Ivo Boscarol: Drugi smo lahko vsi, prvi pa je samo eden

Boscarol je gentlemansko prepustil tekmovanje za prvi prelet Rokavskega preliva francoskemu pilotu.

Objavljeno
10. julij 2015 19.13
Direktor in lastnik Pipistrela. Ajdovščina 7. oktober 2014.
Blaž Močnik, Tolmin
Blaž Močnik, Tolmin
Ajdovščina – Prvi mož proizvajalca letal Pipistrel Ivo Boscarol je gentlemansko zapustil prestižno tekmovanje za prvi prelet Rokavskega preliva z električnim letalom, potem ko mu je Siemens v paktu z Airbusom zažugal, da gre za tekmo velikih. Zato je privoščil rekordni dosežek francoskemu pilotu Huguesu Duvalu, ki je velikanoma pokvaril zabavo.

Zelo presenetljiva letalska bitka. Ste vedeli za Duvalov poskus?

Ne, to smo izvedeli od našega francoskega zastopnika, ko je bil že v zraku nad kanalom. To je bil kar šok. Toda Duval ni kar nekdo, temveč je prepoznaven pilot, ki je že postavljal rekorde z električnimi letali. Očitno mu je bilo kar hudo, ko je izvedel, kaj se je pred tem dogajalo. Zanimivo pa je to, da se je bitka izpred 106 let za prelet Rokavskega preliva pravzaprav povsem prezrcarila v današnji čas. Tudi takrat je šlo za bitko do konca.

Je ta prelet tudi kljubovanje moči multinacionalk?

Nisem govoril z njim. Vem pa, da je bil zelo ogorčen, ko nam je Siemens odvzel motor. V zadnjih dneh so mediji obširno poročali, da so finančni interesi pred športnimi dosežki. Vsi so se zgražali, zakaj ne pustijo normalne tekmovalnosti.

Duval od kontrole letenja ni dobil dovoljenja za prelet. Bo kljub temu uradno štel za rekord?

Tega, da je prišel na drugo stran kanala, ne more nihče negirati. Ali bo doživel kakšno sankcijo kot pilot, pa ne vem. Francozi so zelo specifični, ko gre za vprašanje, kdo bo prvi. Takrat vsi postanejo Napoleoni in za kakšno stvar znajo tudi zamižati na eno oko. Mednarodna letalska zveza seveda vodi rekorde. Toda prelet prek Rokavskega preliva je čisti prestiž in ima drugačno težo kot rekord. Preleti kanala in Atlantika so pomembni letalski mejniki.

Vam je zdaj žal, da vaših pilotov in letala niste poslali čez vodo kljub pisni prepovedi?

Mi takšne stvari, ki jo je naredil Duval, nikoli ne bi naredili. Morate razumeti, da je med njim in Pipistrelom zelo velika razlika. On je zasebni pilot in lahko dela, kar želi. Mi smo letalski proizvajalec, ki postavlja pred vse – tudi prestižne rekorde – varnost in kredibilnost. Mi se ne smemo iti iger, ko bi kot blagovna znamka izgubili zaupanje, ker ne delamo stvari po pravilih. Če nam kaj prepovedo ali če nam partner odvzame pooblastilo, moramo to spoštovati. Ko smo od Siemensa dobili prepoved uporabe motorja, ki smo ga imeli na testiranju, smo to takoj spoštovali.

Siemens vam je prepovedal polet čez vodo. Je to običajna prepoved v letalstvu?

Ne. Dejstvo je, da nam v Siemensu nikoli niso rekli, kaj lahko z motorjem počnemo in česa ne. Prosili so nas samo to, da ga po 100 urah letenja zamenjamo z novim. Motor je bil namreč razvit prav za naše letalo. Nikjer ni bilo omenjeno, da ne smemo leteti čez vodo. To je padlo z neba. Če pa pravijo, da let ni varen, moramo to spoštovati. Varnost je v letalstvu na prvem mestu, čeprav si lahko mislimo, da je v ozadju kaj drugega. Iz Siemensa so me poklicali že v soboto zvečer. Vztrajal pa sem, da mi morajo prepoved poslati pisno, da sem se lahko zagovarjal pred mediji in vsemi drugimi. Pazite, v torek bi moralo naš poskus spremljati šest helikopterjev. Associated Press (AP) je želel dosežek prenašati v živo za 800 televizij. Iz tega so želeli narediti svetovno zgodbo, zato sem moral imeti nekaj v rokah.

Koliko pa je vreden ta letalski prestiž?

Ogromno. Drugi smo lahko vsi, prvi pa je samo eden. Samo ta se vpiše v zgodovino. To je zdaj mimo in s tem moramo živeti. Jutri bo nov dan.

Kateri rekordi vam še ostanejo?

To je bil zadnji izziv.

Ampak načeloma bi lahko letalo oziroma motor testirali tudi s poletom čez Rokavski preliv?

Seveda. Tla omogočajo zasilni pristanek. Naše letalo ima zelo dobre jadralne sposobnosti. Motor se je že bližal stotim uram letenja, zato smo vedeli, kaj se z njim dogaja. Čez kanal bi šli popolnoma varno.

Siemens bi se podpisal pod vaš dosežek, medtem ko ima Airbusov E-Fan zgolj njegove nalepke.

Siemens je kot partner zagotovo sodeloval pri razvoju tega letala, kdo ga je financiral, pa ne vem. Dejstvo je, da je stal 50 milijonov evrov in da nalepka ni kar tako na letalu.

Zakaj takšna razlika v ceni razvoja? Vi ste za alpha electro odšteli milijon in pol.

Airbus ni sam razvil letala, temveč ga je na trgu kupil od nekega zanesenjaka, ki ga je naredil zase. Letalo je pač lepo, z nakupom pa so mu skrajšali razvojni čas. Okoli letala so Francozi naredili veliko zgodbo: razvijale so ga različne univerze, instituti ... Toda na koncu so naredili letalo, ki tehta 500 kilogramov oziroma toliko kot naše z dvema pilotoma vred. Ker so ga naredili izjemno težkega, ima tudi zelo kratek doseg in lahko pelje zgolj enega pilota, čeprav je dvosed. Mi razvijamo s svojim denarjem, Airbus pa še z denarjem koga drugega. Menda tudi z državnim. To je razlika.

Kaj pa Siemensova prepoved pomeni za Pipistrel?

Od vsega začetka smo imeli tudi alternativo. Dejstvo je, da Siemensov motor ni poceni. Ker imamo različne trge, imamo druge izbire. S tem alternativnim motorjem pa bomo kmalu tudi leteli. S Siemensom peljemo kar nekaj skupnih razvojnih projektov, dobavljamo mu nekatere dele in smo tudi njegov zastopnik za električna letala. Zadnja stvar, ki bi si jo kot Pipistrel želeli, je, da bi se sodelovanje z njimi prekinilo. Zavedamo se, da nikoli ne bomo takšen kupec, kot je lahko Airbus. Zavedamo pa se tudi, da brez nas Siemens pri razvoju električnih pogonov ne bi bil tam, kjer je. To bi radi delali še naprej, ker imamo tudi mi svoje cilje. Dobivamo pa zanimive ponudbe nekaterih drugih igralcev na letalskem trgu, ki si želijo v električno mobilnost. Če bomo prekinili sodelovanje, lahko gremo drugam. Toda res ne bi želel v ZDA ali na Kitajsko, ker smo ta razvoj začeli v Evropi.