S čim se vozijo slovenske družine? Najraje z enoprostorci.

Vsakdo bi imel gospodaren, a vsaj malce poskočen avto, kar ne gre vedno skupaj.

Objavljeno
01. april 2013 12.25
Gašper Boncelj, Na kolesih
Gašper Boncelj, Na kolesih
Kaj je tipičen slovenski družinski avtomobil? Odgovor na vprašanje je precej težji, kot se zdi na prvi pogled, in to zaradi različnih dejavnikov; seveda najprej finančnih zmožnosti, potem načina življenja in specifičnih potreb, ne nazadnje tudi velikosti družine.

Morda bi lahko začeli z avtomobili, ki jim pravimo enoprostorci in jih je industrija pred leti pripravila prav z namenom zadovoljevanja družinskih avtomobilskih potreb; najmočnejša in najbolj tipična kategorija so t. i. kompaktni enoprostorci, ki jih pri nas najbolj zastopajo dokaj množični modeli, kot sta renault scenic ali volkswagen touran, v takšen raz­red avtomobilov sodi tudi bolj prestižni, a sorazmerno dobro prodajani mercedes razreda B. Gre za izdelke dolžine okoli 4,4 metra, kar jim omogoča dovolj prostora za potnike na drugi klopi, dokaj lahko vstopanje, ustrezno velik prtljažni prostor in nekaj sedežno-prtljažne prilagodljivosti. Koliko je takšen avtomobil še prijazen do članov družine oziroma njenih potreb, je odvisno tudi od opreme, ki je lahko standardna ali doplačljiva, npr. premični, posamični in zložljivi zadnji sedeži, predali, odlagališča, zanke v prtljažniku, poličke za otroke, panoramska streha, strešni nosilci ...

Od enoprostorca do clia

A če pogledamo delež teh enoprostorcev na slovenskem trgu, le ni tako zelo visok, dosega približno 17 odstotkov vse prodaje. S čim se torej še vozijo slovenske družine? Tiste, ki lahko, kupujejo velike ali vsaj večje enoprostorske modele, kot so volkswagen sharan, ford S-max ali opel zafira tourer, se pa tudi pri večjih merah najde kak ugodnejši izdelek, npr. chevrolet orlando. Po drugi strani se v nekaterih (z manj družinskimi člani?) zadovoljijo z manjšimi modeli tipa hyundai ix20 ali citroën C3 picasso; zanimivo bo videti, koliko se bo na primer uveljavil še skoraj novi ford B-max, ki z drsnimi vrati brez srednjega stebrička omogoča lažje vstopanje zadaj. Vendar ti manjši enoprostorci cenovno niso vedno najbolj ugodni; drugače rečeno, zanje je treba odšteti več kot za avtomobile, iz katerih so nastali (nižji razred), niso pa veliko bolj prostorni.

Če gre z denarjem na tesno, je družinski avto včasih tudi »neki« povsem običajen model nižjega ali nižjega srednjega razreda (ne mini razreda). Najbolj množičen predstavnik slovenskega voznega parka je menda pet ali šest let star renault clio, verjetno se z njim vozijo tudi starši z otroki, podobno si mislimo za Volkswagnovega golfa. Morda je družinski avtomobil tudi kak manjši karavan, ki pa jih v ponudbi ni prav veliko. Večja je izbira karavanov v nižjem srednjem razredu: avtomobili, kot so renault megane grand­tour, škoda octavia combi, opel astra sports tourer ali kia cee'd sportswagon, so vsekakor zanimivi.

Potem so seveda še (naj)večji karavani na osnovi modelov srednjega razreda, ki pa so pogosto predvsem podjetniški avtomobili. Najde se še kaj; na trg je v zadnjem času prišlo kar nekaj t. i. nizkocenovnih »three box« limuzin srednje velikosti; pri teh bi na prvi pogled rekli, da so s štirimi vrati in ločenim prtljažnikom zanimive le taksiste, a je vsaj kakš­en model tudi predmet družinskih nakupov.

Gospodaren ali poskočen avto?

Ni kaka izjemna ugotovitev, da družine, ki imajo dovolj pod palcem, za družinske avtomobile uporabljajo srednje velike in večje športne terence, ki jih je zlasti veliko pri premijskih znamkah (BMW, Audi, Mercedes, Land Rover ...); pri nekaterih množičnih proizvajalcih iz Japonske pa se zdi, da bi radi s temi »SUV« modeli kar nadomestili večje enoprostorce, ki so jih umaknili iz ponudbe. Premijske znamke imajo tudi karavane, po teh je znana znamka Volvo. Spet deloma v drugi smeri bi rekli, da je, vsaj po uspešnosti sodeč, družinski avtomobil tudi nissan qashqai, ki prinaša dovolj prostora, okretnost klasične kombilimuzine, a tudi kak atribut SUV, kot sta višje sedenje in možnost štirikolesnega pogona.

Za družine, ki potrebujejo veliko preprosto dostopnega potniškega in tovornega prostora za sprejemljivo ceno, a jih ne zanimajo preveč »čustva«, so zanimivi t. i. velikoprostorci z drsnimi vrati, kot so renault kangoo, citroën berlingo, peugeot partner. So dovolj oprem­ljeni, čeprav v njih ni takega udobja kot v kakšnem precej dražjem velikem enoprostorcu in lahko delujejo že rahlo kombijevsko. Družine, v katerih je veliko otrok ali pogosto prevažajo različne tovore, pa posegajo tudi po kombijih, v katerih ne bo nikoli zadrege s prostorom; je pa treba vedeti, da s kako častno izjemo, ki šele prihaja na trg, na področju pasivne varnosti ta vozila, ki izhajajo iz lahkega gospodarskega programa, ne dosegajo visokih standardov prej omenjenih avtomobilov.

Glede pogona družinskih avtomobilov je še težje biti natančen in določen. Seveda bi vsakdo imel gospodaren, a vsaj malce poskočen avto, kar pa ne gre vedno skupaj; večinoma je tako, da se pri srednje velikih in več­jih kupujejo dizelski, pri manjših pa morda pogosteje bencinski motorji.

Med rabljenimi

Po čem pa povprašujejo družine, ki se odločajo za rabljene avtomobile? Darko Horvat, direktor podjetja Avto Merkur, ki je pooblaščeni prodajalec za izdelke znamk Citroën, Škoda in Hyundai, navede tri modele treh različnih tipov: »Škoda octavia combi (srednje velik karavan), citroën berlingo (velikoprostorec) in do zadnjih proizvodnih dni pri nas nadvse priljubljeni citroën xsara picasso (kompaktni enoprostorec) so tista rabljena vozila, ki se pri nas prodajo skoraj takoj.« Kakor pravi Igor Veselič, ki vodi družbo Avto Moto Shop, se pri njih najbolje prodajajo rabljeni karavani nižjega srednjega razreda, kot so renault megane grand­tour, ford focus karavan ali opel astra karavan, stari štiri ali pet let; pri rabljenih enoprostorcih je omenil citroëna (grand) picasso, v vseh primerih pa so zaželeni predvsem avtomobili z dizelskim motorjem. Tudi po besedah Vida Dobnikarja, ki v okviru Porsche Slovenija vodi prodajo rabljenih avtov (Welt Auto), želijo stranke dizelski motor, ki pri rabljenih avtomobilih ni več toliko dražji od bencinskega kot pri novih; med modeli pa je pri njih največje povpraševanje po kombijevski škodi octavii in volkswagnu touranu.