Kaj so najpogostejše avtomobilske okvare?

Težave z avtomobili so večinoma povezane z elektriko. Tako v Nemčiji kot pri nas je največ intervencij zaradi akumulatorjev.

Objavljeno
19. maj 2019 08.00
Posodobljeno
19. maj 2019 08.00
Težave z akumulatorjem so v vrhu nevšečnosti, zaradi katerih morajo na cesti posredovati službe avtomobilskih klubov. Foto Gašper Boncelj
Avtomobilske okvare so del vsakdana, zgodijo se tudi najboljšim. In sploh ne tako redko, kakor si morda mislimo. Redoljubni Nemci nam vsako leto postrežejo z natančno statistiko posredovanj njihove pomoči na cesti. Največkrat je vzrok težav akumulator, enako velja pri nas.

Rumeni angeli, kakor pravijo zaposlenim pri Adacovi pomoči na nemških cestah, so lani v povprečju vsak dan pomagali natanko 10.758 voznikom, vsega skupaj 3.926.533! Med njimi je bilo tudi 400 voznikov električnih avtomobilov.

Najbolj delavni so bili 26. februar­ja, ko so se na pomoč odpeljali 24.065-krat. Ta dan je v vremenski statistiki zabeležen kot eden najbolj hladnih, s temperaturami blizu –20 stopinj Celzija. S tem podatkom zelo hitro pridemo do logičnega sklepa: največkrat so avtomobili obstali zaradi težav z akumulatorjem. Pri Adacu velik delež odpovedi električnega napajanja (52 odstotkov vseh okvar) povezujejo tudi z dejstvom, da se je povprečna starost avtomobilov v Nemčiji povzpela že na 9,5 leta. Podobno, malce več, so v povprečju stari tudi pri nas.

Pri AMZS so imeli lani dva posebno zapletena primera, ko so morali posredovati zaradi neljubo zaklenjenega avtomobila, v katerem je bil v obeh primerih otrok, tako da je šlo še za reševanje.


image
Nemški prometni klub ADAC je  imel  lani v Nemčiji znova ogromno dela.
Foto Shutterstock


Bolj zoprno, ko odpove elektronika


Če je akumulator še sorazmerno preprosto zamenjati ali ga vsaj oživiti, da z njim lahko opravimo načrtovano pot, pa je bolj zapleteno, ko odpove elektronika oziroma upravljanje motorja. Ta je lani v Nemčiji poskrbela za 19 odstotkov obstalih avtomobilov, največ jih je imelo težave z vbrizgom goriva, odpovedjo različnih tipal ali zaganjačem. Na tretjem mestu po pogostosti so s 14 odstotki težave z upravljanjem avtomobila, torej z volanskim mehanizmom, zavorami, podvozjem ali pogonom.

Kaj pa najpogostejše težave v Sloveniji?

Pri AMZS natančne statistike okvar, ki jih odprav­ljajo med pomočjo na cesti, glede na posamezne kategorije ne vodijo. So nam pa postregli s podatki o najpogostejših vzrokih, zaradi katerih morajo posredovati, torej ko jih člani in drugi vozniki kličejo, naj jim pridejo pomagat, ker so obstali. Kakor pravi Peter Malenšek, vodja poslovne enote AMZS na Dunajski cesti v Ljubljani, so tudi v Sloveniji na prvem mestu po pogostosti težave z akumulatorjem, bodisi da se je ta izpraznil ali pač odpovedal. Če jim zna stranka dati pravo informacijo, lahko na posredovanje že pripeljejo ustrezen nov akumulator, takšnega vozila potem ni treba naložiti in odpeljati na servis. Na drugem mestu so težave z zaklenjenimi avtomobili – in ključi v notranjosti. To je torej zagata, ki jo je načeloma povzročil uporabnik, se pa spominjamo ne samo enega primera iz te redakcije, ko je tudi nam uspelo ključe zakleniti v avtomobil. Pustili smo jih v prtljažniku, ki smo ga zaprli, enkrat pa se je testni avtomobil zaklenil celo samodejno, ko je bil ključ v ključavnici pod volanom … Med najbolj pogostimi potrebnimi posredovanji je Malenšek navedel še črpanje goriva, ko je bilo natočeno napačno, torej bencin namesto plinskega olja ali celo obratno. Tu so še izpraznjene pnevmatike, pri katerih marsikdaj ni kriva guma, ampak je vzrok vandalizem, pa težave z zaganjačem, v tem primeru je včasih mogoče zadevo rešiti na mestu samem in avtomobila ni treba odpeljati z vleko. Gašper Boncelj

 

Akumulator je vse bolj obremenjen


Adacovi mehaniki so se z nekaj nostalgije spomnili dogajanja na cesti pred 20 leti. Takrat so pogosteje pomagali avtomobilom, pri katerih se je strgal jermen, danes se predvsem srečujejo z okvaro različnih krmilnih in nadzornih sistemov oziroma njihovega napajanja. Primerjava pokaže, da je bilo leta 1998 skoraj pol manj težav zaradi akumulatorja, a bistveno več (skupaj tretjina) povezanih z motorjem.

image
Za okvare na cesti, ki zahtevajo posredovanje, je danes večkrat kot nekoč vzrok v električni napeljavi,
Foto Shutterstock


To je posledica vse večje obremenitve akumulatorja z najrazličnejšimi porabniki, ki jih pred 20 leti morda sploh še nismo poznali, nekateri med njimi energijo porabljajo tudi, ko motor izključimo, posamezni (manjši porabniki) celo ves čas. Na drugi strani Adacovi strokovnjaki opažajo, da se je motorna tehnika v tem obdobju precej izboljšala in redkeje odpove.


Manj glodavcev in vlage


Prav tako zaznavajo opazno manj primerov, ko se kablov lotevajo različni glodavci, saj so zanje najbolj slastni visokonapetostni vžigalni kabli postali zgodovina. Občutno se je zmanjšalo število težav z vlago pri razdelilni kapi, zaradi boljših materialov in tesnjenja zelo redko odpove glava motorja. Če smo v preteklosti v vročih dneh tvegali, da nam bo med vožnjo v koloni avtomobil zakuhal, tega pojava skoraj ni več – hladilni sistemi so ne samo zmogljivejši, ampak tudi bolje upravljani. Bistveno manj okvar je pri sistemu dovajanja goriva, denimo črpalki za gorivo, materiali so boljši, prav tako zaradi boljše zatesnjenosti ni težav z vdorom vode v sistem.

  • Največkrat morajo avtomobilski klubi tako v Nemčiji kot Sloveniji posredovati zaradi težav z akumulatorjem.
  • Akumulator in električna napeljava sta bolj obremenjena kot v preteklosti.
  • Pri nas so pogosta posredovanja zaradi težav, ki si jih nakopljejo vozniki sami.


image
Razlog za posredovanje na cesti so pri nas pogosto tudi prazne pnevmatike, ki pa so vse bolj posledica vandalizma.
Foto  Shutterstock


Na pozitivni strani statistike so še izpušni sistemi, tudi tu so materiali bolj vzdržljivi. Izjema so sistemi s povratno zanko izpušnih plinov in turbopolnilniki, ki so se pred 20 leti šele začenjali uveljavljati, danes pa jih ima večina avtomobilov. Na koncu omenimo še platišča in pnevmatike, ki se glede vzdržljivosti niso spremenile, kar se kaže tudi v stagnaciji števila okvar.