Trke zdaj preživi vsa družina

Euro NCAP: letos so dodali nekaj pomembnih sprememb pri preverjanju varnosti – Žal se z ostrejšimi kriteriji zmanjšuje preglednost.

Objavljeno
13. marec 2015 18.55
Boštjan Okorn, Na kolesih
Boštjan Okorn, Na kolesih
Februarja je minilo 18 let od prvih rezultatov preizkusnih trkov Euro NCAP. Marsikatera avtomobilska tovarna se je na dodatno preverjanje varnosti potnikov v avtomobilih takrat odzvala negativno in kritično, a sčasoma je Euro NCAP postal standard. Celo tako, da skoraj ni bilo več avtomobila, ki ne bi dosegel najvišje ocene.

Že nekaj časa je jasno, da so se avtomobilske tovarne prilagodile protokolu trkov in avtomobile začele snovati tako, da se na preizkusnih trčenjih odrežejo kar najbolje. Vsekakor so s tem povečali splošno varnost avtomobilov, a po drugi strani so preizkusi, ki so jih za primerjavo opravili v ZDA, pokazali, da večina avtomobilov s petimi zvezdicami te ocene ne bi dobila, če bi le malo spremenili kote trkov.

Da bi bili potniki v avtomobilu predvsem v spodnjem delu trupa in nog čim manj prizadeti, je struktura sodobnih avtomobilov bolj toga, vse večje pojemke pa morajo omiliti zadrževalni sistemi, predvsem varnostni pasovi. Če tega dela ne opravijo dovolj dobro, se poveča obremenitev prsnega koša, kar je zlasti kritično pri manjših in starejših ljudeh. Med preizkusne trke so zato letos dodali trk v trdno oviro pri hitrosti 50 km/h, na voznikov sedež in zadnjo klop pa so posadili lutko, ki ponazarja žensko nižje rasti.

Nova varnostna zahteva

S tem preizkusom dopolnjujejo klasični čelni trk, pri katerem avtomobil s hitrostjo 64 km/h s 40-odstotnim prekrivanjem zaletijo v zmečkljivo oviro, za volanom pa sedi preizkusna lutka odraslega moškega. Pri tem trku, ki ponazarja čelno trčenje dveh nasproti vozečih avtomobilov, se bolje izkažejo avtomobili z bolj togo strukturo, zdaj pa bodo morali izdelovalci najti ustrezno rešitev tudi za velike sile, ki se prenašajo na šibkejše potnike pri trku ob nezmečkljivo oviro s polnim prekrivanjem. Kot poudarja generalni sekretar Euro NCAP Michiel van Ratingen, bodo tako dobili »dodatno informacijo o tem, kako varni so različno veliki potniki v resnici, hkrati pa bo to pobuda za dodatno izpopolnjevanje zadrževalnih sistemov v avtomobilih«.

Od leta 2009, ko so pri Euro NCAP dodobra prevetrili sistem ocenjevanja, je to prva večja sprememba, so pa vmes vseskozi dodajali nove zahteve, s katerimi so zaostrili pogoje za doseganje najvišje ocene. Januarja 2009 so tako predstavili prve rezultate meritev obremenitev, ki nastanejo pri trku od zadaj, dve leti pozneje so dodali oceno testa sistema za zagotavljanje stabilnosti (ESC), od lani pa upoštevajo tudi opozorilnik na nenamerno vožnjo čez sredinsko oziroma bočno črto in ocenjujejo učinkovitost sistemov za zaviranje v sili.

Ocena za zaviranje v sili med počasnejšo, mestno vožnjo sooblikuje oceno za varnost odraslih, medtem ko sistemi za zaviranje v sili med hitrejšo, zunajmestno vožnjo vplivajo na oceno vgrajene varnostne opreme. Prav pri tej oceni bodo v prihodnosti bržkone dodali še vrsto asistenčnih sistemov, ki jih konzorcij zdaj obravnava posebej v okviru priznanja Euro NCAP Advanced. Tako želijo opozoriti na tehnologije, ki pripomorejo k varnosti na cesti, in posredno vplivati na to, da jih izdelovalci čim hitreje začnejo dodajati v vsa vozila, ne glede na velikost modela ali stopnjo opreme.

Vedno več različnih vrst vozil

Skupaj z razvojem ocenjevanja se je spreminjala tudi paleta vozil, ki jih preizkušajo. Osebnim avtomobilom so leta 2008 dodali poltovornjake (pick-up), januarja 2011 so predstavili rezultate preizkusnih trkov prvega električnega vozila, pred tremi leti so začeli preverjati še varnost kombijev, ki so pogosta izbira za družinsko vozilo, lani pa so opravili prve preizkusne trke z lahkimi štirikolesniki. Pri kombijih so letos naredili izjemo in še ne preverjajo njihove trdnosti ob trku v trdno oviro brez prekrivanja.

Vse omenjene spremembe seveda zadevajo tudi način ocenjevanja. Euro NCAP je obdržal začetno lestvico, po kateri je najvišja ocena pet zvezdic. Ob prvi večji spremembi, leta 2009, so zato poleg same ocene začeli objavljati tudi letnico trka, pri čemer so trki med letoma 1997 in 2009 označeni s »pred 2009«. Dobro je, torej, vedeti, da lahko po večji spremembi protokola, kakršna se je zgodila letos, štiri zvezdice pravzaprav pomenijo višjo stopnjo varnosti kot prej pet zvezdic.

Vse rezultate preizkusnih trkov si lahko ogledate na spletni strani www.euroncap.com, kjer po izbiri znamke in modela lahko preverite tudi podrobne rezultate testa, pri katerih so posebej navedeni najbolj kritični deli meritev.