Vonj po ženski

Standard oglaševanja parfumov je postavil Hubert de Givenchy z vzhajajočo zvezdo Audrey Hepburn
Objavljeno
11. avgust 2017 13.35
Saša Bojc
Saša Bojc

Tehnično gledano, ima pri uspešnem razprševanju dišav na kožo žensk in moških po svetu največ zaslug legendarni slovenski izumitelj patentov Peter Florjančič, ki se je po usodnih naključjih in srečanjih v povojnem Monte Carlu in v časih velikega razvoja plastičnih mas podpisal tudi pod razpršilec za parfumsko stekleničko.

Zgodovina je bila že s te plati filmska, dobesedno filmska pa je postala leta 1957, ko se je slavni francoski modni oblikovalec Hubert de Givenchy domislil, da bi njegovo dišavo L'Interdit – parfum je štel za piko na i dovršenemu oblačilnemu videzu ženske – oglaševala vzhajajoča filmska zvezda, njegova muza Audrey Hepburn. S tem je že konec 50. let postavil normo, ki se najprepoznavnejših dišav znanih modnih hiš drži še danes, čeprav so priljubljenost določenih zgolj zaradi odkritosrčnosti večale zvezdnice različnih profilov. Tu ne moremo mimo skrajno seksapilne Marilyn Monroe, ki je v intervjuju za Marie Claire na vprašanje, kaj nosi v postelji, izjavila, da ničesar razen nekaj kapljic Chanelove petke. In s tem razvnela strast tako žensk kot moških, ki se je zelo realistično kazala tudi v številkah. Chanelov obraz je postala šele posthumno, v oglasni kampanji Marilyn and N°5 forever leta 2013. Zanimivo je, da so si Marilyn Monroe, dve leti prej in v barvah, sposodili tudi v Diorjevem oglasu za J'adore, kot stransko podporo njihovemu stalnemu obrazu Charlize Theron.

Baletnik za Tiffany

Dandanes so filmske igralke in supermanekenke tiste, ki si najpogosteje lahko obetajo povabila, da za primerno vsoto posodijo svoj obraz dišavi in s tem postanejo pomembna referenčna točka, na katero pred policami, polnimi privlačnih stekleničk, naposled na določeno ime padejo navadne smrtnice. A kot kažejo zadnji primeri, so njihov neizpodbitni piedestal že načeli tudi plesalci. Pri ameriškem kozmetičnem velikanu Estée Lauder so pred dnevi s ponosom napovedali, da je novi obraz njihove dišave Modern Muse domača baletna zvezdnica, prvakinja ameriškega baletnega teatra (American Ballet Theatre) Misty Copeland, kar so v kozmetični panogi označili kot zaupen glas splošni priljubljenosti baleta, še zlasti pa Misty Copeland, prvi temnopolti primabalerini te ugledne baletne institucije. O njej pišejo knjige in snemajo dokumentarne filme, krasila je naslovnico revije Time, po njeni podobi so pri slavnemu proizvajalcu igrač Matellu ustvarili tudi Barbie, njeno slavo zunaj baleta pa so ponesla še sodelovanja z različnimi znamkami. Tudi francoski baletni plesalec in koreograf Benjamin Millepied je nastopil v imenu modne hiše Yves Saint Laurent – za dišavo L'Homme Libre, prodajni potencial baletnikov, ki so v zadnjih letih nastopili tudi v oglasih za znamke oblačil, kot sta Uniqlo in Gap, pa odkrivajo izdelovalci še bolj prestižnih izdelkov, kot so parfumi. Pri draguljarni Tiffany & Co. so za svojo jesensko oglasno kampanjo že angažirali plesnega kolega Misty Copeland, prvaka ameriškega baletnega teatra Davida Hallberga.

Seveda imajo dišave razpon, podoben tistemu, ki fičota loči od mercedesa, tako po zgoščenem vonju kot po cenah, toda vonja po ženski ne oglašujejo vselej ženske. Če za hip postanemo še pri Chanelovi legendarni petici, za priljubljenost katere se je proti koncu 30. let tudi oblikovalka sama postavila pred fotografski objektiv, lahko ugotovimo, da so se ob podobi kultne stekleničke z rumeno vsebino zvrstili številni znani ženski obrazi; od slavne ameriške manekenke in igralke 50. let Suzy Parker, francoske filmske dive Catherine Deneuve, ki je zaznamovala 70. leta, nekdanjega Bondovega dekleta Carole Bouquet v 80. letih do igralk Nicole Kidman in Audrey Tautou v prvem desetletju novega tisočletja. Potem pa je očitno prišel čas za moški glas oziroma stas v precej ženskih zadevah. Leta 2012 so presenetili z najavo, da bo v njihovih novih oglasih kot prvi moški nastopil hollywoodski zvezdnik Brad Pitt, ki so ga pri reviji People razglasili za najbolj seksi (še živečega) moškega. Obraz je Chanelovemu No. 5 pozneje posodila tudi slavna brazilska kraljica modnih brvi Gisele Bündchen.


Obsesija za Kate Moss

Posebno poglavje v zgodovini znanih obrazov za znane dišave je spisala ameriška znamka Calvin Klein v sodelovanju s supermanekenkami v 90. letih. Potem ko je Christy Turlington že davnega leta 1987 nastopila na modni reviji Calvina Kleina, je že leto pozneje pozirala v njihovih oglasih za oblačila in nato še naslednji dve desetletji nastopala kot prepoznaven obraz za najrazličnejše kolekcije CK, spodnjega perila, kopalk ..., njen obraz pa je najbolj neločljivo povezan z dišavo Eternity. Ko se je po šestletnem premoru leta 2013 vrnila h Calvinu Kleinu – kot model za spodnje perilo, je leto pozneje kar skupaj z možem Edom Burnsom nastopila za Eternity Night in Eternity Night za moške. Še bolj kot Christy je nove čase in nove lepotne ideale utelešala manekenka androginega videza in odsotnega pogleda – Kate Moss, ki je CK večala dobiček prav tako dve desetletji. Bila je otročja, hkrati pa ženstvena, nov izkaz lepote, jo je tedaj opisoval Klein.

 

Medtem ko je bila za prvo in najbrž tudi najbolj revolucionarno dišavo devetdesetih označena tista, ki je med več nastopajočimi končala oglas z besedami One, dišava za moške ali ženske, pa je bil Obsession zaznamovan samo z njenim obrazom (in telesom) in predvsem obsesijo njenega tedanjega fanta, fotografa Maria Sorrentija. Kot je povedala pred časom, je, ko je Calvin Klein videl Marievo knjigo z njunih počitnic, dejal: »Krasno, vidim, da je to obsesija.«

Prav letos so se pri Calvinu Kleinu odločili, da objavijo 250 obsesivnih Sorrentijevih arhivskih fotografij mlade Kate Moss, ki jih je posnel prav za oglasne namene Obsessiona leta 1993, v začetku prejšnjega meseca pa je nato sledilo še lansiranje dveh novih, posodobljenih različic tega legendarnega vonja 90. letih, Obsessed for Women in Obsessed for Men. Po nekaterih ocenah pa naj bi modni hiši CK že v prvem letu navrgli 50 milijonov dolarjev.

Strupena Monica

Obsesivnih ljubezenskih razmerij med lepoticami in kozmetičnimi oziroma modnimi hišami je še kar nekaj. Več kot desetletje traja razmerje med oskarjevko Charlize Theron in Diorjem, ki je postala zlato dekle parfuma J'adore. Isabella Rossellini se je spustila v skoraj poldrugo desetletje trajajoče razmerje z Lancômom. Njihov obraz je postala leta 1982, pogodbo pa so ji odpovedali leta 1996, češ da je prestara. Oglaševala je njihov slavni parfum Trésor, ki sta ga med drugim izpostavljali tudi hollywoodski igralki Penelope Cruz in Kate Winslet, za dišavo Poème pa so med drugim angažirali lepotico Isabellinega kova, francosko igralko Juliette Binoche, najbolj znano kot filmsko Hano, ki je leta 1996 do zadnjega diha negovala Angleškega pacienta. Eno najbolj strupenih oglasnih kampanj je (vsaj navidezno) izkusila Monica Bellucci leta 2008 – s pitonom za novo različico nepozabnega Diorjevega vonja 80. let, Hypnotic Poison, medtem ko je izvirnemu obraz posodila tudi Sharon Stone. Tu je še večno aktualna Neapeljčanka Sofia Loren, ki je lani pri svojih 81. letih podprla ime Dolce & Gabbana za dišavo Dolce Rose Excelsa, pa Natalie Portman, aktualna filmska Jackie Kennedy, ki je bila pogumni obraz Miss Dior ...

 


Dolga je vrsta slavnih in neslavnih Zemljank, tolikšna pa je tudi množica njihovih (priljubljenih) vonjev. A če vzamemo v poduk slepega upokojenega častnika v podobi Ala Pacina v hollywoodskem filmu Vonj po ženski, remaku italijanske filmske uspešnice Profumo di Donna iz leta 1974 oziroma romana Il buio e il miele, preden se je podal na parket na takte Por una Cabeza, je bistvo nekje drugje. »Ženske! Kaj bi rekel? Kdo jih je ustvaril? Bog je moral biti jeb ... genij. Lasje ... Pravijo, da so lasje vse, veš. Ali si kdaj potopil svoj nos v goro kodrov ... in si zaželel, da bi tam za vedno zaspal? Ali ustnice ...« •