Poimenoval jo je Palingeneza fluvialnih narečij v antropocenu, nastala je pod mentorstvom Robertine Šebjanič in Rene Rusjan, njen namen pa je ozaveščati o pomanjkljivi količini pitne vode na svetu in tehnologijah, ki bi jih lahko uporabili za potrebe preživetja v prihodnosti. Razstavljena je bila v Pionirskem domu v Ljubljani, v okviru naravoslovnega festivala Hokus pokus.
Prevod znanstvenih idej
»Znanstveni pristop je temelj, na katerem poskušam z drugačnim jezikom dobro raziskane znanstvene ugotovitve in ideje prevesti širšemu občinstvu. Tako razumem povezavo med umetnostjo in znanostjo,« pravi.
Idejo sta s kolegom Larnom Poličem Zdravičem dobila, ko sta potovala po deželah tretjega sveta, kjer ljudje nimajo tega udobja, da bi lahko pili vodo iz pipe. Prav tako ne morejo kupiti plastenke vode, ki stane evro, saj je to zanje pravo razkošje. Povprečna mesečna plača denimo v Gambiji je namreč 40 evrov. Še posebno težko je, ko pride deževno obdobje in morajo piti umazano vodo, ker nimajo druge izbire, zaradi tega pa pogosto zbolijo.
Zatakne se pri denarju
Znanost torej ima odgovore, zatakne pa se pri denarju in razporeditvi znanja, ugotavlja Godec. Večja mesta v Afriki, na primer v Maroku, imajo vodovod in tam pijejo vodo iz pipe, tudi v nekaterih vaseh so že bolj napredni. V revnejših državah, kot je Mali, pa država ne vlaga v infrastrukturo.
»Sintetični filter s sitom 0,02 mikrona, ki zadrži 99,9 odstotka bakterij in virusov, stane 200 evrov. Toda za Gambijce je nakup filtra tolikšen strošek kot za nas nakup avtomobila. Zato o tem niti ne razmišljajo. Odpade tudi prekuhavanje vode, ker je oglje tam dobrina, gorilnike pa imajo samo premožnejši, drugi večinoma kuhajo na ognjiščih,« razlaga Godec.
»Če gre za mlakužo, v kateri je voda onesnažena biološko, jo lahko tako prefiltriramo brez težav. Če pa je voda tudi kemično onesnažena in so v njej težke kovine, nitrati, fosfati, je drugače, spustiti jo je treba skozi aktivno oglje in še skozi specifične filtre.«
Malo za šalo, malo zares omeni tudi Ljubljanico, ki sicer ni tako onesnažena kot včasih, pa vendar se v njej ni priporočljivo kopati; navsezadnje bi jo lahko v prihodnjih letih poskušali prefiltrirati s takšnim filtrom.
Nas lahko reši znanje?
Z zvokom vode v ozadju skulptura hkrati simbolizira cikel vode, njeno lastnost, da se v naravi lahko samoočisti. Laren Polič Zdravič, skladatelj elektronske in instrumentalne glasbe, je iz različnih terenskih posnetkov in zvočnih vzorcev iz Maroka, Gambije, Senegala, Paname in drugih krajev, kjer so težave s pitno vodo velike, ustvaril zvočno kompozicijo, ki predstavlja proces vodnega prečiščevanja. Tako nastaja meditativni prostor, v katerem lahko obiskovalec posluša zvok očiščevanja vode. Ideja je, da tako beli zvoki in šum vode kot tudi bolj globoki temni toni delujejo blagodejno na naš um in telo, tako se um očisti in ponovno prerodi, razloži Godec. »Instalacija nam hkrati daje upanje in obeta, da nas bosta vendarle lahko rešila znanost in znanje. Ali pa bo to samo neki umetniški projekt, ki bo odrešil gledalčevo in umetnikovo dušo?« sklene predstavitev.