Najzmogljivejši Porschejev džip ta hip - cayenne turbo S E-hybrid

Porschejevi inženirji so s kombinacijo bencinskega osemvaljnika in elektromotorja dosegli sistemsko moč 500 kilovatov.

Objavljeno
19. avgust 2019 13.00
Posodobljeno
19. avgust 2019 13.00
Porsche cayenne turbo S E-hybrid je ta hip najzmogljivejši cayenne v ponudbi in prvi najmočnejši z dodanim elektromotorjem. FOTO: Blaž Kondža
Turbo S je oznaka, ki je pri Porscheju rezervirana za najzmogljivejše stroje, in nosi jo tudi novi športni terenec cayenne turbo S E-hybrid. Pogonski sklop priključnega hibrida, ki razvije največjo sistemsko moč 500 kilovatov oziroma 670 konjskih moči, je na voljo tako za običajno kot kupejevsko različico prestižnega terenskega vozila.

Prvič so pri Porscheju največjo zmogljivost namenili prav priključnemu hibridu. Lahko bi rekli, da je inženirjem iz Zuffenhausna uspelo narediti SUV s zmogljivostmi šport­nega avtomobila. Namreč, skoraj 700 »konjev« požene cayenna turbo S z mesta do 100 km/h v 3,8 sekunde – ne glede na izvedbo; končna hitrost je elektronsko omejena na 295 km/h.

image
Voznikovo okolje je tipično Porschejevo. FOTO: Blaž Kondža


Sožitje bencina in elektrike


image
FOTO: Blaž Kondža
Novinec združuje najboljše iz obeh svetov: štirilitrski biturbo osemvaljnik in elektromotor. Pri snovanju pogonskega sklopa za novega cayenna so se zgledovali po hibridnem dirkalniku porsche 919. Turbobencinski motor V8 z dvema turbinama razvije največjo moč 404 kW (550 KM) med 5750 in 6000 vrtljaji na minuto in največji navor 770 Nm med 2100 in 4500 vrt./min.

Sinhroni elektromotor s trajnim magnetom pa zmore največjo moč 100 kilovatov pri 2800 vrt./min in največji navor 400 Nm med 100 in 2300 vrt./min. Ko motorja združita moči, dosežeta največjo sistemsko moč 500 kilovatov in največji sistemski navor 900 Nm. Elektromotor je postavljen med bencinskim agregatom in osemstopenjskim samodejnim menjalnikom tiptronic S. Motorja sta povezana s posebno sklopko, ki se nahaja v hibridnem modulu – gre za t. i. aktuator električne sklopke (ECA – electric clutch actuator). Energija za pogon elektromotorja je shranjena v litij-ionskih akumulatorjih, ki so vgrajeni v prtljažnem dnu in imajo zmogljivost 14,1 kWh. Po tovarniških podatkih to zadošča za 40 kilometrov vožnje na električni pogon.

image
Podvozje in pogonski sklop sta dokaz inženirskega mojstrstva. FOTO: Blaž Kondža

 

Režimi delovanja


Da imamo opraviti s priključnim hibridom, nam dajo poleg diskret­nih napisov e-hybrid vedeti dodat­na vratca nad zadnjim levim kolesom, kamor priključimo polnilni kabel. Bencin natakamo na desni strani, posoda za gorivo meri 75 litrov. Cayenne se ob zagonu vedno postavi v program električno vozilo, če mu stanje pogonskega akumulatorja to omogoča. V tem programu lahko doseže največjo hitrost 135 km/h. Če je energije premalo, preklopi v samodejni hibridni način; to stori tudi, ko odločneje pritisnemo na stopalko za plin. Dodajmo, da so stopalko za plin zasnovali tako, da voznik začuti manjši upor, ko pride do meje, pri kateri se vklopi še bencinski motor.

image
Običajna različica ima večji prtljažni prostor kot izvedba coupé in prostor za pet potnikov; pri coupéju je serijska razdelitev sedežev 2+2. FOTO: Blaž Kondža


Omenjeni hibridni režim vključuje še dva »podprograma«, in sicer tistega, ki ohranja raven napolnjenosti pogonskega akumulatorja, in tistega, ki med vožnjo polni pogonski akumulator. Voznik ima poleg omenjenih voznih programov na voljo še dva športna, sport in sport plus, pri katerih osemvaljnik vedno deluje in je pripravljen, da ponudi vozniku vso svojo moč; med voznimi programi izbiramo z vrtljivim gumbom na volanu.

  • Doseči doživetje športnega avtomobila pri terenskem vozilu je vse prej kot preprosto.
  • Novinec združuje najboljše iz obeh svetov: štirilitrski biturbo osemvaljnik in elektromotor.
  • Skoraj 700 KM požene cayenna turbo S do 100 km/h v 3,8 sekunde.

 

Športno in udobno


image
FOTO: Blaž Kondža
Doseči doživetje športnega avtomobila pri terenskem vozilu je vse prej kot preprosto, saj SUV že po svoji zasnovi nima v sebi dosti športnega. Zato so morali pri Porscheju inženirji vgraditi veliko rešitev, da se cayenne turbo S E-hybrid vozi tako dinamično. Med drugim so mu namenili prilagodljivo zračno vzmetenje s tremi komorami, ki ima širok razpon čvrstosti, od udobno mehke vožnje do športno čvrste. Obenem elektronika v primerih, ko zazna prevelike nagibe karoserije, hipoma utrdi vzmetenje; sistem uravnava čvrstost neodvisno za vsako kolo posebej. Prednost zračnega vzmetenja je tudi možnost prilagajanja višine vozila – poleg običajne je mogočih še pet nastavitev višine –, oddaljenost karoserije od tal lahko znaša od 162 do 245 milimetrov. Vzmetenje in sistem dinamičnega nadzora karoserije PDCC, ki na obeh oseh vključuje posebna stabilizatorja, povezana z motorčkom, sta združena v Porschejev 4D-nadzor šasije. K večji stabilnosti na eni strani in okretnosti na drugi prav tako pripomore serijsko štirikolesno krmiljenje.

image
Novinca lahko priključimo na elektriko; doseg v električnem načinu znaša 40 km. FOTO: Blaž Kondža


Sodobni pomočniki

Prestižni materiali in mojstrska izdelava so pri različicah turbo S nekaj samoumevnega in cayenne ni nobena izjema. Poleg tega prinaša vse aktualne asistenčne sisteme, ki jih najdemo v porschejih. Sredinsko postav­ljen merilnik vrtljajev ostaja analogen, ob njem pa sta dva zaslona, katerih prikaz lahko deloma poljubno prilagajamo. Analogno-digitalna je tudi ura na sredini v usnje odete armaturne plošče. Ker lahko novega cayenna polnimo na električnih polnilnicah, so kupcem namenili tudi Porschejevo storitev, ki bo – tako tovarna – omogočila preprosto polnjenje na večini javnih polnilnic z eno pametno kartico oziroma aplikacijo.