Ko sem bil na jesen leta 2002 prvič in edinkrat v Trollhättanu na Švedskem, kjer je domovala tovarna avtomobilske znamke Saab, je bil ta svojevrstni proizvajalec na pragu novega začetka, takrat so predstavili model saab 9-3. Tam na severu je vse delovalo prijetno, delavci za tekočim trakom so bili sproščeni, celo Saabovi marketingarji so nas hoteli navdušiti na umirjen način.
Kot vsaka avtomobilska tovarna so imeli tudi muzej in v njem, jasno, vse modele od nastanka, tudi prvega saaba 92.
Znak na modelu saab 99 Foto Ints Kalnins/Reuters
Ta legendarni avto z obliko, ki je nekoliko spominjala na letalo, je šel v proizvodnjo konec leta 1949, leto kasneje pa res bolj množično v prodajo, torej pred sedmimi desetletji, da imamo neko obletnico … Potem je bilo še veliko naslednikov, a butična znamka, katere avtomobile so imeli radi profesorji in zdravniki, arhitekti in tisti, ki so imeli precej po palcem in jim ni bilo do BMW ali mercedesa, je zdaj že vrsto let zgodovina. Morda je bilo teh navdušencev premalo in je Saab prav zaradi umirjenega vztrajanja ob strani nazadnje ugasnil.
Ampak pojdimo na začetek. Družba Saab je leta 1937 nastala za proizvodnjo vojaških letal (Svenska Aeroplan Aktiebolaget), dve leti zatem se je upravi pridružil Marcus Wallenberg, prvi mož najmočnejše švedske industrijske skupine, in prvo Saabovo letalo se je s tal dvignilo leta 1940. Švedom je nekako uspelo ostati zunaj vojnih spopadov, in ko je šel vojni čas le proti koncu, so ugotovili, da bodo morali početi še kaj drugega. Razmišljali so o vsem mogočem, o gospodinjskih aparatih, montažnih hišah, lahkih dostavnikih, nato pa so se odločili za avtomobile.
Ursaab je bil prototip prvega Saabovega proizvodnega avtomobila.
Saab 92 je dobil imel po projektu 92, ki je bil naslednji po projektu 91, ta je bil še vadbeno letalo. Razvijati so ga začeli pred koncem vojne, najprej se je z njim ukvarjalo 16 ljudi, le dva sta imela vozniški izpit. Za obliko je bil zaslužen oblikovalec Sixten Sason, ki je bil med drugim tudi pilot, v vetrovniku je dosegel, da je imel saab 92, ki so ga še kot prototip imenovali ursaab, za tiste čase izjemen količnik zračnega upora 0,30. Odločili so se za pogon na sprednji kolesi in s tem zmanjšali zadek, vetrobransko steklo je bilo iz dveh delov. Ne prevelik avtomobil je imel dvovaljni bencinski motor z močjo 25 konjev. Dokončali so ga leta 1949, prve dobave pa so se začele leto kasneje. Vsi uvodni primerki so bili izdelani v zeleni barvi, ki jo je podjetje dobilo od vojske, ker je ni več potrebovala.
Saab 96 kot ena od izboljšav prvega modela
Foto Saab
Nesrečna izbira novega lastnika
Zanimanje zanj je bilo doma večje od proizvodnih možnosti, postopoma so ga posodabljali in modelu povečevali številčno oznako. Čeprav je po varnosti bolj slovel njihov domači tekmec Volvo, so tudi pri Saabu že leta 1958 vgrajevali varnostni pas. S saabom 96 so šli na dirke, z njim je Erik Carlsson zmagoval na relijih, tudi na slovitem montecarlskem. Prvi res novi naslednji model je bil 1968. saab 99, ki je čez nekaj let dobil turbomotor, ta je bil nato eden od Saabovih simbolov. Desetletje kasneje je bil na vrsti saab 900, ki je potem postal njihov najuspešnejši avtomobil, med drugim so ga imeli radi Američani, tudi kabrioletno izvedbo.
Saab 900 turbo je bil eden najuspešnejših modelov znamke.
Foto Saab
Takrat so bili doma združeni s proizvajalcem tovornjakov Scanio. Ne vemo, kaj so si mislili preklemansko bogati Wallenbergi – verjetno to zanje ni bil več donosen posel – a proti koncu osemdesetih so Saab prodali ameriškemu velikanu General Motorsu, najprej polovico, čez čas vsega. Toda Saab se v ameriških rokah nikakor ni mogel prebiti do večjih prodajnih številk in dobička. Bolj ali manj so imeli vedno le dva modela, GM jim je za Ameriko izmed svojih drugih znamk »preoblekel« še kakega športnega terenca, znan je bil tudi »saabaru«, subaru, odet v saaba, ampak ta ni trajal dolgo.
Saab 9-3 iz novega tisočletja, v karavanski izvedbi
Limuzinskega saaba 9-3 iz uvoda smo vozili na Delovi supertestni preizkušnji in uživali v njegovi pomirjujoči kabini, letalskih sedežih, tudi legendarno vtičnico za ključ je imel še vedno na konzoli med sedežema, njen umetelni sestavni del je bila ročna zavora. No, enkrat nas je pustil na cesti, ampak nam zato ni bil nič manj všeč. Šele skoraj tri leta po limuzini so pripravili karavansko izvedenko 9-3. Na predstavitvi me je eden od hitro menjajočih se kariernih šefov iz GM spraševal, kakšen je občutek za volanom – ali jim je ob sprednjem pogonu uspelo umiriti (neugodno) delovanje velike moči turbomotorjev na volanski mehanizem. Rekel sem mu, da je to v redu in da to sploh ni bistven problem, ampak da morajo svojo publiko, ki je ena najbolj zvestih na svetu, kdaj pa kdaj le počastiti s kakim novim modelom, ne pa da imajo samo dva, konkurenca pa že nekajkrat več.
Saab 9X je bil atraktiven konceptni avtomobil, ki pa ni dočakal proizvodnje.
Foto Thierry Roge/Reuters
Če ni bilo prav veliko novih modelov, so imeli vsaj razburljive študije, na primer saaba 9X, ob katerih so nam novinarjem postregli s prekrasnimi katalogi, ki so bili skoraj umetniška dela. Menda so bili odnosi med Američani in Švedi takšni, da so jim prvi za vsako novost natančno zapovedali, koliko denarja smejo porabiti, Švedi pa so ga vsakič precej več. Zato pa ste imeli v njihovih avtomobilih za oči pomirjujoče zelene merilnike ali pa umetelni nosilec za pijačo, ki se je zložil v slogu metuljčka.
Stečaj in kitajski poskusi
Ko je bil njihov večji model 9-5, ki so ga v dotedanji generaciji že pretirano postaranega kar vlekli in vlekli, le pripravljen povsem na novo, je počilo. Bilo je leta 2008, velika finančna kriza in General Motors v obupnih težavah. Saabu, v katerega po mojem nikoli niso zares verjeli, so se Američani na hitro odrekli. Poznam celo nekoga, ki je prišel do novega saaba 9-5, vendar množična proizvodnja ni stekla. Avto je bil rojen, a ni nikoli zaživel.
Zadnji Saabov model je bil saab 9-5.
Foto Gašper Boncelj
Reševanje Saaba se je bralo kot cenena drama. Zanj se je domnevno zanimal sloviti Bernie Ecclestone, potem se je kot dobri vitez predstavil nizozemski Spyker, vendar so se velike besede njihovega glasnega šefa Victorja Mullerja hitro izkazale za prazne marnje. Sledil je stečaj in po vrsti peripetij je podjetje ali vsaj nekatere dele leta 2012 prevzela kitajska družba NEVS (National Electric Vehicle Sweden), ki je nato nekaj poskušala z ostankom modela 9-3 (iz uvoda) – pripravili naj bi ga na elektriko.
A na njem ni več imena saab, že prej so izgubili pravico do znaka z grifonom. NEVS je sicer del kitajske skupine Evergrande, ki naj bi letos v Trollhättanu v sodelovanju s proizvajalcem superšportnih avtomobilov Koenigseggom predstavila električni avtomobil. Ampak o tem je ljubiteljski portal Saabplanet poročal še pred virusno krizo.