Otroci in prehranska dopolnila pri športu

Pritisk okolja, predvsem vrstnikov in lokalnih (klubskih) praks, je velik in, milo rečeno, zanimiv.  

Objavljeno
22. oktober 2019 07.37
Posodobljeno
22. oktober 2019 07.48
Garancije za varnost in učinkovitost prehranskih dopolnil ni. Foto: Jure Eržen
doc. dr. Nada Rotovnik Kozjek, dr. med.
doc. dr. Nada Rotovnik Kozjek, dr. med.
Pogosto starši sprašujejo o uporabi različnih prehranskih dopolnil pri telesni aktivnosti za otroke, ki sicer redno vadijo in so ambiciozni, a so še v osnovni šoli. Odgovor: uživanje večine prehranskih dopolnil je pri mladih športnikih zaradi vprašljive učinkovitosti nesmiselno in vodi v slabe prehranske navade.

Vprašanja so ob današnji ponudbi na trgu zelo na mestu. Pritisk okolja, predvsem vrstnikov in lokalnih (klubskih) praks, je velik in, milo rečeno, zanimiv.
 

Telesna aktivnost in zdravje

Redna telesna aktivnost je pomemben regulator presnove in funkcije telesa. Raziskave kažejo, da je psihofizični razvoj gibalno aktivnih otrok preprosto boljši v primerjavi z neaktivnimi otroci. Sliši se sicer kot floskula, a drži kot pribito!
Pri pozitivnih vplivih telesne aktivnosti se prepletajo številni dejavniki, mednje spadajo tudi prehranski. Ti so pomembni tudi zato, ker imajo otroci slabšo presnovno učinkovitost kot odrasli.

Urejena osnovna prehrana je za otroka športnika toliko ali pa še bolj pomembna kot pri odraslih športnikih. Mlad športnik ima namreč manj rezerve! Zato premajhen vnos energije poleg slabših športnih uspehov in povečanega tveganja za poškodbe vpliva tudi na nižjo rast, zakasnitev pubertete, nepravilnosti v hormonskem stanju in presnovne spremembe, ki lahko povzročijo resne zdravstvene težave v odraslem življenju.

Vendar, v človeški naravi je, da vedno iščemo nove in boljše stvari, zato že normalna prehrana neredko postane točka spora pri mladih športnikih. V tej točki se srečujejo otroci, starši, trenerji in nemalokrat, na koncu pri zdravstvenih težavah, se jim pridruži tudi zdravnik.

image
Sestava prehranskih doponil je lahko drugačna, kot je navedeno na deklaraciji, in lahko pomenijo tveganje za zdravje. Foto: Jure Eržen

 

Osnovne informacije

Pred slabima dvema letoma je ministrstvo za zdravje izdalo zelo uporaben priročnik o tem, kaj je ključno, da je telesna aktivnost res namenjena zdravju otrok. V njem so opredeljeni osnovni gibalni in prehranski napotki.
Strokovno dobro podkovane vsebine o telesni aktivnosti najdemo tudi na spletni strani Nacionalnega inštituta za javno zdravje (NIJZ).

Skratka, v Sloveniji so v okviru zdravstvenega sistema na voljo dobri dokumenti, ki lahko pomagajo staršem in trenerjem pri usmerjanju mladih športnikov.

V praksi pa je nemalokrat zelo drugače. Med hujšimi problemi, ki jih vidimo vsak dan, je agresiven trg prehranskih dopolnil. Zato ne bo odveč, da ponovimo nekaj poudarkov iz sistemskih dokumentov. Ta navodila veljajo za mlade športnike, praviloma do 12. oziroma 14. leta, nekoliko odvisno tudi od športne panoge.

image
Uporaba prehranskih dopolnil v razvoju mladega športnika je  povsem nepotrebna pa tudi tvegana. Foto: Jure Eržen

 

Ključni poudarki

Zdravja mladega športnika, še manj pa uspeha se ne da kupiti v lekarni ali trgovini s prehranskimi dopolnili. Vedno je treba začeti pri urejeni vsakodnevni prehrani!
Raziskave nedvomno kažejo, da je uravnotežena prehrana, ki je prilagojena potrebam mladega športnika, zadosten vir vseh hranilnih snovi, ki jih organizem potrebuje. Izjema so le posamezniki, ki iz kakršnega koli razloga z običajno prehrano ne izpolnijo potreb organizma (različne bolezni in diete …).


Uporaba prehranskih dopolnil v razvoju mladega športnika je zato povsem nepotrebna pa tudi tvegana. Ker so prehranska dopolnila samo dopolnila osnovni prehrani, kadar ta ni zadostna ali ustrezna, je za njihovo uvajanje v športno aktivnost potrebno znanje.

To je tudi razlog, da Slovenska protidopinška agencija (SLOADA) kot tudi strokovnjaki za prehrano njihovo uporabo odsvetujejo, pred odločitvijo za uporabo pa priporočajo strokovni posvet vsaj z izbranim zdravnikom pediatrom. Ne podcenjujte zdravnikov, danes vedo že kar veliko vedo o športni prehrani. Zanje potekajo tudi usmerjena izobraževanja.

image
Pred slabima dvema letoma je ministrstvo za zdravje izdalo zelo uporaben priročnik o tem, kaj je ključno, da je telesna aktivnost res namenjena zdravju otrok. Foto Jure Eržen

 

Na kaj smo pozorni pri prehranskih dopolnilih?

• Prehranska dopolnila v nasprotju z zdravili veljajo za varna, dokler se ne dokaže, da so nevarna – njihov trg torej ni nadzorovan.
• Garancije za varnost in učinkovitost prehranskih dopolnil ni.
• Njihova sestava je lahko drugačna, kot je navedeno na deklaraciji, in lahko pomenijo tveganje za zdravje.
• Z dopolnili namesto izboljšanja zdravja mladega športnika dosežemo ravno nasproten učinek, saj lahko z redno uporabo njihovo zdravje močno ogrozimo, v ekstremnih primerih pa zaradi uživanja dopolnil tudi umrejo.
• Nakup, če ga svetuje zdravnik, opravite v lekarnah oziroma le pri preverjenih proizvajalcih. Ne kupujte dopolnil, ki so čudežne formule, stoodstotno naravna itd. ali se oglašujejo celo kot alternativna zdravilom.
 

Sklep?

Odgovor: uživanje večine prehranskih dopolnil je pri mladih športnikih zaradi vprašljive učinkovitosti nesmiselno in vodi v slabe prehranske navade.