Ženska na valjih; tudi ta se zgodi

Objavljeno
06. marec 2019 07.03
Posodobljeno
06. marec 2019 07.03
Dr. Marjetka Conradi
Dr. Marjetka Conradi
Vadba v zaprtih prostorih se ne more primerjati s tisto na prostem, na zraku. A spinning, trenažerji in valji so vseeno v redu, kadar je zunaj mrzlo.

Spinning je za kolesarje najbolj priljubljena kolesarska vadba v dvorani, saj velja za enega izmed najbolj preprostih načinov ohranjanja stika s kolesom v zimskih mesecih, ko to zunaj ni mogoče. Poleg tega je spinning tudi družabna skupinska vadba, ki spominja na kolesarsko rundo oziroma kolesarjenje v skupini. Od vas zahteva le točnost, kolesarska oblačila, čevlje, brisačo in bidon, vaditelj pa vas bo ob glasbi popeljal tudi čez najbolj zahtevne klance.


Navodila za spinning

Da bo vaša ura spinninga čim bolj učinkovita, vseeno velja omeniti nekaj malenkosti, ki bodo vaš trening izpopolnile. Na prvem mestu je primerna nastavitev kolesa. Moderni spinnerji so bolj ali manj zasnovani tako, da so čim bolj podobni cestnim kolesom. Tako lahko najbolj zagrizeni prenesejo nastavitve svoje specialke tudi na spinner. Za vse druge pa je dovolj, če si naravnajo višino sedeža približno v višini bokov. Za večje udobje se lahko poigrate še s pomikom sedeža naprej-nazaj. Pomembno je, da niste preveč raztegnjeni ali skrčeni, po domače povedano, sedeti morate udobno.


Spinning je nadvse primeren za trening visokokadenčne vožnje in da se naučimo med vožnjo pedalirati v polnem krogu. Na cesti tehniko pedaliranja težko treniramo, saj se zaradi varnosti in nepredvidljivih okološčin ne moremo popolnoma osredotočiti na izvajanje popolnega obrata. Na spinnerju pa se z lahkoto osredotočimo na to, da en del kroga vlečemo pedale naprej in navzgor, en del kroga pa naprej in navzdol. Na cesti se vam bo to obrestovalo.
Spinning je zelo priročen tudi zato, ker ves čas uravnavamo težavnost pedaliranja. Ko smo sveži in spočiti, pedaliramo v klance močneje, sicer pa malce lahkotneje z višjo kadenco. Tako kot na cesti. Spočiti ali ne, morate poiskati pravo mero težavnosti, da se trening obrestuje in ne škoduje. Uravnavanje težavnosti je super, toda kaj hitro nas lahko tudi zavede in zmotno je mišljenje, da bodo naše noge postale jeklene, če bomo pedale komaj obračali. S pretežkim prenosom namreč po nepotrebnem začnete obremenjevati tudi spodnji del hrbta, ki »pomaga« nogam premikati pedale, preobremenjujete pa tudi kolena, kar seveda lahko vodi do nepotrebnih bolečin, celo poškodb. Tako kot na cesti tudi na spinningu velja pravilo, da morajo pedali teči gladko v polnih krogih, in ne v »kvadratih«.


Ker je spinning visokointenzivna in na trenutke tudi poskočna vadba, je za punce priporočljiv kakovosten športni modrček. Prav tako ne pozabite na zadostno hidracijo med vadbo in po njej, saj so prostori zanj običajno polno zasedeni z omejeno količino pretoka zraka.




Trenažer in/ali valji

Za kolesarje z manj prilagodljivim urnikom prostega časa je odlična alternativa spinningu kar domača vadba na trenažerju ali valjih. Njena prednost je, da jo izvajate, kadar vam ustreza, in ves čas ste v stiku s svojim dvokolesnikom. Slabost domačega treninga pa je, da potrebujete malce več samonadzora, saj je potenje v zaprtem prostoru v družbi vseeno lažje, kot če se potimo sami.


Trenažer je sicer izjemno preprost za uporabo, saj zadnji obroč svojega kolesa preprosto vpnete in pripravljeni ste na novo kolesarsko avanturo. Najpreprostejši (in tudi najcenejši) so klasični trenažerji s tekočinsko zavoro, ki so izpodrinili trenažersko klasiko z magnetno zavoro. Takšna tekočinska zavora nudi progresiven upor, ki je zelo podoben uporu na cesti. Slaba stran klasičnih trenažerjev je, da so še vedno precej glasni in da je plašč po sezoni trenažerja nujno treba zamenjati. Nekoliko ali pa precej dražji so t. i. pametni trenažerji, ki običajno že ponujajo vpenjanje kolesa brez zadnjega obroča neposredno na trenažer. Zato so tihi, slišite le tek verige. Tudi v teh je upor progresiven običajno na osnovi zavore s silikonskim oljem.

Njihova »pamet« pa se kaže v sposobnosti povezave z mobilnimi napravami s senzorjem ANT+ in povezavo Bluetooth Smart. Pameten trenažer zagotavlja natančno merjenje moči, kadence in drugih za kolesarje pomembnih parametrov, ki jih lahko pozneje analizirate na računalniku. Najdražji modeli ponujajo celo interaktivni upor, kar je aktualno, če ste ljubitelj zloglasne aplikacije Zwift.
Poglavje zase v sklopu možnosti zimskega kolesarjenja so t. i. valji. Primerni so za najbolj drzne. Na njih namreč ni počitka, saj poganjate svoje kolo na treh valjih in se borite z ravnotežjem. Pedalirate ali padete. Zato so valji odličen trening tako za ravnotežje kot tudi za tehniko pedaliranja.

***

Ne glede na številne možnosti zimskega kolesarjenja pa sama še vedno prisegam na urico kolesa na zimskem soncu tudi pri petih stopinjah ... Ura pedaliranja na zraku se nikakor ne more primerjati s kolesarskim potenjem v zaprtem prostoru.