Uveljavljanje pravic zaradi izdelka z napako možno dve leti po nakupu

Obdobje je enako ne glede na to, ali je bil izdelek kupljen pri slovenskem prodajalcu ali v drugi državi EU.

Objavljeno
21. december 2017 16.17
Ba. Pa., STA
Ba. Pa., STA
Ljubljana – Če so potrošniki kupili izdelek z napako, lahko pravice v zvezi s tem uveljavljajo dve leti po nakupu, so v obdobju predprazničnih nakupov spomnili v Evropskem potrošniškem centru Slovenije. V Sloveniji lahko potrošnik zahteva odpravo napake ali vračilo plačanega zneska v sorazmerju z napako, zamenjavo blaga ali vračilo plačanega zneska.

Če izdelek nima lastnosti, ki so potrebne za njegovo normalno rabo ali posebno rabo, za katero je bil kupljen, ali če nima lastnosti in odlik, ki so bile dogovorjene, imajo potrošniki po navedbah centra pravice, ki jih lahko uveljavljajo dve leti od nakupa.

Kot so zapisali v sporočilu, je obdobje enako ne glede na to, ali je bil izdelek kupljen pri slovenskem prodajalcu ali pri prodajalcu, ki ima sedež v drugi državi EU. Pravice so neodvisne tudi od tega, ali je bil izdelek kupljen v poslovnih prostorih prodajalca ali s pomočjo sredstev komuniciranja na daljavo, denimo po spletu.

Razlike med državami se kažejo pri zahtevkih, ki so na razpolago potrošnikom. V Sloveniji lahko potrošnik zahteva odpravo napake ali vračilo plačanega zneska v sorazmerju z napako ali zamenjavo blaga ali vračilo plačanega zneska, medtem ko v večini drugih držav EU velja hierarhija uveljavljanja zahtevkov.

V pregled prodajalcu

To pomeni, da lahko potrošnik najprej zahteva popravilo ali zamenjavo izdelka, šele če to ni mogoče ali pa je nesorazmerno, lahko zahteva vračilo kupnine. Pomembno je, da potrošnik prodajalca obvesti o napaki najpozneje v dveh mesecih po tem, ko odkrije napako, in mu omogoči, da izdelek pregleda.

To velja tudi, če gre za nakup zunaj Slovenije. Potrošnik, ki kupi blago po spletu pri tujem prodajalcu, mora računati na to, da ga bo moral v primeru uveljavljanja stvarne napake poslati v pregled prodajalcu, vendar pa velja, da potrošniku pri uveljavljanju pravic ne smejo nastati dodatni stroški, ki so na primer posledica pošiljanja izdelka.

Poleg tega lahko potrošniki v Slovenji, kadar gre za tehnično blago, pravice uveljavljajo tudi na podlagi obvezne enoletne garancije. V tem primeru lahko od prodajalca najprej zahtevajo popravilo, ki mora biti opravljeno v 45 dneh. Potrošnik se sam odloči, ali bo uveljavljal pravice na podlagi stvarne napake ali obvezne garancije.

Vračilo izdelka brez razloga

Če je z izdelkom vse v redu in ga hoče potrošnik vrniti, ker si je premislil glede nakupa, so njegove pravice odvisne od tega, kako je izdelek kupil. Za nakupe na daljavo namreč velja, da ima potrošnik v vseh državah EU pravico, da izdelek brez navedbe razloga vrne v roku 14 dni.

Pri nakupu v prodajalnah so možnosti potrošnika za vračilo izdelka v primeru njegove brezhibnosti odvisne od poslovne prakse prodajalca. Številni prodajalci v takšnih primerih omogočajo zamenjavo izdelka, izdajo bona v vrednosti izdelka ali pa vračilo kupnine, so še pojasnili v potrošniškem centru.

Jeseni so izvedli tudi anketo, s katero so hoteli izvedeti, kako dobro potrošniki poznajo svoje pravice na področju garancij in jamstev ter kakšne so njihove izkušnje pri uveljavljanju zahtevkov v primeru napak na izdelkih.

Izkazalo se je, da je 86 odstotkov sodelujočih v preteklosti že kupilo izdelek z napako, le 14 odstotkov pa jih je vedelo, da je prodajalec za napake na izdelku odgovoren dve leti po nakupu. Tri četrtine anketirancev tudi ne razlikuje oziroma le deloma razlikuje med pojmi obvezna garancija, prostovoljna garancija, odgovornost prodajalca za stvarne napake in dodatno jamstvo.