5 dejstev o vitaminu C

Objavljeno
13. april 2017 12.04
Posodobljeno
13. april 2017 12.04
dr. Nada Kozjek Rotovnik, dr. med.
dr. Nada Kozjek Rotovnik, dr. med.


Nekateri ga jemljejo proti prehladu, drugi zato, da bi si ga pozdravili. Tretji pa so prepričani, da so po zaužitju vitamina C tudi hitrejši, močnejši in da više skočijo na lestvici svojih dosežkov.

Vitamin C je majhen, neenergetski element, ki spa­da v tako imenovano skupino mikrohranil. Ti elementi in spojine so nujni v zelo majhnih količinah za regulacijo in kontrolo funkcij v celični presnovi in za gradnjo telesnih struktur. Vitamina C človeško telo ne proizvaja, zato ga moramo vnesti v telo s prehrano ali z industrijskimi dodatki.

V človeškem telesu ima nekaj zelo pomembnih funkcij. Je pomemben antioksi­dant, sodeluje kot kofaktor v imunskih pro­cesih, nujen je za pravilno sintezo kolagena, vpleten je tudi v energijske procese in delovanje živčnega si­stema. Izjemno po­membna je njegova antioksidativna vloga, ki pripomore tu­di k zaščiti genskega materiala in je tesno vpletena tudi v presnovo holesterola. Če povzamemo, vitamin C prek presnove kolagena pri­pomore k te­mu, da ne razpadamo, da je zaščita proti okužbam boljša.

5 dejstev o vitaminu C

› Vitamin C bomo dodali v obliki prehranskih dopolnil, kadar je prehranski vnos nezadosten. Vzroki so lahko že enostavna neješčnost, nedostopnost hrane in težave s prebavili.

› Vitamin C dodajamo toliko časa, dokler potreb posameznika ne pokrijemo z normalno prehrano.

› Odmerek 200 mg vitamina C na dan, ki ga športnik zaužije z vsaj petimi odmerki sadja in zelenjave na dan, naj bi zadoščal, da v ustrezni meri uravnava oksidativni stres in spodbudi druge zdravstvene učinke ter ne zmanjša treninškega prilagajanja.

› V raziskavi, ki je bila objavljena leta 2014 v reviji Journal of Physiology, so testiranci ob vadbi moči 10 tednov prejemali gram vitamina C, dodan je bil vitamin E. Avtorji raziskave so ugotovili, da dodajanje vitamina C in E moti celični odziv na vadbo moči in ima dolgoročno negativne posledice na učinke vadbe.

› Zadnja terapevtska niša uporabe dodatkov vitamina C so vrhunski športniki, ki trenirajo v zelo hladnem okolju. Dodajanje vitamina C naj bi nekoliko zmanjšalo pojavnost prehladov.