Se za točenje goriva izplača zaviti z avtoceste?

Odgovor na naslovno vprašanje je: za zdaj ne.

Objavljeno
23. november 2016 16.22
mpi/petrol
Nejc Gole
Nejc Gole

Ljubljana − Odgovor na naslovno vprašanje je: za zdaj ne. Čeprav je že dva tedna od sprostitve cen goriv na avtocestah, ki so jo z veseljem sprejeli tudi trgovci, ti še niso spremenili cen naftnih derivatov. Vozniki lahko torej še vedno točijo po enaki ceni na črpalkah na avtocestah in zunaj njih − razen 100-oktanskega goriva.

Potem ko je vlada spomladi deregulirala cene 100-oktanskega bencina in kurilnega olja, pred dvema tednoma pa še najbolj prodajanega 95-oktanskega bencina in dizelskega goriva na avtocestah in hitrih cestah, smo preverili, kako so po liberalizaciji ravnali trgovci.

Ugotovili smo, da največja ponudnika Petrol in OMV – prvi ima na avtocestah in hitrih cestah 33 bencinskih servisov, drugi 16, še dva v Prekmurju pa ima madžarski Mol – na avtocestah določata enake cene 95-oktanskega bencina in dizelskega goriva, kot veljajo za vse druge bencinske servise.


V torek je vlada v skladu z uredbo določila nove cene goriv zunaj avtocest. Liter 95-oktanskega bencina stane 1,206 evra in dizelskega goriva 1,110 evra. Enake cene so včeraj dopoldne veljale na bencinskih servisih na avtocestah.

Cene 100-oktanskega bencina, ki je dereguliran že pol leta, pa se med bencinskimi servisi na avtocestah in drugje razlikujejo. Na avtocestah je to gorivo dražje.

Na Petrolovih avtocestnih bencinskih servisih je za liter tega bencina treba odšteti 1,289 evra, na njihovih drugih črpalkah pa 1,283 evra. Pri 50-litrskem rezeorvarju to pomeni 30 centov dražje točenje na avtocestah.

Ne razkrivajo, kdaj bodo spremenili cene

Trgovci lahko sicer kadar koli spremenijo cene goriv na avtocestah, a ne razkrivajo, kdaj bodo to storili. Petrol ima izdelano metodologijo oblikovanja cen, ki je ob upoštevanju pravil varstva konkurence ni dovoljeno razkrivati, pravijo v največjem slovenskem naftnem trgovcu.

Podobno pojasnjujejo tudi v Molu: »Žal je vsakršno razkrivanje oblikovanja cen v prihodnosti s stališča zakonodaje na področju varstva konkurence v nasprotju z omenjeno zakonodajo.«

Pričakovati je sicer, da bodo trgovci povišali svoje marže in da se bodo goriva podražila; če ne prej, ob popolni liberalizaciji goriv. Če bi to storili v tem trenutku, ko so cene goriv zunaj avtocest še regulirane, bi domači vozniki morda manj točili na avtocestnih bencinskih servisih.

Za trgovce bo torej najboljši ukrep liberalizacija na vseh črpalkah, kar je gospodarski minister Zdravko Počivalšek napovedal za prihodnje leto. Takrat naj bi po njegovih besedah zaživel tudi spletni portal, prek katerega bodo lahko potrošniki spremljali cene goriv.

V Petrolu sicer poudarjajo, da največji del maloprodajne cene pogonskih goriv še vedno določa država s trošarinami in obdavčitvami, in sicer tudi do okoli 70 odstotkov maloprodajne cene: »Pomembna je torej trošarinska in davčna politika.«

Cene naftnih derivatov so namreč v Sloveniji močno obremenjene z vrsto davkov in trošarino, ki pomembno vplivajo na končno maloprodajno ceno vseh tekočih goriv in energentov, pravijo v Petrolu in dodajajo: »Maloprodajne cene so zato v Sloveniji največkrat višje kot v sosednjih državah, razen v Italiji, kar pa je za Slovenijo kot majhno tranzitno državo težko razumljivo. Marže trgovcev tako predstavljajo zgolj manjši delež maloprodajne cene, samo okoli šest odstotkov.«