Britanski lovci spet lovili vse bolj »predrzne« ruske pilote

Nad Baltikom in vse bolj prestrašeno Estonijo sta se znova zgodila kar dva letalska incidenta v enem samem tednu.

Objavljeno
18. maj 2016 18.48
D. S.
D. S.

Piloti britanske Royal Air Force (RAF), ki v okviru Natove misije za zaščito zračnega prostora baltskih članic patruljirajo nad Baltikom, so po poročanju Guardiana vse bolj zaposleni, njihova bližnja srečanja z ruskimi piloti pa postajajo vse bolj podobna letalskim srhljivkam iz akcijskega filma Top Gun.

Če ne bi šlo za prava bojna letala, ki se s polno oborožitvijo in brez vključenih transponderjev srečujejo samo še na nekaj deset metrov (ruski piloti pred tem praviloma izključijo vse komunikacije), bi bila tovrstna bližnja srečanja morda res lahko podobna filmskim »spektaklom«, tako pa že mejijo na na dobesedno noro in namerno izzivanje incidenta.

Britanski lovci so morali pred kratkim zaradi zračnega alarma in »neidentificiranih« bojnih letal, ki so se preveč približala estonskemu zračnemu prostoru, kar dvakrat vzleteti z letalskega oporišča Ämari, ki leži približno petdeset kilometrov zahodno od estonske prestolnice Talin. Po poročanju londonskega dnevnika, ki se sklicuje na britansko obrambno ministrstvo, se je prvi incident zgodil predprejšnji petek, ko so radarji zaznali štiri neidentificirana letala, ki so se bližala Estoniji, drugi incident pa je prvemu sledil že v torek, ko se je v bližini estonskega zračnega prostora znova znašlo pet ruskih bojnih letal.

Po trditvah britanskega obrambnega ministrstva se je v prvem primeru izkazalo, da gre za dva ruska lovca vrste suhoj 27, ki ju je na večji višini spremljalo izvidniško letalo iljušin 20, tej formaciji pa sta se je v trenutku, ko so jo britanski lovci poskušali pregnati iz estonskega zračnega prostora, na lepem pridružili še dve ruski bojni letali suhoj 27. Vseh pet letal je po trditvah RAF letelo brez vključenih transponderjev, tako da s piloti ni bilo mogoče vzpostaviti stika, piloti pa prav tako niso komunicirali z nobenim regionalnim centrom za nazdor letalskega prometa, tako da so predstavljali resno nevarnost tudi za civilni zračni promet.

Ostre pritožbe Estonije

Bližnje srečanje britanskih pilotov z ruskimi bojnim letali seveda ni bilo prvo v okviru tako imenovane Natove misije za zaščito zračnega prostora baltskih članic, znane kot »Balticum Air Policing«. RAF v zavezniških preletih nad Baltikom sodeluje že več kot desetletje, samo v zadnjem času pa so se britanski lovci zapletli v kar sedemnajst resnejših incidentov s skupno 40 ruskimi letali.

Ruski vojaški piloti naj bi namreč zadnje čase, kot se je v začetku meseca pritožil estonski obrambni minister Hannes Hanso, že kar »redno vdirali v estonski zračni prostor«, pri tem pa izvajali vse bolj »nepojmljivo predrzne« akcije. Ne gre le za načrtno kršenje zračnega prostora in izogibanje vsem radijskim zvezam z nadzornimi centri in drugimi letali, ki so hkrati v zračnem prostoru nad Baltikom, pravijo v Tallinnu, ampak za veliko hujši problem.

Ruski piloti naj bi namreč zdaj že tako rekoč »načrtno izzivali« in »iskali konflikt«, česar po besedah estonskega obrambnega ministra »ne počne nobena normalna država«. Vse pogostejši so namreč primeri, ko se ruski lovci z vso hitrostjo približajo Natovim lovskim letalom na srhljivih komaj deset metrov, pri tem pa spektakularno izvedejo manever, ki mu piloti v žargonu rečejo »povozil sem te«. V prostem prevodu to pomeni, »takole bi te lahko sestrelil, če bi le hotel«, v praksi pa, da ob vse bolj predrznih izzivanjih do prvega resnega incidenta najbrž ni več prav daleč.