VAM je kolesarjev ID

Objavljeno
09. april 2018 08.04
Posodobljeno
09. april 2018 08.04
M.C.
M.C.
Premagana višinska razlika pri vožnji v klanec je zelo uporaben podatek in jo označujemo s kratico VAM ( velocita ascensionale media) in pomeni povprečno premagano višinsko razliko v eni uri (v.m./h). Tudi če vzpon traja manj časa, VAM preračunamo na eno uro.


VAM = premagana višinska razlika v enoti časa


Zakaj nas dosežen VAM zanima?


- Različne vzpone lahko med seboj primerjamo (podobne dolžine in naklone), tudi v različnih obdobjih:
- Z njim lahko izračunamo, s kakšno močjo je kolesar prevozil vzpon (če nima PM);
- Lahko ocenimo zmogljivost kolesarjev;
- Lahko izračunamo porabljeno energijo;
- Lahko ocenimo, kakšen V02 max je potreben za dosego nekega časa v vzpon.

 




Kako izračunamo VAM?

Pri vožnji v klanec izmerimo premagano višinsko razliko in jo preračunamo na 60 minut kot kaže primer:
V 20 minutah prevozimo 500 višinskih metrov.
Izračunamo, koliko višinskih metrov prevozimo v 1 minuti, in ta rezultat pomnožimo s 60:


500 : 20 = 25 v.m./min.
25 x 60 = 1500 višinskih metrov na uro
VAM = 1500 v.m./h


Iz povprečnega VAM-a lahko izračunamo povprečno moč kolesarjev. Pri izračunu si pomagamo tudi s korekcijskimi faktorji. Če je naklon vzpona 5% je korekcijski faktor 250,  če je naklon 8% je 280, če je naklon klanca 10% je korekcijski faktor 300.


Primer za VAM 1400 v.m./h v 8% vzpon:


1400 : 280 = 5 W/kg


Tak izračun ne upošteva zunanjih razmer, kot so vpliv temperature, vetra in grobosti asfalta.
Višji VAM kolesarji dosežejo v strmejše klance, ker jih prevozijo počasneje kot položne, zato ocenjujemo aerobno zmogljivost kolesarjev.


Rekreativni kolesar - anaerobni prag 60 minut -  do 160 W -  do 650 VAM v.m./h
Dobri amaterji ¬– anaerobni prag 60 minut – 260-300 W – 1000-1199 VAM v.m./h

Pripravljeno po knjigi Trening kolesarjev (ki jo uredništvo priporoča vsem »resnejšim« kolesarjem)