Pregled pravic letalskih potnikov za brezskrben dopust

Ljudje zaradi vedno večje dostopnosti potovanj veliko potujejo, kar pa lahko pripelje do popotniških zagat.

Objavljeno
14. junij 2016 11.11
Sonja Bigec
Sonja Bigec
Ste potovali z letalom, pa vas prtljaga ni pričakala na končni destinaciji, je bil vaš let odpovedan ali je zamujal, zaradi česar ste zamudili nadaljnji let?

S pravimi informacijami na pot

Ukrepi Evropske unije na področju zračnega prevoza morajo zagotavljati visoko raven varstva potnikov. Uredba (ES) št. 261/2004 določa skupna pravila glede odškodnine in pomoči potnikom v zračnem prometu v primerih zavrnitve vkrcanja in odpovedi ali velike zamude letov. Evropska komisija pa je uvedla tudi aplikacijo za zračni promet. Potniki, ki menijo, da so bile njihove pravice kršene, se lahko s pomočjo brezplačne mobilne aplikacije seznanijo s svojimi pravicami.

Odpoved leta, zamuda leta in zavrnitev vkrcanja

Potniki imajo navedene pravice, le če imajo potrjeno vozovnico in so se pravočasno prijavili na let z letališča.

Če je vaš let odpovedan ali vam zavrnejo vkrcanje na letalo (ker so zanj prodali preveč rezervacij ali je osebje napačno presodilo, da je z vašimi dokumenti nekaj narobe), ste upravičeni do ene od naslednjih možnosti. Letalski prevoznik vam mora ponuditi možnost, da se odločite za prekinitev potovanja in za povračilo vrednosti letalske karte ali za nadaljevanje potovanja s podobnim voznim redom. V primeru prekinitve potovanja ste upravičeni do odškodnine, ki je odvisna od dolžine leta. Za lete do vključno 1500 kilometrov znaša ta 250 evrov, za lete, dolge od 1500 do 3500 kilometrov, 400 evrov in za lete, daljše od 3500 kilometrov, 600 evrov.

Če vam je letalski prevoznik ponudil nadomestni let do kraja, kamor ste namenjeni, se odškodnina zmanjša za 50 odstotkov. Dolžan pa vam je nuditi brezplačen prevoz do namembnega kraja. Če je treba na nadomestni let počakati čez noč, vam je dolžan nuditi tudi namestitev v hotelu. Tako pri prekinitvi potovanja kot pri nadaljevanju potovanja pa imate pravico do dveh brezplačnih klicev, elektronskih sporočil ali faksov, do hrane in osvežilnih napitkov.

Pozor

Do odškodnine niste upravičeni, če je odpoved leta posledica izrednih razmer (npr. slabega vremena) ali če ste bili o odpovedi obveščeni vsaj dva tedna pred letom. Odpoved leta zaradi izrednih razmer vam sicer ne daje pravice do odškodnine, vendar vam mora letalski prevoznik kljub temu ponuditi povračilo cene vozovnice, drug način prevoza do končnega cilja v čim krajšem času ali ponovno rezervacijo za poznejši datum po vaši izbiri (ob upoštevanju prostih sedežev).

V primeru zamude, ki traja več kot dve uri, ste upravičeni do hrane in osvežilne pijače ter možnosti komuniciranja (brezplačnega telefonskega klica). V primeru velikih zamud, ki trajajo čez noč ali več dni, ste upravičeni tudi do brezplačne prenočitve. Če zamuda traja več kot pet ur, se potnik lahko odloči za prekinitev potovanja.

Izgubljena ali poškodovana prtljaga

Z letalom ste varno prispeli na cilj, vaša prtljaga pa je prispela z zamudo. V takem primeru so potniki upravičeni do povrnitve stroškov za najnujnejše nakupe, vendar morajo prevozniku predložiti originalne račune za kupljene izdelke. Če prtljaga ni prispela v 21 dneh, se šteje za izgubljeno, potniki pa so upravičeni do odškodnine. Če je prtljaga izgubljena, poškodovana ali dostavljena z zamudo, so potniki upravičeni do odškodnine v vrednosti do približno 1100 evrov. Ukrepati morajo že na letališču in prtljago prijaviti na okencu za »izgubljeno prtljago«. Če to ni mogoče, se mora škoda prevozniku prijaviti pisno v roku sedem dni oziroma pri zamudi v 21 dneh od dneva, ko je potnik prtljago prevzel. Do odškodnine potniki niso upravičeni, če je poškodba posledica notranje napake ali kakovosti prtljage.

Uveljavljanje pravic

Če menite, da so bile vaše pravice kršene, se lahko obrnete na poslovalnico letalske družbe na letališču. Če niste zadovoljni z odzivom, morate letalskemu prevozniku posredovati pisno pritožbo, pritožite pa se lahko tudi pri pristojnem organu v državi EU, od koder naj bi poleteli. Za pomoč, kako ukrepati, lahko povprašate v slovenskem Evropskem potrošniškem centru.

Priporočljivo je shranjevati račune za stroške, ki nastanejo zaradi letalskega prevoznika (npr. ob zamudi ali odpovedi leta), kot so računi za hrano in pijačo, stroški prenočišča, prevoza do hotela ali stroškov prevozov do drugega letališča (kamor vas letalski prevoznik preusmeri na drug let). Le z računi boste namreč lahko dokazali višino stroškov, ki so vam nastali, in zahtevali njegovo povrnitev.

Več o letalskih pravicah potnikov si lahko preberete tudi tukaj: Pravice letalskih potnikov

Sonja Bigec, univ. dipl. prav., svetovalka Prava za vse

***

Po dosjeju pravnih nasvetov lahko brskate TUKAJ.