Spletni oglasniki: kupci preveč zaupljivi, prodajalci neučakani

Goljufi prežijo na nas tako pri prodaji kot pri nakupih. Objavljamo pogoste primere goljufij.

Objavljeno
07. avgust 2015 18.27
Marta Štefanič
Marta Štefanič
Kupovanje in prodajanje v spletnih oglasnikih je med Slovenci zelo priljubljeno, a se vse prevečkrat izkaže, da uporabniki ne poznajo osnovnih pravil nakupovanja in prodaje po spleta. V nevarnost nas spravlja predvsem obča človeška lastnost − želja po dobri kupčiji, zaradi česar pogosto spregledamo vse opozorilne znake. Goljufi na nas prežijo tako pri nakupu kot pri prodaji v spletnih oglasnikih, zato previdnost nikoli ne more biti odveč.

Prevare, ko nakupujete prek spletnih oglasnikov

Kako varno nakupovati prek spletnih oglasnikov? Kako ločiti pravi mali oglas od lažnega?

Spletni oglasniki omogočajo zelo preprosto vzpostavitev kontakta z morebitno žrtvijo. Goljuf objavi privlačen oglas, nato pa z lažnim sporočilom logistične službe prepriča kupca, da je njegov izdelek že na poti. Kot najboljše vabe so se izkazali najnovejši modeli pametnih telefonov in tablic, smo pa obravnavali več prijav zaradi goljufa, ki je prek oglasnika »prodal« kar nekaj profesionalnih koles, vrednih več tisoč evrov.

Bodite pozorni na sumljive znake

Že sam objavljeni oglas pogosto vsebuje informacije, ki kažejo, da gre za poskus goljufije. Trije ključni znaki za previdnost so: polomljena »google translate« slovenščina, zelo nizka cena (tudi, na primer, dva kosa za ceno enega) in oglas, oddan iz tujine. Največ goljufivih oglasov še vedno prihaja iz Nigerije in Kameruna, vendar obravnavamo tudi primere lažnih oglasov prevarantov iz držav EU.

Zadnjih nekaj let so zelo pogoste prevare pri prodaji rabljene kmetijske mehanizacije. Na sliki (spodaj) vidimo primer tipičnega poskusa prevare: oglas je oddan iz tujine, cena je neprimerljivo nižja kot pri drugih ponudnikih, prodajalec pa sploh ni registriran uporabnik. Previdni moramo biti tudi, če je oglas objavil uporabnik takoj po registraciji. Novi uporabniški profili so sumljivi predvsem zato, ker spletni oglasniki lažne oglase in goljufe hitro blokirajo, zaradi česar so goljufi primorani vedno znova odpirati nove profile. Takšnim oglasom se raje izognite v velikem loku.


Preverite prodajalca

Na nekaterih spletnih oglasnikih lahko uporabniki ocenijo prodajalca, zato, če obstaja ta možnost, vedno preverite, kakšne izkušnje imajo z njim drugi kupci. Če to ni mogoče, vpišite ime, uporabniško ime ali elektronski naslov prodajalca v katerega od spletnih iskalnikov. Morda na ta način najdete tudi kakšne slabe izkušnje drugih uporabnikov, ki vas odvrnejo od nakupa. Če gre za prodajalca iz tujine, preverite njegov naslov na Google Maps ali Google Street View.


Na eni strani mali oglas govori o »uglednem podjetju, ki že vrsto let posluje na celotnem evropskem trgu«, na drugi strani pa Google Street View razkrije to lokacijo. To nikakor ni lokacija za ugledno in veliko podjetje, kajne?

Bodite pozorni na elektronski naslov prodajalca. Podjetja, ki imajo svojo spletno stran, navadno uporabljajo elektronske naslove na svoji domeni, zato bodite še posebej pozorni, če uporabljajo elektronski poštni račun brezplačnega ponudnika, kot sta Gmail in Yahoo. Če vas torej kontaktira prodajalec z e-mail naslovom Ta e-poštni naslov je zaščiten proti smetenju. Potrebujete Javascript za pogled. ali Ta e-poštni naslov je zaščiten proti smetenju. Potrebujete Javascript za pogled., je to vsekakor znak za alarm. Primera lažnega elektronskega naslova sta čisto realna, sporočila sta nam ju uporabnika, ki sta sama postala žrtev goljufije prek spletnega oglasnika. Goljufi najpogosteje uporabljajo e-mail naslov, ki v prvem delu spominja na ime podjetja, vendar je poštni račun narejen pri zastonj ponudniku (npr. Gmail, Hotmail ali Yahoo).

Način plačila

Če izdelek kupujete na daljavo (torej ni možen ogled), se s prodajalcem poskušajte dogovoriti za plačilo po povzetju, torej da plačate, ko vam poštar že prinese paket. Plačilo prek sistema PayPal je tudi precej varno, saj lahko v nekaterih primerih kupec v primeru zlorabe zahteva vračilo kupnine (predhodno se seznanite s pogoji).

Plačilo na bančni račun je že malo bolj tvegano, sploh če gre za bančni račun v tujini. Da otežijo sledenje, goljufi »zaposlujejo« tako imenovane posrednike, ki denar prejmejo na svoj bančni račun, nato pa ga po drugih kanalih pošljejo goljufu.

Povsem pa se izogibajte plačilu prek plačilnih sistemov Western Union ali Moneygram! Plačilna sistema ne omogočata sledenja transakciji, zaradi česar sta priljubljeno orodje goljufov. Pri nakazovanju denarja fizični osebi v tujino zato raje izberite način plačila prek sistema PayPal.

Preverite fotografije

Če kupujete nekaj točno določenega (na primer avtomobil, delovni stroj, čoln, starinsko pohištvo, žival ...), v spletni iskalnik, ki išče po fotografijah (na primer Google Image Search ali Tineye.com), vstavite katero od fotografij iz oglasa. Najdete na ta način še kakšen drug oglas s povsem drugimi kontaktnimi podatki in lokacijo prodajalca ali pa je prodajalec v oglas celo vstavil neko povsem generično fotografijo?



Po nasvet se je obrnila uporabnica, ki je našla mali oglas za konja. Plačati je bilo treba le stroške prevoza iz Romunije, saj so konja hoteli podariti. Seveda je šlo za lažni oglas, slika konja je bila kar skopirana s spleta.

Nekaj svaril in napotkov

1. Vsaka goljufija se začne z dobro vabo in ta je vedno super ugodna cena! Če naletite na oglas, da dobite štiri najnovejše iphone za le 1200 evrov, potem ste lahko prepričani, da gre za prevaro.

2. Preverite elektronski naslov prodajalca. Če poslujete s podjetjem, bodite pozorni na brezplačne elektronske poštne storitve, kot sta Gmail in Yahoo (npr. Ta e-poštni naslov je zaščiten proti smetenju. Potrebujete Javascript za pogled., Ta e-poštni naslov je zaščiten proti smetenju. Potrebujete Javascript za pogled.).

3. Ko kupujete od prodajalca, ki se nahaja v tujini, vedno nakažite kupnino prek sistema PayPal. Če kupujete v Sloveniji, pa izberite plačilo po povzetju. Nikoli in nikdar ne pošiljajte denarja po pošti!

4. Če še vedno dvomite, ali poslujete s prevarantom ali s poštenim trgovcem, se obrnite na nas − naša pomoč je brezplačna!

Prevare, ko prodajate prek spletnih oglasnikov

Ključno tveganje, s katerim se soočate prodajalci, je, da izdelek pošljete kupcu, denarja zanj pa ne prejmete. Preverite tipične znake goljufij, ki jih lahko zasledite, ko objavite mali oglas na spletu.

Plačam še več, izdelek pa pošljite v Nigerijo

Zelo hitro po oddaji oglasa se na vas obrne kupec iz tujine, tipično iz Britanije, ki kupuje za sina, ki je šel študirat v Nigerijo (ali na počitnice, na prostovoljno delo ...; izgovorov je veliko). Pripravljen je celo plačati večjo vsoto, kot jo zahtevate. Kaj ni sumljivo, da se kupec niti noče pogajati o ceni, pripravljen je plačati več kot zahtevate, poleg tega mu ni odveč plačati poštne stroške v Afriko, pri čemer lahko ti dosežejo večji del cene izdelka? Gre za tipičen poskus goljufije, začetno navdušenje, kako dobro in hitro smo zadevo prodali, se kaj hitro poleže, ko ugotovimo, da smo paket poslali, denarja pa ni od nikoder.

Preverite izvor elektronskega sporočila

Nekateri spletni oglasniki (na primer avto.net) pri kontaktnih sporočilih vstavijo tudi informacijo o IP-naslovu, od koder je prišlo povpraševanje. Kateremu ponudniku ter državi pripada ta IP-naslov, lahko preverite prek spletnih WHOIS klientov, npr. na whois.net.


Za nakup našega avtomobila se zanima »Tracy Burchard«, a kot kažejo podatki o IP-naslovu, uporablja računalnik v Nigeriji. Res mislite, da ima resen namen kupiti avto v Sloveniji in ga prepeljati v Nigerijo?

Ponavadi lahko informacijo o izvornem IP-naslovu elektronskega sporočila najdete v tako imenovanem zaglavju sporočila, vendar pa za iskanje te informacije potrebujete nekaj specifičnega znanja. V tem primeru se za pomoč lahko obrnete na nas. Pišite nam na naslov Ta e-poštni naslov je zaščiten proti smetenju. Potrebujete Javascript za pogled. in poiskali bomo več informacij o IP-naslovu pošiljatelja. Pripravili smo tudi navodila, kako poiščete zaglavje sporočila, če uporabljate pošto ponudnika Gmail oziroma Hotmail.

Izdelek je plačan, pošljite paket!

Prejeli ste elektronsko sporočilo kupčeve banke ali PayPala, da je kupec že nakazal denar, ta pa bo nakazan na vaš račun šele, ko jim boste posredovali sledilno številko paketa. Pazljivo, lahko gre za prevaro, pri kateri vam goljuf pošlje lažno sporočilo PayPala ali banke. Če niste povsem prepričani, da je potrdilo o plačilu pravo oziroma legitimno, se lahko obrnete po pomoč na Ta e-poštni naslov je zaščiten proti smetenju. Potrebujete Javascript za pogled.. En sam e-mail vam bo mogoče pomagal, da se izognete precejšnjemu denarnemu oškodovanju.

Primer lažnega sporočila »banke«. Že sama grafika nakazuje, da gre za amatersko narejen ponaredek.

Preverite kupca

Samo nekaj minut vam vzame, da v katerega od spletnih iskalnikov vpišete ime kupca, njegov elektronski naslov, morda njegovo telefonsko številko. Čisto možno, da boste na katerem od forumov ali blogov našli kakšne informacije, na primer slabe izkušnje drugih uporabnikov, ki vas bodo odvrnili od prodaje temu kupcu.

Kupec vam ponudi priložnost za zaslužek

Na vas se obrne kupec, da bo vaš izdelek (pa karkoli že to je) zagotovo kupil, hkrati pa vam ponudi izredno priložnost za lahek zaslužek. »Poslovne priložnosti«, ki vam jih predstavi, so različne − našel je skriti zaklad med vojno v Iraku, želi prenesti ogromno količino denarja v drugo državo in vam ponuja provizijo za pomoč pri prenosu ...


Žal od tega »kupca« denarja ne boste prejeli. Gre namreč zgolj za poskus nigerijske prevare, ki jo bolj poznamo v povezavi z neželeno elektronsko pošto (spam), s takimi sporočili pa želijo goljufi po eni strani prelisičiti filtre na poštnih strežnikih, po drugi strani pa smo ljudje do individualnih sporočil veliko bolj dovzetni in hitreje nasedemo, kot če tako ponudbo prejmemo v neosebnem elektronskem sporočilu.

Nekaj svaril in napotkov

1. Ne zaupajte kupcem iz tujine, ki so pripravljeni plačati izdelek in drage stroške prevoza. Zakaj bi nekdo iz Škotske kupil starinsko komodo prav v Sloveniji, ne da bi jo pred nakupom videl v živo?

2. Goljufivi kupec vas bo hotel prepričati, da je denar nakazal tako, da vam bo poslal ponarejeno potrdilo. O morebitnem nakazilu se raje prepričajte sami in preverite stanje na vašem bančnem računu kar osebno.