Predstavitvena informacija

Kaj sestavlja zdravo črevesno mikrobioto

Do časa odraslosti človeško črevesje podpira enega najkompleksnejših mikrobnih ekosistemov na planetu.1 Naša prebavila vsebujejo več bilijonov mikrobov, vključno z organizmi, kot so virusi, bakterije, glive (vključno s kvasovkami) in arheje (ti enocelični organizmi so podobne velikosti kot bakterije, vendar imajo preprostejšo zgradbo).1,2

Objavljeno
05. avgust 2019 09.15
Posodobljeno
05. avgust 2019 09.17
Za zdravo črevesje skrbijo tudi probiotiki. Foto: Getty Images/istockphoto
Promo Delo
Promo Delo

Ta kompleksna skupnost vpliva na človekovo fiziologijo, presnovo, prehrano in delovanje imunskega sistema.3,4

Kadar število slabih bakterij preseže število koristnih, se zdravo ravnovesje črevesne mikrobiote poruši, kar lahko privede do prebavnih in drugih zdravstvenih težav po vsem telesu.3,4

Napihnjenost in neprijeten občutek
Ena pogostejših prebavnih težav je nepojasnjena napihnjenost trebuha, saj je ta simptom reden pri do 30 % ljudi.5 Pojavnost je še višja med tistimi, ki imajo sindrom razdražljivega črevesja, saj jih ima težave z napihnjenostjo več kot 90 %.6

Kaj je napihnjenost
Napihnjenost najbolje opišemo kot neprijeten občutek prenapolnjenega želodca. Morda ni vidnih znakov, vendar se nam zaradi povečanega trebuha oblačila zdijo tesnejša.5,7 Drugi simptomi, povezani z napihnjenostjo, so trebušne bolečine in vetrovi, kar je neprijetno in nerodno.5,8

Simptome napihnjenosti lahko večinoma pripišemo čezmerni količini prebavnih plinov. To je lahko posledica kopičenja plinov, motnje prenosa plinov, intolerance za hrano, slabe absorpcije hrane (slaba absorpcija ogljikovih hidratov, celiakija), čezmernega razraščanja bakterij ali spremenjene črevesne mikrobiote.9

V številnih primerih je napihnjenost lahko tesno povezana s prehrano. Nekateri prehranski izdelki, kot so nekateri preprosti sladkorji (npr. laktoza ali fruktoza) ali kompleksnejši ogljikovi hidrati (škrob in vlaknine), se v želodcu in tankem črevesu ne razgradijo v celoti.6,10 Ti neprebavljeni izdelki nato prehajajo v debelo črevo, kjer jih razgradijo bakterije, pri čemer nastajajo plini.6 Več neprebavljenih ogljikovih hidratov se razgradi, več odvečnega plina nastane in večja je verjetnost za napihnjenost.

S kliničnega stališča napihnjenost ne pomeni večje težave, če ni povezana z osnovno boleznijo. Vendar je njen vpliv na vsakodnevno življenje lahko precejšen – od tega, da ne moremo obleči, kar želimo, vse do vpliva na našo izbiro družabnih in rekreativnih aktivnosti ter zmožnost za delo.9

Sprememba prehrane
Nasveti za preprečevanje čezmerne napihnjenosti (ki ni posledica bolezni) vključujejo zmanjšanje uživanja hrane, ki verjetneje povzroča nastajanje plinov v črevesu (npr. brokoli, zelje, kalčki, cvetača ipd.).11

Posebna previdnost je potrebna pri hrani, ki se slabo absorbira in povzroča nastajanje večje količine plina, zlasti pri kratkoverižnih ogljikovih hidratih, imenovanih fermentirajoči oligosaharidi, disaharidi, monosaharidi in polioli (FODMAP).12 Takšna hrana vključuje sadje, kot so jabolka, hruške in lubenice; zelenjavo, kot so čebula, por, beluši in artičoke; pšenične izdelke in sladkarije, ki ne vsebujejo sladkorja.12

Skušajte se izogibati tudi sladkim gaziranim pijačam, redno se rekreirajte in med jedjo vedno sedite.10,11

Probiotiki so lahko v pomoč
Tudi najmanjše motnje črevesne mikrobiote lahko povzročijo velike spremembe delovanja črevesa in nastajanje plina.6 Te motnje lahko odpravimo s probiotiki, ki znova vzpostavijo naravno ravnovesje v črevesu.6,8 Študije so pokazale, da je mikrobna sestava raznolika po dolžini in širini prebavil.13

image
K vzpostavitvi normalne črevesne flore pripomorejo probiotiki. Foto: Getty Images/istockphoto


Nekateri probiotiki, na primer Linex Forte, vsebujejo črevesne bakterije dveh vrst: Lactobacillus, ki so prisotne predvsem v zadnjem delu tankega črevesa, in Bifidobacterium, ki živijo v debelem črevesu. Takšna sestava je lahko v pomoč naravno prisotnim bakterijam, ne glede na to, v katerem delu črevesa je potrebna obnova.8,14,15 

Kot velja pri vseh stvareh, je ravnovesje ključnega pomena za zdravo črevesje, pri čemer so lahko probiotiki koristen pripomoček za njegovo vzdrževanje ali obnovo.

  1. Round JL, et al. Nat Rev Immunol 2019; 9(5): 313-323.
  2. Hoffman C, et al. PLOS ONE. 2013; 8(6): 1–12.
  3. Mitsuoka T. Asia Pacific J Clin Nutr 1996; 5: 2-9.
  4. Guinane CM & Cotter PD. Therap Adv Gastroenterol 2013; 6(4): 295-308.
  5. Schmulson M & Chang L. Aliment Pharmacol Ther 2011; 33: 1071-1086.
  6. Lacy BE, et al. Gastroenterol Hepatol (NY) 2011; 7(11): 729-739.
  7. Sullivan SN. ISRN Gastroenterology 2012; 2012: 721820.
  8. Zhang YJ. Int J Mol Sci 2015; 16: 7493-19.
  9. Thiwan S. Abdominal bloating: a mysterious symptom. UNC Center for functional GI & Motility Disorders.
  10. National Institute of Diabetes and Digestive and Kidney Diseases. Symptoms & Causes of Gas in the Digestive Tract. Available at: https://www.niddk.nih.gov/health-information/digestive-diseases/gas-digestive-tract/symptoms-causes#whatfoods. Last accessed: September 2017.
  11. NHS Choices. Beat the bloat. Available at: http://www.nhs.uk/Livewell/digestive-health/Pages/beat-the-bloat.aspx. Last accessed: September 2017.
  12. Pasqui F et al. J Gastrointestin Liver Dis. 2015; 24: 319-27.
  13. Gorbach SL. Medical Microbiology 4th edition. 1996. Chapter 95: Microbiology of the gastrointestinal tract.
  14. Lactobacillus acidophilus (LA-5®). CHR Hansen. Available at: http://www.chr-hansen.com/en/probiotic-supplements-and-infant-formula/cards/product-cards/lactobacillus-acidophilus-la-5
  15. Bifidobacterium (BB-12®). CHR Hansen. Available at: http://www.chr-hansen.com/en/probiotic-supplements-and-infant-formula/cards/product-cards/bifidobacterium-animalis-subsp-lactis-bb-12.