Kako se pravilno razvrstiti na en vozni pas?

Peljite do konca, nato pa se izmenično z dveh pasov vključujte na enega.

Objavljeno
18. avgust 2019 15.30
Posodobljeno
18. avgust 2019 15.30
 Infografika
A. V.
A. V.
To vprašanje nenehno razburja voznike, saj so številni prepričani, da se je treba na sosednji pas vključiti, takoj ko izveš za zožitev, spet drugi, da je treba voziti vse do konca in potem izmenično iz dveh pasov narediti enega.



Zakon o pravilih cestnega prometa (38. člen) določa, da se morajo voz­niki s prometnega pasu, ki se bo končal, premakniti na sosednjega, vozniki na sosednjem pasu pa morajo to omogočiti z vožnjo pri primerni hitrosti in s takšno razdaljo do vozila pred seboj, da se lahko izmenoma v promet vključuje po eno vozilo (sistem zadrge).

Resda lahko sistem zadrge voz­niki vzpostavijo že prej, toda strokovnjaki pri AMZS, policiji in AVP (Javna agencija RS za varnost v prometu) svetujejo, da se peljejo do konca obeh prometnih pasov in ga začnejo šele tam. Tako bo zastoj karseda kratek in promet bolj tekoč.

image
Pri zožitvah (ali zaporah) voznih pasov so pogosti prometni zastoji. FOTO: Blaž Samec


Prometni znak, ki je določal izmenično vključevanje vozil, so opustili leta 2016, toda na državni ravni navajajo, da to pravilo zahteva že prej omenjeni zakon. Kljub temu je v anketi Zavarovalnice Triglav kar 64 odstotkov voz­nikov (N: 103) zatrdilo, da se začnejo vključevati na sosednji pas takoj, ko opazijo, da se bo njihov pas končal, in ne šele pri zožitvi. Njihovo početje torej ni priporoč­ljivo.

Strokovnjaki prav zato poudarjajo: peljite se do konca obeh pasov, nato pa se izmenično vključujte na enega. In če ste zadnji v koloni, obvezno vključite varnostne utripalke. Pri AMZS so v sodelovanju s Triglavom še pristavili: »Poleg v zakonu predvidenih možnosti vidimo možnost uporabe pravila zadrge tudi v mnogih drugih prometnih situacijah, navadno ob zelo zgoščenem prometu: območja prepletanja na avtocestah, območja priključkov, območja križišč, delovišč, združevanje dveh prometnih pasov pri dvopasovnem izvozu s krožnega križišča na en prometni pas.«

Če ste zadnji v koloni, obvezno vključite tudi varnostne utripalke.


Drugače je, kadar vzporedna pasova nista enakovredna, ampak je eden prednostni, saj se takrat voznikom na prednostnem pasu ni treba ravnati po sistemu zadrge. Kljub temu je priporočljivo, da upoštevajo načelo solidarnosti in medsebojne pomoči. Takšen primer je denimo na razcepu Kozarje pri Ljubljani, preden se promet nadaljuje naprej proti Primorski.

Težave torej nastajajo predvsem zaradi voznikov, ki se na sosednji pas vključijo prehitro, voznikov, ki namerno vozijo po dveh pasovih (torej nihče ne more mimo), voznikov, ki se na sosednji pas vključujejo na silo, in voznikov, ki drugih nočejo spustiti predse.