Še en uspeh slovenskega znanja: laser vgrajen v človeško celico

Slovenski in korejski fizik sta s svojim podvigom že prvi dan doživela velik odziv javnosti.

29. julij 2015 14.26
ImageJ=1.49a unit=micron finterval=1
Radovan Kozmos, Znanost

Cambridge − Raziskovalca Matjaž Humar in Seok Hyun Yun sta dosegla izjemen podvig – v človeško celico sta prvič vgradila laser. Še več, pokazala sta, da maščobne celice v našem telesu tudi same že vsebujejo laserje, ki jih je treba le aktivirati.

Če smo torej uporabnost laserjev doslej poznali predvsem zunaj človeškega telesa, bodo po odmevnem odkritju morda kmalu uporabni tudi v nas samih.

Raziskovalca Medicinske fakultete Univerze Harvard Humar in Yun sta namreč razvila metode, s katerimi se laserji dejansko ustvarijo interno, torej znotraj same celice.

V obeh primerih – tako pri vgradnji laserja v človeško celico kot pri njegovi navzočnosti v maščobnih celicah – je laser v obliki mikroskopske fluorescentne kroglice ali kapljice.

Humarju z odseka za trdne snovi Instituta Jožef Stefan, ki je na podoktorskem usposabljanju na omenjeni univerzi, in Yunu je uspelo izmeriti izjemno majhne sile znotraj celice.

Poleg tega sta laserje uporabila še kot črtne kode za označevanje celic, ki imajo dovolj enoličnih kombinacij za unikatno označenje vseh celic v človeškem telesu.

Ti mali notranji impulzi energije bi lahko ciljno aktivirali zdravila neposredno v tkivu in omogočili, denimo, zdravljenje rakavih celic ali okuženega tkiva.

Velik znanstveni dosežek, objavljen v članku Intracellular lasers v reviji Nature Photonics, je bil že prvi dan deležen velikega zanimanja širše javnosti.