Med zabavno elektroniko tudi avtomobilske iskre

Na razstavi CES Las Vegas 2017 tudi nekaj svežih sanj na temo avtomobilizma.

Objavljeno
06. januar 2017 17.42
Fusion x64 TIFF File
Gašper Boncelj
Gašper Boncelj
Predstavitve avtomobilskih novosti niso več omejene le na strogo avtomobilske dogodke, recimo razstave. Razkrivajo jih tudi drugod, denimo na sejmih, ki so sicer namenjeni zabavni elektroniki. Eno takšnih prizorišč je razstava CES (Consumer Electronics Show) v Las Vegasu, kjer je bilo tudi letos na ogled nekaj zanimivosti, ki so tako ali drugače povezane z avtomobili in njihovo prihodnostjo. Koliko so realne in kdaj jih lahko pričakujemo, je drugo vprašanje.

Verjetno je bila ena večjih letošnjih atrakcij predstavitev avtomobila z imenom FF 91, ki je izdelek na novo ustanovljenega podjetja Faraday Future. Kakor zatrjujejo, gre za super zmogljivi električni avtomobil, FF91 naj bi namreč z mesta do hitrosti 60 milj na uro (97 km/h) pospešil v le 2,39 sekunde, s čimer bi bil boljši od električne tesle model S v najbolj zmogljivi izvedbi. Z zmerno hitrostjo pa naj bi zmogel z enim napolnjenjem prevoziti 600 km, kar sicer tekmeci iz Evrope, ki ne govorijo o takšnih pospeških, večinoma obljubljajo šele čez nekaj let. Na videu so prikazali, ko se je FF91 samodejno zapeljal po parkirišču in nato nazaj parkiral na prazno mesto. Opremljen je z množico različnih radarjev in tipal imel naj bi tudi lidar, lasersko različico radarja. Na predstavitvi na CES pa se jim je zgodila nerodnost, ko je njihov prvi mož Jia Yueting, ki sicer vodi tudi tehnološko podjetje LeEco, to poskušal demonstrirati na odru, a se avtomobil v prvem poskusu ni premaknil, uspelo mu je šele v drugem. Je pa nekdo ob tem omenil, da tudi pri prvi predstavitvi tesle model X Teslinemu šefu Elonu Musku ni uspelo odpreti prtljažnika... Znamka Faraday Future naj bi FF 91 – model je nizek, a zelo dolg (5,2 metra) in širok (2,3 metra), ima štiri vrata brez kljuk, ki se odprejo v nasprotni smeri, ko se jim potnik približa – začela prodajati leta 2018. Za zdaj sprejemajo predplačila po pet tisoč dolarjev, polne cene podjetje še ni objavilo. Faraday Future ima za seboj kitajski kapital, a obstajajo dvomi, ali bo njihova proizvodnja res stekla – kakor poročajo nekateri zahodni mediji, imajo finančne težave pri načrtovani gradnji velike tovarne v bližini Las Vegasa.

Podjetje Fiat Chrysler ni ravno med tistimi, ki bi doslej prav veliko govorilo o drugačni vlogi avtomobilizma in pogonske alternative. Se še spomnimo izjave njihovega šefa Sergia Marchionneja, da z električnimi izvedbami modela 500, ki jih prodajajo v ZDA, ustvarjajo le izgubo. A stvari se spreminjajo, lani so bili oni tisti, ki so podjetju Google (Waymo) zagotovili 100 primerkov hibridne izvedbe chryslerja pacifica, seveda za preizkušanje avtonomne vožnje. Tokrat so nekaj predstavili tudi sami, namreč študijo portal, ki naj bi navdušila milenijce, torej mlade, za katere se industrija boji, da jih avtomobili zanimajo manj kot prejšnje generacije. V škatlasti zunanji pojavi je prilagodljiv prostor, ki je lahko bolj namenjen potnikom ali pač prtljagi. Proizvajalec pravi, da ga je mogoče uporabljati v napol avtonomnem načinu, »ko ima voznik možnost, da v določenih avtocestnih situacijah preda nadzor vozilu«. Po drugi strani naj bi bil primeren bodisi za domač družinski avtomobil z možnostjo dodajanja sedežev ali za vozilo v shemah souporabe. Portal ima seveda množico tipal in ga pričakovano poganja elektrika, za zdaj pa kakšnih jasnih načrtov o proizvodnji nismo slišali.

Tudi Toyota je v Las Vegasu imela nekaj pokazati. Študija toyota concept-i je oblikovno zelo posebna, njeno srce je yui – umetna inteligenca, ki naj bi bila razvita tako, »da se uči in raste skupaj z voznikom«. Kakor je razumeti snovalce izdelka, gre za prizadevanje, da bi po eni strani spremenili notranjost avtomobila v neki tretji prostor, kjer bomo preživeli večino svojega časa zunaj doma ali službe, po drugi strani pa naj bi bila naloga yuija, da voznika, njegove navade, čustva tako ali drugače spozna, z njim komunicira in skrbi, da bo ustrezno pozoren, če bi bilo treba prevzeti nadzor nad vozilom. Yui naj bi bil sposoben komunicirati tudi s pešci in drugimi vozili, npr. prek sistema zunanje osvetljave, da vidijo, ali avtomobil vozi v avtonomnem načinu ali ga upravlja voznik, pozdravlja tiste, ki se mu približujejo, ali vozila za seboj opozarja na morebitne nevarnosti na cesti, ovinke ...

Na takšnih razstavah svoje videnje bodočnosti v avtomobilih predstavljajo tudi podjetja, ki ne izdelujejo avtomobilov, a zanje marsikaj pomembnega razvijajo in dobavljajo. Eden takšnih velikanov je nemški Bosch. Podobno kot pri Toyoti tudi oni razmišljajo, da bo avtomobil prihodnosti postal tretji življenjski prostor, iz katerega bomo lahko poleg avtomobila med drugim upravljali stvari v domači hiši (ali so prižgane luči, gospodinjski aparati ...). Po drugi strani bo potnike obveščal, kako je s samodejno vožnjo, kdaj bo treba znova prevzeti nadzor na vozilom, hkrati pa bo komuniciral z drugimi vozili, da bi preprečil mogoče trke. Boscheva kabina oziroma navidezni kokpit prihodnosti ima krmilo kot v letalih, visokokakovostne zaslone s tehnologijo OLED (organske sveteče diode), upravljanje na dotik je haptično, torej nadgrajeno s povratnimi informacijami, ko ima uporabnik občutek, da so gumbi na zaslonu na dotik pravi. Poleg tega naj bi bil vmesnik med človekom in strojem (HMI) v primeru govornih ukazov sposoben odgovarjati na bistveno večje število besed in besednih zvez in z bolj naravnim govorom, kakor to zmorejo do zdaj znani sistemi.

Da bo notranjost avtomobilov v (bližnji?) prihodnosti precej drugačna, dokazuje tudi BMW, ki je svoj koncept za CES poimenoval zelo nazorno: inside future. Z njim namreč prikazuje predvsem vizijo sedenja in upravljanja, pri čemer glavne vloge ne igrajo zasloni, namenjeni za zabavo potnikov zadaj in velik zaslon na armaturni plošči, ampak način upravljanja. Pri njem gre BMW še dlje od prej opisanih, saj naj bi bile tipke hologramske, torej navidezno zarisane v prostoru, uporabnik pa bi vseeno imel občutek, kakor da se s prsti sprehaja in izbira po trdni površini. Pomenljivo je, da se volanski obroč kljub pričakovani avtonomnosti ne umika, BMW v svojem jeziku kot ease and boost (preprosto in s pospeškom) namreč opisuje možnost, da se iz samodejne vožnje voznik spet preseli za volan in prevzame upravljanje.

Ob vseh teh futurističnih izdelkih pa je treba omeniti, da so v Las Vegasu Ford, Toyota, Mazda ter PSA Peugeot Citroën, Fuji Heavy Industries (Subaru) in Suzuki objavili, da so ustanovili nekakšen konzorcij (SmartDeviceLink), s katerim želijo pospešiti razvoj avtomobilskih standardov za aplikacije v avtomobilih. Po navedbah zahodnih medijev želijo tako preprečiti, da bi Apple in Google nadzorovala, kako uporabniki povezujejo svoje pametne telefone v njihovih avtomobilih in tovornjakih.