Prvi velikoserijski uspešnež s tlačno polnjenim motorjem

Saab 99 turbo je potegnil z mesta do 100 km/h v 9,2 sekunde in drvel z največ 197 km/h.
Objavljeno
12. september 2018 17.00
Posodobljeno
12. september 2018 17.00
Saab 99 turbo je s tehnološko naprednim in vozniško zelo všečnim motorjem, ki je po moči prekašal vso bližnjo konkurenco, leta 1978 privzdignil švedsko znamko med najbolj čislane. FOTO: Saab
Najbolj imenitno zgodbo o turbo motorjih so brez dvoma spisali pri nemškem Porscheju, toda najpomembnejša vloga pri popularizaciji tlačnega polnjenja in njegovega prehoda iz dirkaške v civilno sfero je kljub temu pripadla skandinavskemu Saabu.

Njihov pristop je bil podoben, čeprav drži, da so Nemci predstavili porsche 911 turbo leta 1974, Skandinavci pa najmočnejšo izvedbo sicer več kot deset let starega saaba 99 tri leta pozneje. Kdor je pikolovski, bo pripomnil, da je bil leta 1973 na Bavarskem rojen BMW 2002 turbo, enajst let pred njim pa ameriški oldsmobile jetfire. A to so bili predvsem homologacijsko dirkaški ali tržno neuspešni projekti, medtem ko je bila švedska rešitev precej bolj ljudska.

image
V letih od 1977 do 1982 je uspelo Skandinavcem izdelati 10.607 primerkov najhitrejšega saaba 99, ki je utrl pot za švedski epski turbo pohod. FOTO: Saab


Dvolitrski bencinski štirivaljnik z osemventilsko glavo in mehanskim vbrizgom goriva so nadgradili z manjšim turbopolnilnikom znamke Garrett, ki je povečal moč s 85 kW (115 KM) na 107 kW (145 KM), kar se zdi z današnjega vidika malo, a je bilo takrat veliko. Konkurenčni BMW 320i z malenkost manjšo ceno in atmosfersko zasnovo motorja je leta 1978 zmogel le 81 kW (110 KM). Za povrhu je bil švedski stroj zelo odziven in po tako rekoč celotnem delovnem območju zvezen, saj je imel turbopolnilnik ključno vlogo pri zagotavljanju visokega navora in šele nato dviga moči. Turbo šved je dobro vlekel že od 1500 vrtljajev naprej in dosegel največji polnilni tlak pri 3000 motornih vrtljajih.

image
Notranjost saaba, za katerega je bilo treba v njegovem času odšteti 25 tisoč nemških mark, se od osnovnih izvedb razlikuje po imenitnejši sedežni zasnovi, v usnje odetem volanu in na zgornji del armaturne plošče dodanem merilniku polnilnega tlaka. FOTO: Saab


Nostalgiki nikoli ne bodo pozabili prvih


Najhitrejši saab, ki je potegnil z mesta do 100 km/h v 9,2 sekunde in drvel z največ 197 km/h, je bil na voljo kot kombi-kupe in v precej bolj številčno omejenih dvo- in štirivratnih izvedbah. Slednji sta bila na voljo predvsem po ustavitvi proizvodnje kombi-kupejevske različice oziroma njeni zamenjavi z leta 1979 predstavljenim trivratnim saabom 900 z daljšo medosno razdaljo, a podobno tehniko. Avtomobil je bil sicer prepoznaven po emblemih z napisom turbo, posebej zanj oblikovanih platiščih, prednjem in zadnjem spojlerju, nižje nastavljenem podvozju, imenitnejši zasnovi sedežev, v usnje oblečenem volanskem obroču ter na zgornji del armaturne plošče dodanem merilniku polnilnega tlaka.

image
Turbo šved je bil prepoznaven po emblemih z napisom turbo, posebej zanj oblikovanih platiščih, prednjem in zadnjem spojlerju, nižje nastavljenem podvozju ... FOTO: Saab


V obdobju med letoma 1977 in 1982 je uspelo Skandinavcem izdelati 10.607 primerkov najhitrejšega saaba 99, ki je utrl pot za švedski epski turbo pohod. Ta je trajal vse do leta 2011, ko je ena najbolj kult­nih, tehnično ekstravagantnih in intelektualno obarvanih avtomobilskih znamk vseh časov neslavno propadla. Vendar avtomobilski nostalgiki in navdušenci ne bodo nikoli pozabili prvih in brez dvoma najbolj prvinskih turbo saabov. Za lepše ohranjene primerke je treba v današnjih časih odšteti vsaj 15 do 25 tisoč evrov.