Ženske še vedno oblačijo predvsem moški

Izjemne posameznice, ki se jim je uspelo uveljaviti v modni industriji, tej še vedno prevladujoče moški panogi.

Objavljeno
05. marec 2015 19.52
Pija Kapitanovič, Delo.si
Pija Kapitanovič, Delo.si

Chanel, Gucci, Dior, Dolce & Gabbana, Armani, Roberto Cavalli, Manolo Blahnik, Lacoste, Hermès, Louis Vuitton, Yves Saint Laurent in mnoge druge znane modne korporacije že leta vodijo moški. Ženske, tako kot tudi na drugih področjih, so na vodilnih položajih v svetu mode bolj izjema kot pravilo. Med 67 vodilnimi menedžerji v industriji jih je le šest, in medtem ko najbolje plačan menedžer v svetu mode na leto zasluži 50 milijonov dolarjev, jih najbolje plačana menedžerka (le) 12 milijonov.

To je Jackwyn Nemerov, ena izmed izvršnih direktoric modne hiše Ralph Lauren, ki jo je leta 1967 ustanovil Ralph Lifshitz, kasneje znan kot Ralph Lauren, in bil do organizacijskega preoblikovanja družbe tudi njen edini direktor. Na vodilnem položaju ima Ralph kot vodjo luksuznih izdelkov zaposleno še eno žensko, in sicer Valérie Hermann.

Na vrhu modnega sveta med ženskami po vplivu, znanju in izkušnjah kraljuje Rose Marie Bravo, ki jo veliko lestvic vplivnih žensk v svetu mode še zdaj, ko ni več polno aktivna v poslovnih vodah, uvršča na prvo mesto. Rodila se je v ZDA leta 1951 in bila v svoji poslovni karieri na kar nekaj vodilnih položajih v različnih modnih hišah, leta 1997 pa je postala izvršna direktorica britanskega Burberryja. Z vstopom na ameriški trg ji je uspel veliki met in pridobila si je spoštovanje tudi med moškimi kolegi. Prihodki najbolj znane britanske modne hiše so se pod njenim vodstvom povečali s 470 milijonov dolarjev na več kot milijardo dolarjev na leto, za več kot polovico ji je uspelo povečati tudi dobiček. S položaja je na lastno željo odšla leta 2005, a Burberryja v resnici ni nikoli zares zapustila. Še danes sedi v upravnem odboru kot namestnica predsednika. Svoj umik iz dnevnega dogajanja je utemeljila kot korak nazaj, za pogled iz druge perspektive.

                                          (Reuters: Rose Marie Bravo (desno) z igralko Rito Wilson)



Dve milijardi večja prodaja

Še ena ženska se lahko pohvali z izboljšanjem prodaje pod svojim vodstvom. Ko so leta 2006 Sharen Jester Turney iz izvršne direktorice prodajne linije Direct povišali v izvršno direktorico najbolj znanega podjetja za izdelavo ženskega perila Victoria's Secret, se je prodaja s štirih milijard dolarjev povečala na šest milijard dolarjev leta 2012. Marca 2013 je bila Turneyjeva edina ženska na Glassdoorjevem seznamu 50 najbolj priljubljenih izvršnih direktorjev, leta 2014 pa ena izmed dveh žensk, ki se jima je uspelo uvrstiti na seznam te ameriške spletne strani, kjer priljubljenost direktorjev anonimno ocenjujejo zaposleni in nekdanji zaposleni.

Seznam izvršnih direktoric v svetu mode tako ni dolg, čeprav smo katero mogoče izpustili. Kar nekaj jih je, ki so v zadnjih desetih letih ustanovile lastno podjetje. Med temi je nedvomno treba omeniti Stello McCartney, Natalie Massenet, ustanoviteljico in izvršno direktorico trgovskega podjetja Net-a-Porter, Tory Burch in mnoge druge. Nekatere najdemo tudi na položaju kreativnih direktoric ali direktoric prodaje. Phoebe Philo, kreativna direktorica modne hiše Chloé, je ena tistih, ki bodo nedvomno zaznamovale modni svet. Time Magazine jo je leta 2014 uvrstil na seznam sto najvplivnejših ljudi.

»Ženska se je spremenila«

Zanimivo je, da na lestvici ni Anne Wintour, modne ikone in dolgoletne urednice revije Vogue, saj je prav ona za marsikoga najvplivnejša ženska v industriji. Pred zaposlitvijo pri tej kultni reviji je delala med drugim za reviji New York Magazine in Harper's Bazaar, iz katere so jo odpustili. »Ženska se je spremenila. Zanima jo posel in denar. Nima več časa za nakupovanje. Hoče vedeti, kaj, zakaj, kje in kako,« je za tiste čase še kontroverzno dejala v devetdesetih. Znana je tudi po podpiranju mladih in neuveljavljenih dizajnerjev. Za podporo in nadaljnjo uveljavitev se ji lahko zahvalita tudi Marc Jacobs in Alexander McQueen.

                                                     (Reuters: Urednica Vogue, modna ikona)



Leta 2008, ko je Hillary Clinton v zadnjem trenutku zaradi strahu, da bo s poudarjanjem svoje ženskosti ogrozila volilno kampanjo, zavrnila fotografiranje za naslovnico Voguea, je Wintourjeva v februarski izdaji revije objavila svoje razmišljanje. »Ideja, da mora biti sodobna ženska videti možato, da jo bodo v svetu politike jemali resno, je odkrito ponižujoča. Živimo v Ameriki, in ne Saudski Arabiji, piše pa se leto 2008,« je med drugim zapisala. Za urednikovanje naj bi po podatkih New York Magazina zaslužila dva milijona na leto.

Toliko, kolikor zaslužijo tudi najbolje plačane manekenke. Te so edine, ki v svetu mode dominirajo nad moškim spolom, jih je neprimerno več in tudi bolje zaslužijo. Ali to odtehta vse slabosti manekenskega sveta, pa ni tema tega prispevka.

Tudi med kreativnimi direktorji oziroma modnimi oblikovalci po številu še vedno prevladujejo moški. Enciklopedija oblačil in mode navaja, da je med priznanimi modnimi oblikovalci šestintrideset žensk in devetinšestdeset moških, od katerih je večina odkritih homoseksualcev.

Veliko žensk ni najti niti v modni fotografiji. Med desetimi najbolj znanimi modnimi fotografi je le ena. Annie Leibovitz, 66-letna Američanka z vzhodnoevropskimi koreninami, je kariero začela kot fotografinja pri reviji Rolling Stone. Njeni portreti znanih ljudi so opisani kot intimno iskanje njihovih duš in src. Osmega decembra 1980 je bila zadnja, ki je fotografirala Johna Lennona z Yoko Ono za naslovnico Rolling Stona, saj so ga le nekaj ur po snemanju ubili. Annie Leibovitz je ena redkih, ki so ustvarjale kampanje za največje modne hiše, kot so Chanel, Dior in Roberto Cavalli.

                                               (Reuters: portretna fotografinja Annie Leibovitz)