Vino je lepa zgodba
Distributerji takega rizika kot vinarji nimamo, nam toča ne sklati posla, naša naloga je na lep način predstaviti vinogradnikov izdelek.
Odpri galerijo
»Vino je tradicija, je kultura in umetnost. V vinu je resnica, v vinu je zgodba in vino je komunikacija.« Tako se začenja katalog vinske hiše, ki jo vodi Jože Koželj in je največji tukajšnji distributer vina, tako velik, da si je za predstavitev svojega portfelja omislil celo bienalni festival vina. Na letošnjem osmem Festvinu septembra na Brdu pri Kranju pričakuje šestdeset slovenskih vinarjev in petindvajset iz tujine. Slovenska vinska zgodba je čudovita, je prepričan Koželj, obeti za letošnjo letino so lepi, odličen pa je bil lanski letnik, a bo na trgu boj, saj je bil tak povsod po vinorodni Evropi.
Lanski letnik je čudovit, vinogradniki imajo lepe stvari v kleteh. Hkrati moramo vedeti, da je bil tako lep letnik po vsej vinorodni Evropi.
Sprva, začeli smo pred šestnajstimi leti na Brdu pri Kranju, je bil namenjen temu, da lahko pokažemo širok izbor vin, ki jih premoremo in prodajamo. Načrt je bil na enem mestu pokazati vina različnih vinogradnikov, vinarjev iz različnih dežel, različne okuse in vinske sloge ter hkrati omogočiti vsakemu od gostincev, ki je zadolžen za nabavo vin za svojo restavracijo ali sestavo vinske karte, dobro spoznati vsa vina, ki jih čez leto prodaja.
Od prvega Festvina se je veliko spremenilo, ohranjamo ga na dve leti, od prvih tristo obiskovalcev smo zdaj prišli na 1500 udeležencev, na prvem je svoja vina razstavljalo in dajalo v pokušino petindvajset vinogradnikov, zdaj jih pride petinosemdeset, od slovenskih šestdeset, preostalih petindvajset je iz tujine. Se pa naš festival od drugih razlikuje po tem, da res poudarjamo slovenske vinogradnike, saj tudi naš prodajni katalog temelji na njihovih vinih. Več kot pripravljeni smo se potruditi za čim boljšo distribucijo njihovih vin. V program letošnjega festivala 30. septembra bodo vključene tudi različne delavnice, a sam dogodek ne bo živčen, ampak umirjen in preprost, brez gneče, vsak bo imel priložnost pogovora z vinogradnikom, počasi in z občutkom. Festvina ne delamo s prodajnimi cilji oziroma zaslužkom v mislih, ampak kot reklamo za dobra vina.
Portovec in podobni izdelki so za slovensko vinoljubno javnost zanimivost, ki se ne sklada povsem z glavno slovensko vinsko zgodbo: seveda se zelo prilegajo potici, a z lahkoto takoj najdemo več kot ducat slovenskih vin, ki se prilegajo enako dobro. K slovenski potici sodi slovenska kapljica.
Gospod Koželj, kaj ste, distributer, vinski trgovec, promotor, ljubitelj vina?
Skoraj vse obenem. Če nisi ljubitelj vina, ne moreš biti njegov distributer, prvi pogoj je poznanstvo z vinarji, a če nisi ljubitelj, tudi ne moreš vina in vinske zgodbe prodajati naprej. V tem poslu ne moreš biti zgolj trgovec, trgovci so pač obremenjeni z odstotki, vinska zgodba pa je malo drugačna, mi se ukvarjamo z nečim, od česar naši vinogradniki oziroma vinarji živijo, ne le oni, od vinskega posla živijo cele družine. Po tej plati moramo biti, če lahko tako rečem, normalni trgovci in distributerji, zastopati jih moramo na pravi način, tako, da smo na koncu zadovoljni vsi, oni, mi in seveda naši kupci, tako posamezniki kot gostinci in trgovske verige, ki vino in njegovo zgodbo spet prodajajo naprej. Dolga veriga je to.Lanski letnik je čudovit, vinogradniki imajo lepe stvari v kleteh. Hkrati moramo vedeti, da je bil tako lep letnik po vsej vinorodni Evropi.
Berem, da ste največji slovenski vinski distributer, ki danes ponuja več kot 1500 različnih vin in zastopa 100 vinskih hiš. Kako ste začeli oziroma kaj vas je pripeljalo k vinu?
1500
različnih vin ponuja Hiša dobrih vin Koželj
Preprosta zgodba je to, delal sem za nekoga, ki se je ukvarjal z distribucijo vina, a sva sodelovanje zaradi finančnih težav in drugih razlogov morala prekiniti, zato sem leta 2001 nadaljeval s svojim podjetjem, sicer ustanovljenim že prej, leta 1994. K temu so me nagovorili slovenski vinarji, ki sem jih prej že spoznal, svetovali so mi, naj njihova vina prodajam po restavracijah – in začel sem s tremi ljudmi. Zdaj nas je skupaj sedemnajst, že kar velika ekipa ljudi, ki imajo radi svoje delo. In ne nazadnje: vino je lepa zgodba. Če je v tem poslu vse prav usmerjeno, ves čas lepo kaplja, mora pa biti vse dobro premišljeno, da kje ne pušča …različnih vin ponuja Hiša dobrih vin Koželj
Udeležil sem se zadnjega Vinarta v Zagrebu. Glavni organizator Sašo Špiranec mi je povedal, da nekateri vinarji, tudi slovenski, hrvaškim kupcem narekujejo trende in svoje vizije. Je tako tudi pri nas?
Seveda, še najbolj nekateri naši vinarji, ki so blizu Italije, pravzaprav vsi, ki veliko hodijo po svetu, in predvsem tisti, ki so na tujem dobili visoke ocene, skrbijo, da se doma za take uspehe ve, to pa je po svoje namig, smernica. Poglejmo uspehe malih vinarjev, po svetu so za Slovenijo naredili veliko.Prav tako so mi v Zagrebu povedali, da nekdaj hvaljena »velika vina«, torej masivna vina, z veliko alkohola in pridihom hrasta, danes niso več priljubljena in da vinarji to upoštevajo. Kako se je okus slovenskih pivcev spreminjal od osamosvojitve sem?
Z novimi generacijami se pogled na vino izrazito spreminja. Poznavanje vseh podrobnosti, ki zadevajo vino, je vse večje, zato se tudi vinogradniki in vinarji vse bolj trudijo, vidijo, na primer, da je vse bolj čislana prefinjenost vina, pomembna je povezava vina in hrane, to pa vodi k čistim aromam, hrast je zdaj le še začimba, dodatek k že sicer dobremu vinu. Dobra kulinarika tudi vse manj kliče po polsuhih ali polsladkih vinih, nepogrešljivi k sladicam seveda ostajajo nekateri predikati, trend šampanjcev in penin gre vse bolj v smeri suhosti, enostavnosti, čistosti, pitnosti. Vsak i ima piko na i, pri vinu je enako, ko zaznaš pravo zrelost in pravo harmonijo, veš, da je to to, mogoče je le še okušati in uživati. Pravi odnos do vina je ugotovitev, da vino ni za opijanje, ampak uživanje ob hrani.Kdo postavlja trende? Velikokrat povzemamo tuje – prišla in v nekaterih primerih prešla je na primer moda barikiranih, vaniljastih vin, italijanskih penin, tudi gina, ruma, single maltov, japonskih viskijev …
Z dobo spletnih povezav se novi trendi pojavljajo hipno in po vsem svetu, a gre za izjemno vplivne trende, tudi vina so zraven, vsekakor, vzpon so tako doživela franciacorta, peneča vina iz Lombardije, zdaj je prodaja podobna, kot je bila, ne vzpenja se več, neverjetno pa je čez noč postal priljubljen prosecco.Sem prebral prav, da se v Ljubljani proda polovica vsega, kar daste v promet?
Skoraj bi lahko rekel tako, da, širše ljubljansko območje je pomemben trg. Mi smo tu, na meji Gorenjske, in ta del je tržno oziroma prodajno najmočnejši, še zlasti za res posebna in res zanimiva vina. Koncentracija prebivalstva tu naredi svoje.Na Brdu pri Kranju prirejate septembra predvsem kupcem v gostinstvu namenjen osmi festival vina Festvina. Kaj se je spremenilo od njegovih začetkov?
Sprva, začeli smo pred šestnajstimi leti na Brdu pri Kranju, je bil namenjen temu, da lahko pokažemo širok izbor vin, ki jih premoremo in prodajamo. Načrt je bil na enem mestu pokazati vina različnih vinogradnikov, vinarjev iz različnih dežel, različne okuse in vinske sloge ter hkrati omogočiti vsakemu od gostincev, ki je zadolžen za nabavo vin za svojo restavracijo ali sestavo vinske karte, dobro spoznati vsa vina, ki jih čez leto prodaja.Od prvega Festvina se je veliko spremenilo, ohranjamo ga na dve leti, od prvih tristo obiskovalcev smo zdaj prišli na 1500 udeležencev, na prvem je svoja vina razstavljalo in dajalo v pokušino petindvajset vinogradnikov, zdaj jih pride petinosemdeset, od slovenskih šestdeset, preostalih petindvajset je iz tujine. Se pa naš festival od drugih razlikuje po tem, da res poudarjamo slovenske vinogradnike, saj tudi naš prodajni katalog temelji na njihovih vinih. Več kot pripravljeni smo se potruditi za čim boljšo distribucijo njihovih vin. V program letošnjega festivala 30. septembra bodo vključene tudi različne delavnice, a sam dogodek ne bo živčen, ampak umirjen in preprost, brez gneče, vsak bo imel priložnost pogovora z vinogradnikom, počasi in z občutkom. Festvina ne delamo s prodajnimi cilji oziroma zaslužkom v mislih, ampak kot reklamo za dobra vina.