Ne samo varnost, v avtomobilih pomembna tudi skrb za okolje

Pri projektu sodelujejo nekatere evropske vlade, avtomobilski klubi, potrošniške organizacije in visokošolske ustanove.

Objavljeno
19. marec 2019 17.00
Posodobljeno
19. marec 2019 17.00
Časi so takšni, da je vse bolj pomembno, kako avtomobili vplivajo na okolje. To bo obravnaval tudi test Green NCAP. FOTO: Green Ncap
Znani evropski konzorcij Euro NCAP, ki se že vrsto let ukvarja s preverjanjem varnosti avtomobilov, svoje delovanje širi tudi na področje presojanja, kakšni so avtomobili v odnosu do okolja. Gre za preizkus z imenom Green NCAP. Nedvomno zanimiva zadeva, ki pa je za zdaj v začet­ni fazi in ima pred seboj še veliko izzivov.



Pri projektu Green NCAP sodelujejo nekatere evropske vlade, avtomobilski klubi, potrošniške organizacije in visokošolske ustanove. Kakor pravijo, je njihov cilj spodbuditi proizvajalce, da bodo razvijali avtomobile, ki bodo kar najbolj učinkovito izkoristili uporabljeno energijo in čim bolj zmanjšali izpust onesnažil in toplogrednih plinov.

V prvem preizkusu, ki je zajel 12 vozil, sta se najbolje odrezala baterijska električna avtomobila hyundai ioniq in BMWi3, ki sta dobila pet zvezdic, bencinski malček volkswagen up! GTI je prejel štiri, BMW X1 2.0d (dizel) in mercedes A200 (bencin) tri zvezdice, ford fiesta 1.0 ecoboost (bencin) dve, dizelski audi A7 TDI 50 ter bencinska subaru outback 2.5 in volvo XC40 AWD TP po eno, brez zvezdic pa so ostali VW golf 1.6 TDI (dizel), fiat panda 1.0 (bencin) in prejšnja izvedba forda fieste ecoboost 1.0 (bencin). Pri zadnjih treh je očitno šlo za avtomobile z motorjem standarda evro 6b, ki jih je bilo dovoljeno prodajati le še do izteka serije. Tako po svoje tudi kažejo, kako zelo se je dvignila letvica z uvedbo višjih okoljskih podstandardov.

image
Prve modele so že preizkusili in jim podelili ustrezno število zvezdic. FOTO: Gašper Boncelj


Uvodoma test vozila v uporabi, nato veliko širše


Kakor ugotavljajo pri Green NCAP, se pri bencinskih in dizelskih avtomobilih v nekaterih primerih dogaja, da se dober nadzor izpusta onesnažil in energetska učinkovitost izključujeta, sami pa si prizadevajo, da bi proizvajalci sledili obojemu.

Uvodoma se Green NCAP pri preizkusih, ki obsegajo testa v laboratoriju in na cesti, ukvarja le z energijo, ki jo vozilo porabi med vož­njo (»od rezervoarja do kolesa«), zaradi česar dobijo, kakor je razvidno iz rezultatov ocenjevanja, najboljšo oceno električni modeli. Sčasoma pa naj bi upoštevali tudi, kako je pridobljena energija, potrebna za vožnjo (»od vira do kolesa«), doseg električnih avtomobilov in končno celoten življenjski cikel vozil, z razgradnjo vred. Po mnenju Green NCAP bi se razlika med električnimi avtomobili in tistimi, ki jih ženejo fosilna goriva, tako uteg­nila zmanjšati. Pri bencinskih in dizelskih vozilih bo na primer pomembno, koliko energije je potrebne za pridobivanje tega goriva in za njegov transport na mesto točenja; pri električnih pač energetska kombinacija – kako je pridobljena energija, ki je potrebna za njihov pogon; končno naj bi upoštevali vso energijo, ki je potrebna za proizvodnjo avtomobila, da bi uporabnik vedel, kateri najmanj obremenjuje okolje, ko ga izdelujejo, ko se uporablja in ko ga je treba uničiti in predelati.

  • Iz konzorcija, ki se je doslej ukvarjal z varnostnimi testi, izhaja nov preizkus delovanja avtomobila z vidika učinkovitosti in vpliva na okolje.
  • Zanimiva in potrebna ideja, da bi teste razširili na vse, kar je povezano z nastankom in uporabo avtomobila.
  • Preizkusili prve bencinske, dizelske in električne modele.


Nekoč tudi ocena hrupa


Modele oziroma njihove motorne izvedbe bodo postopoma dodajali.Kakor pravijo, bodo med njimi tudi hibridna vozila, ki jih bo naprodaj vse več, a poudarjajo, da je njihovo preizkušanje zelo kompleksno, saj je na primer pri priključnih hibridih za primerljive podatke treba vedeti, koliko je ob izvedbi merjenja napolnjen akumulator in kakšen je pri porabi vzorec polnjenja. Gre za to, da ima lahko priključni hibrid na testu glede emisij veliko boljši rezultat, če se meritev začne pri napolnjeni bateriji, zaradi česar lahko prevozi nekaj deset kilometrov več, kakor če ni tako polna.

Dolgoročno naj bi Green NCAP presojal še druge okoljske dejavnike, denimo druga onesnažila, ki niso regulirana, in tudi moteče dejavnike, ki jih povzročajo avtomobili, kot je hrup, za katerega poudarjajo, da dokazano moti spanje in povzroča različne zdravstvene težave. Tu bi utegnili imeti električni avtomobili znova prednost, pri naslednjem vprašanju pa bi se lahko vrnili k varnosti – jih bomo dovolj slišali, da bomo pozorni nanje?