarodnem astronavtičnem kongresu. Nasi voda že pošteno teče v grlo, saj zaostaja pri razvoju skoraj vsega, nujno potrebnega za pristajanje na Luni. Postavljeni rok – leto 2024 – je tako kratek, da ne bo možen niti testni polet brez posadke. Nasa je zato do 1. novembra odprla prijave za zasebnike, ki bi ji lahko oziroma želeli pomagati.

»To je ena izmed reči, ki so tako ambiciozne, da jih je treba speljati z več partnerji. To je edini način, da na Luno pridemo hitro,« je poudaril Bezos.

Lockheed Martin in Blue Origin sta namreč v letošnjem letu predstavila različna landerja, s katerima bi ob boku Nasine kapsule Orion za človeško posadko na Luno dostavljala tovor. Zdaj očitno načrte spreminjajo.

Plovilo Blue Moon FOTO: Mandel Ngan Afp
Plovilo Blue Moon FOTO: Mandel Ngan Afp


Po načrtih bo vodilni partner Blue Origin, ki bo gradil pristajalno platformo Blue Moon. Poganjali jo bodo novi motorji BE-7. Lander bo temeljil na v začetku leta predstavljeni tovorni kapsuli, a potrebnega bo še kar nekaj dela, da bo primerna za ljudi. Bezosovo podjetje bo sicer samostojno nadaljevalo razvoj tovorne kapsule, ki so jo skrivoma izdelovali že tri leta.

Lockheed Martin, ki je zgradil številne Nasine satelite in sonde, skupaj z Boeingom pa se pod združenim podjetjem United Launch Alliance podpisuje pod rakete Atlas in Delta, bo pristavil vzletni modul, s katerim bi astronavti odpotovali z Luninega površja. Plovilo bo po navedbah podjetja večkrat uporabno, prav tako bo podjetje poskrbelo za izobraževanje pilota plovila. »Oni so strokovnjaki pri sistemih za ohranjanje življenja in njihov doprinos pri pristajalnem modulu je izjemnega pomena,« je poudaril Bezos.

Northrop Grumman, ki za Naso gradi novi vesoljski teleskop Jamesa Webba, bo zgradil transferno plovilo, ki bo prevažalo astronavte z načrtovane postaje Gateway, ki bo predvidoma krožila v orbiti naravnega satelita, bliže Luni oziroma do točke, ko se bo lahko Blue Moon dejansko spustil na površje. Plovilo bo verjetno oblikovano podobno kot njihova tovorna kapsula cygnus, s katero dostavljajo zaloge na Mednarodno vesoljsko postajo. V podjetju so zgradili pristajalni modul v programu Apollo, je spomnil Bezos.

Podjetje Draper, ki za Naso razvija raketoplanu podobno plovilo Dream Chaser, bo razvilo programsko in navigacijsko opremo, s katero se bo Blue Moon varno spustil na površje. Podobno vlogo je Draper imel tudi pri programu Apollo. »Apolle smo usmerili na Luno in nazaj pred 50 leti. Pripravljeni smo, da to ponovim skupaj z Blue Originom v programu Artemis,« je poudaril predsednik uprave podjetja Draper Kaigham Gabriel.

Plovila bodo letela z raketo New Glenn, ki jo gradi Blue Origin, a bodo lahko letela tudi z drugimi raketami. Težkokategorna raketa bo po Bezosovih besedah doživela predstavitev leta 2021. V podjetju medtem nadaljujejo testiranja suborbitalne rakete New Shepard, ki bo morda že prihodnje leto v vesolje popeljala prve turiste.
----
Avtorica je zaposlena v Delovnici.

Komentarji: