Novodobne legende: Jaguar E-type

Najlepši avtomobil vseh časov?

Objavljeno
27. julij 2015 18.18
Bruno Kuzmin, Na kolesih
Bruno Kuzmin, Na kolesih

Leta 1961 je avtomobilski svet obnemel. Hvalospevi ob neskončno dolgem motornem pokrovu, proti zadku pomaknjeni kabini in prefinjeno zaobljeni ritki z dvema navzven štrlečima izpuhoma so bili epski. E-type je postal predmet občudovanja in ikona avtomobilske sedanjosti, prihodnosti in že čez nekaj desetletij preteklosti. Celo sloviti Enzo Ferrari je ob najbolj elit­nem jaguarju iskreno pripom­nil, da je to najlepši avtomobil vseh časov. E-type je bil tudi hiter, tehnično napreden in s ceno okoli dva tisoč funtov veliko cenejši od podobno zmogljive konkurence. Za povrhu so ga posvojili zvezdniki, kot so bili George Harrison, Brigitte Bardot, George Best in Steve McQueen.

V prvi, zdaj najbolj čislani generaciji ga je poganjal 3,8-litrski šestvaljni vrstni motor s 195 kW (265 KM) z Mossovim štiristopenjskim ročnim menjalnikom brez sinhronizirane prve prestave. Do sto kilometrov na uro je »mačkon« potegnil v sedmih sekundah, merilnik hitrosti se je povzpel prek 240 km/h! Pogon je bil pričakovano speljan na zadnji kolesi s takrat avantgardnima kolutnima, ne bobnastima zavorama. Avtomobil je bil na voljo v roadsterski in kupejevski izvedbi. Enih in drugih so izdelali 15.490, kar je bila za tiste čase spoštovanja vredna številka.

Prve spremembe je prineslo leto 1963. Sredinsko konzolo iz aluminija je zamenjala plastična. Oktobra 1964 so prostornino motorja ob nespremenjeni moči in dvigu navora s 325 na 384 Nm povečali na 4,2 litra. Avtomobil je dobil udobnejše sedeže, zanesljivejšo električno napeljavo in zmogljivejše zavore. Pri sila ugledni reviji Autocar so zapisali, da je to do tedaj njihov najhitrejši testni avtomobil. Leta 1966 je ugledala luč sveta še za 229 milimetrov podaljšana izvedba kupeja 2+2 z velikimi prtljažnimi vrati in dodatnima sedežema za dve dami s sila kratkimi okončinami. Ponudbo je dopolnil samodejni menjalnik. V zadnji, tretji generaciji so leta 1972 Britanci predstavili še različico s 5,3-litrskim motorjem z dvanajstimi valji in 200 kW (272 KM). Tri leta pozneje je E-type po več kot 70 tisoč izdelanih primerkih odromal med legende.

E-type, prispodoba britanske elegance, šarma in plemenitosti, ni dosegal večjih tekmovalnih uspehov, je pa bil za vožnjo precej zabaven avtomobil z neposrednim volanskim sistemom z le 2,5 obrata med skrajnima legama. Mnogi še danes menijo, da je to najlepši avtomobil vseh časov, in temu primerno visoke so cene. Lepše ohranjeni primerki iz prvih let in v zgoraj odprti izvedbi zlahka presegajo vrednost 100 tisoč evrov in sežejo vse do 300 tisočakov. Veliko cenejši so zadnji modeli z velikimi dvanajstvaljnimi motorji, za katere je treba imeti v žepu, če so slabše ohranjeni, okoli 20 tisočakov.

Še posebna zanimivost: leta 1963 so Britanci pripravili dirkalni lightweight E-type, ki je bil 114 kilogramov lažji od osnovnega modela. Od načrtovanih 18 avtomobilov so jih iz nepojasnjenih razlogov izdelali le 12. Pri Jaguarju zdaj priprav­ljajo še manjkajočih šest, ki bodo enaki nekdanjim. Cena naj bi se vrtela okoli milijona funtov.