Kdo ne mara digitalnega radia?

Namenjen za uporabo v avtomobilih, a sprejemnik je skoraj vedno za doplačilo.

Objavljeno
16. marec 2019 15.00
Posodobljeno
16. marec 2019 15.00
Digitalni radio je v avtomobilih vse bolj razširjen, a je zanj večinoma še vedno treba doplačati. Omogoča boljši zvok in včasih tudi dodatne storitve. Foto Gašper Boncelj
Tehnologija oddajanja in sprejemanja signala radijskih postaj je eden od zadnjih branikov analognosti. Velika večina radio še vedno posluša po tako imenovani frekvenčni modulaciji (FM), čeprav je tudi v Sloveniji že dve leti in pol radijske programe mogoče poslušati v digitalni tehniki (standard DAB+). K spremembi bi lahko pripomogli prodajalci avtomobilov, a naš pregled trga je pokazal, da le eden od njih (Renault) sprejemnik digitalnega radia serijsko vgrajuje v vse avtomobile. Pri drugih je treba doplačati od približno 100 do več kot 500 evrov.

Digitalizacija oddajanja radijskih programov je sledila sprostitvi frekvenc v spektru, ki je bil včasih namenjen (analogni) televiziji. Kot pri vseh analogno-digitalnih prestopih, je tudi v tem primeru glavna prednost bolj učinkovita raba frekvenčnega spektra. Digitalne radijske postaje tako ne zasedajo vsaka svoje frekvence, pač pa kanal na eni frekvenci oziroma v multipleksu. Vse postaje so slišne na celotnem območju, ki ga pokriva multipleks, uporabniku pa pri tem ni treba iskati frekvence postaje, ampak zgolj njihova imena.

Dodatne storitve

Digitalni radio omogoča vrsto dodatnih storitev, ki jih naše radijske postaje trenutno le deloma uporabljajo. Poleg imena radijske postaje je mogoče prenašati dodatne informacije, kot so naslov glasbe, kratke vesti, prometna in druga obvestila, prav tako se lahko na zaslonu prikazuje slika radijske postaje ali fotografija z albuma in podobno.


Različna kakovost oddajanja


Digitalni radio je zaradi svojih lastnosti idealen za poslušanje med vožnjo z avtomobilom. Dokler je frekvenca multipleksa dovolj močna, je mogoče kakovostno sprejemati vse radijske postaje v tem multipleksu brez kakršnih koli motenj, ki smo jih na poti vajeni med poslušanjem analognega radia FM. Ko frekvence ni več mogoče ujeti, nastane tišina, kar utegne biti moteče, a radijski sprejemniki v avtomobilu znajo najti tudi analogni signal iste radijske postaje – če je ta, seveda, dovolj močan. V Sloveniji se to za zdaj dogaja v predorih, kjer digitalnega signala (še) ni, mogoče pa je sprejemati radijske postaje nacionalnega radia – ne pa tudi drugih, ki so z njim v istem multipleksu.

Med vožnjo, torej, ne bi smelo biti nihanj v kakovosti sprejemanja digitalnega radijskega programa, je pa res, da se lahko razlikuje kakovost zvoka med posameznimi radijskimi postajami. Trenutno v Sloveniji digitalno oddaja 18 radijskih postaj. Za najvišjo kakovost so se odločili pri štirih programih nacionalnega radia, med kakovostnejšimi so še Rock Radio, Radio Center in Radio Net FM, medtem ko so Radio Antena, Radio 1, Radio 2, Radio BOB, A-Radio in Radio Maxi izbrali podstandardno kakovost oddajanja, ki ni najbolj primerna za mobilno poslušanje. Kakor so zapisali na spletni strani digitalniradio.si, je poslušanje teh programov v avtomobilih pogosteje moteče prekinjano.

  • Le ena znamka pri nas ponuja digitalni radio v serijski opremi.
  • Doplačila se začenjajo nad 100 evri in sežejo do 600 evrov.
  • Za zdaj v Sloveniji digitalno oddaja 18 radijskih postaj.


Skoraj vedno za doplačilo


Ne glede na vse to pa za poslušanje digitalnih radijskih postaj najprej potrebujemo ustrezen sprejemnik. Pregledali smo ponudbo avtomoblov najbolj prodajanih znamk v Sloveniji in ugotovili, da edino Renault dodaja digitalni radijski sprejem­nik v tako rekoč vse modele. Pri Volkswagnu boste za sprejem­nik DAB+ morali plačati okoli 200 evrov, podobno pri Seatu, pri Škodi pol manj, med 100 in 200 evrov doplačila zahtevajo še pri Hyundaiu, Fordu, Fiatu, Oplu, Peugeotu in Citroënu. Pri prestižnejših znamkah je tudi cena doplačila za DAB+ bolj prestižna – pri Audiju od 130 do 630 evrov, pri BMW od 270 do 470 evrov in pri Mercedes-Benzu od 250 do 580 evrov. Takšnega sprejemnika ne boste mogli kupiti v dacii, tudi pri Kii je vse odvisno od modela, pri Toyoti in Nissanu pa od vgrajene opreme – Nissan ima DAB+ serijsko v qashqaiu, X-trailu in leafu.
Zakaj je za sodobno in avtomobilu prilagojeno poslušanje radijskega programa treba doplačati, vedo samo uvozniki in prodajalci. Dodaten zaslužek bi jim lahko prinesla že napoved Sveta za radiofuzijo, da naj bi 22. februarja 2022 prešli na večinsko digitalno oddajanje radijskih programov. Za kupce novih avtomobilov to pač pomeni, da je zelo pametno doplačati za digitalni sprejem­nik, dokler ta ne bo postal standardna oprema. Evropska komisija je namreč že zapovedala obvezno vgradnjo digitalnih radijskih sprejemnikov, a šele v avtomobilih, prodanih od leta 2021 naprej.

image
Renault je za zdaj edina znamka, ki v Sloveniji ponuja digitalni radio standardno. Foto Gašper Boncelj


2021
bo leto, od katerega bodo morali avtomobilski proizvajalci v avtomobile vgrajevati digitalni radio standardno.


Hibridni sprejemnik


Glede na hiter razvoj spletnih tehnologij in mobilnih omrežij se morda zdi, da bo prizem­nemu radijskemu oddajanju počasi odklenkalo in da ga bo nadomestil spletni radio. Bolj verjetno je, da bosta oba načina spremljanja radijskih programov delovala vzporedno in drug drugega dopolnjevala. Takšen hibridni radijski sprejemnik (DAB+ in spletni radio) je ob koncu preteklega leta že predstavil Audi in bi lahko dobil veliko posnemovalcev še zlasti v povezavi s hitrimi mobilnimi omrežji pete generacije.

V tem primeru bi lahko zapolnili tudi luknje, ki zdaj ostajajo na zemljevidu digitalnega oddajanja. V Sloveniji boste digitalni radio zaman iskali predvsem na severozahodu (v dolini reke Soče), medtem ko je večina drugih cestnih povezav dokaj dobro pokrita (z nekaj manjšimi luknjami). RTV Slovenija, ki upravlja omrežje, naj bi že v bližnjem obdobju razširila število oddajnikov, sprejem pa nameravajo zagotoviti tudi v avtocestnih predorih.