Zakaj vam telovadba ne bo pomagala izgubiti teže

Telesna vadba nam ne bo prinesla željene izgube odvečnih kilogramov, v kolikor ne bomo predhodno poskrbeli za primerno prehrano.
Objavljeno
04. januar 2019 16.45
Posodobljeno
04. januar 2019 16.47
FOTO: Getty Images
Ma. F.
Ma. F.
Vstopili smo v novo leto in številni že kujejo načrte za dosego zastavljenih ciljev, med katerimi se pogosto znajde tudi izguba odvečne telesne teže. Kot je za CNN povedala strokovnjakinja za prehrano Lisa Drayer, je dieta pri izgubi teže precej bolj pomembna kot telesna aktivnost, saj kalorije v telo vstopijo preko hrane in pijače, le del tega pa se odvaja preko telesne vadbe.

Kot pojasnjuje Alexxai Kravitz, raziskovalec na Nacionalnem inštitutu za sladkorno bolezen in bolezni prebavil in ledvic, ki deluje v okviru Nacionalnih inštitutov za zdravje, obstajajo trije glavni viri porabe kalorij:
 
  • bazalni metabolizem (nazalna presnova), pri katerem gre za minimalno količino energije, ki je potrebna za vzdrževanje vseh življenjsko pomembnih funkcij (dihanje, bitje srca, možganske operacije).
  • termični učinek hrane (termogeneza prehrane), pri čemer gre za energijo, ki se porabi pri presnovi in
  • telesna aktivnost.

Za večino ljudi bazalna presnova predstavlja med 60 in 80 odstotki celotne porabe energije, pojasnjuje Kravitz. Okoli deset odstotkov kalorij se porabi med presnovo hrane, ki jo človek zaužije, okoli deset do 30 odstotkov pa s telesno aktivnostjo. Kot pojasnjuje Kravitz, odstotki porabe kalorij med telesno aktivnostjo predstavljajo vse vrste fizične aktivnosti, kar pomeni, da telovadba predstavlja le del teh odstotkov. Povprečen človek, razen profesionalnih atletov, s telesno vadbo porabi od pet do 15 odstotkov dnevnega vnosa kalorij. Ni zanemarljivo, vendar daleč od tega, kolikor vnesemo v telo s hrano. Paradoksalno pa telesna vadba povečuje apetit, kar ima lahko tudi nasproten učinek.

image
FOTO: Thinkstock


Po izračunih harvardske medicinske šole oseba, ki tehta okoli 84 kilogramov, v 30 minutah hoje pri hitrosti 6,4 kilometra na uro porabi 200 kalorij. Izgubljene kalorije lahko nemudoma izniči s štirimi čokoladnimi piškoti, sladoledom ali manj kot dvema kozarcema vina. Celo zahtevnejša kolesarska tura, pri čemer porabimo več kot 700 kalorij, se lahko izniči z nekaj mešanimi pijačami ali kosom torte.

Gre za precejšnje nesorazmerje med časom, ki ga porabimo za vadbo in nekaj grižljaji hrane, pravi Lisa Drayer. Pri tem pa se pogosto pojavi občutek, da smo si po vadbi zaslužili obrok hrane, pri čemer pa bi bilo pametneje, v kolikor želimo izgubiti odvečno težo seveda, da bi namesto telovadbe manj pojedli.

image
FOTO: Getty Images


Hitrejši način do izgube teže je torej manjši vnos kalorij v telo. »Druga stvar, ki jo je potrebno upoštevati pa je, da telesna vadba poveča apetit, sploh pri daljših vzdržljivostnih vadbah ali pa dvigovanju uteži. To je še eden od razlogov, zakaj ljudem, ki želijo izgubiti odvečne kilograme, povem, naj se najprej osredotočijo na prehrano,« pojasnjuje Drayerjeva.

image
FOTO: Getty Images


Podatki ameriških centrov za nadzor in preprečevanje bolezni, kažejo, da so ljudje, ki telesno težo izgubljajo postopoma, uspešnejši pri ohranjanju zmanjšane teže.

Vse to pa ne pomeni, da telesna vadba nima svojega mesta. Le ta je vsekakor pomembna za krepitev moči in mišične mase ter fleksibilnosti. Pomaga tudi pri obvladovanju bolezni, vključno s srčnimi boleznimi in sladkorno boleznijo. Lahko tudi izboljša razpoloženje in ljudem pomaga pri soočanju z depresijo. Kljub temu, da telesna vadba pomaga pri izgubi odvečne telesne teže, pa Dreyerjeva meni, da je dieta kljub vsemu pomembnejši dejavnik.