Prve dame so bolj priljubljene kot njihovi možje

Institut prve dame se je močno formaliziral, s tem pa je vloga soprog predsednikov postala tudi bolj politična.

Objavljeno
09. november 2016 17.17
Ju. K.
Ju. K.

Vloga prve dame v kolesju ameriške visoke politike je na trenutke težko določljiva. Od žena predsednikov se v današnjem času največkrat pričakuje veliko, a zelo malo konkretnega.

Med raziskovalci obstaja konsenz, da se je institut ameriške prve dame močno razvil od časov Marthe Washington. Toda v kaj? Kakšna je pravzaprav vloga teh žensk in kako pomembna je v hierarhiji administracije? Tu se mnenja strokovnjakov bolj razlikujejo. Funkcija je neuradna, oseba, ki jo opravlja, za svoje delo ne dobi plačila. A hkrati je, sodeč po raziskavah, izredno vplivna.

Institut prve dame se je v zadnjih desetletjih močno formaliziral, s tem pa je vloga žensk, ki so prestopile prag Bele hiše, postala tudi bolj politična, čeprav je v svojem bistvu še vedno ceremonialna. Prva dama lahko zaradi svoje bližine deluje kot predsednikov neuraden svetovalec, lahko promovira svojega moža oziroma njegov politični program. Prva dama ima svoj urad, v katerem zanjo dela večje število ljudi, ki ji pomagajo pri vsakodnevnih aktivnostih in opravilih. Dobi tudi priložnost, da si izbere določen projekt, ponavadi osredotočen na aktualna družbena vprašanja, ki ni neposredno vezan na predsednikov mandat. Michelle Obama si je za svojega izbrala epidemijo otroške debelosti v ZDA in v sklopu tega promovirala bolj aktivno življenje in bolj zdravo prehranjevanje. Njena naslednica Melania Trump je med nedavnim govorom dejala, da bi se v prihodnjih štirih letih rada posvetila boju proti spletnemu ustrahovanju.

Medijske zvezde

Prve dame so podvržene konstantni medijski pozornosti, pod drobnogledom se znajdejo tako njihove besede kot izgled. Pritisk medijev nanje v tem pogledu še nikoli ni bil večji. Nobenega dvoma ni o tem, da so prve dame medijske zvezde, poudarja ameriška avtorica Lauren Wright. »Bolj presenetljiva je njihova sposobnost, da privlačijo pozornost Američanov, včasih celo bolj kot to uspe predsednikom.« Wrightova v svoji knjigi o vplivu prvih dam kot eno najpomembnejših nalog izpostavi predstavljanje administracije in širjenje javne podpore za njene politične prioritete. Če je predsednik vrhovni poveljnik, je prva dama nekakšen »vrhovni sel«. Prve dame so postale pomemben del komunikacijskih strategij, kar odraža predvsem njihovo sposobnost mobilizacije volilnega telesa.

Pomenljiv je podatek, da so skoraj vse prve dame, odkar so v Združenih državah v javnomnenjskih anketah ljudi začeli spraševati o tem, kaj si mislijo o boljših polovicah njihovih predsednikov, beležile večjo priljubljenost od svojih soprogov.