Odšel je veliki um in popkulturna ikona fizike

V 76. letu starosti je umrl sloviti britanski fizik Stephen Hawking, ki je navdihoval ljudi po vsem svetu.

14. marec 2018 08.03
PEOPLE-HAWKING/
Š. J., STA, Ba. Pa.

London – Znameniti britanski fizik Stephen Hawking je umrl v 76. letu starosti. Novico so davi sporočili njegovi otroci.

»Globoko obžalujemo smrt našega dragega očeta. Bil je velik znanstvenik in izjemen človek, čigar delo bo živelo še mnoga leta,« so sporočili Lucy, Robert in Tim Hawking.

Kot so še zapisali, je Hawkingova »hrabrost in vztrajnost, skupaj z britanskim umom in humorjem navdihovala ljudi po vsem svetu«, poroča francoska tiskovna agencija AFP.

Hawking se je rodil 8. januarja 1942 v Oxfordu, prav na 300. obletnico smrti astronoma in fizika Galilea Galileia. Hawking je na univerzi v Oxfordu tudi končal študij fizike. Iz kozmologije je doktoriral na Univerzi Cambridge.

V svetu je zaslovel s svojimi prispevki na področju kvantne gravitacije, posebno glede črnih lukenj, ter poljudnoznanstvenimi objavami, v katerih je objavljal svoje teorije o vesolju. Njegovo najbolj priljubljeno in prodajano delo je Kratka zgodovina časa.

V mladosti je Hawking zbolel za amiotrofično lateralno sklerozo, ki povzroči slabljenje mišic telesa. Zaradi bolezni je bil popolnoma nepokreten in prikovan na invalidski voziček. Kasneje je izgubil tudi sposobnost govora in je z okolico komuniciral samo prek računalniškega sintetizatorja glasu.

Novico o njegovi smrti so objavili ob 139. obletnici rojstva Alberta Einsteina.

Imel je odgovor na vsako vprašanje in smisel za humor

Iz zakona z Jane Wilde Hawking, s katero sta se spoznala še med študijem, ima tri otroke (s hčerko Lucy Hawking, novinarko in pisateljico, mladim bralcem skupaj razkrivata skrivnostni svet znanosti.) Ta zakon je leta 1990 razpadel, nato se je poročil s svojo negovalko Elaine Mason in se leta 2007 znova ločil.

Osupljive ideje o nastanku in delovanju vesolja je slovitemu fiziku uspelo predstaviti najširšemu občinstvu. Foto: Kimberly White/Reuters

»Moj oče je skoraj vsak večer gostil kolege znanstvenike, ki so razpravljali o nenavadnih temah, brez meja. In kot otrok si ga lahko vprašal karkoli in dobil odgovor,« je v enem od intervjujev zaupala hči Lucy Hawking.

O sebi je dejal, da je bil povprečen učenec, a se mu je zaradi uspešno opravljenega sprejemnega izpita posrečilo vpisati na to ugledno univerzo v Oxfordu. »Takrat je bil študij fizike na Oxfordu organiziran tako, da si se delu zlahka izognil,« je zapisal v avtobiografiji Moja kratka zgodovina in priznal, da v letih, ki jih je preživel na univerzi, ni delal več kot tisoč ur, torej v povprečju eno uro na dan.

Bil je prava ikona, popzvezdnik fizike. Njegovo življenje je bilo upodobljeno v filmih, nastopil je tudi v nekaterih nanizankah, med drugim v The Simpsons in Star Trek. Njegove besede v oglasu za British Telecom so navdihnile Davida Gilmourja, pevca, kitarista in skladatelja skupine Pink Floyd, da jih je uporabil v pesmi Keep Talking.

Svet se poklanja velikemu znanstveniku

Pokloni enemu največjih britanskih fizikov prihajajo z vseh koncev sveta, od znanstvenikov, gospodarstvenikov, državnikov do igralcev in ljudi iz sveta zabave.

Britanska premierka Theresa May je o Stephenu Hawkingu dejala, da je bil »genialen in poseben um, eden največjih znanstvenikov svoje generacije. Njegova zapuščina ne bo pozabljena.«

Na Univerzi v Cambridgeu so Hawkinga označili kot navdih za milijone po svetu.

Kot poroča BBC, je lord Rees, ki ima v britanski astronomiji eno najbolj prestižnih mest, dejal, da je Hawkinga spoznal na univerzi v Cambridgeu leta 1964. Opisal ga je kot »negotovega na nogah in s težavo govora«, kar je bila posledica njegove bolezni.

»Že samo preživetje bi bilo medicinski čudež, a seveda on ni samo preživel. Postal je eden najbolj poznanih znanstvenikov na svetu,« je dejal lord Rees.

»Njegovo ime bo živelo v analih znanosti. Z njegovimi knjigami so se milijonom razjasnili kozmični horizonti. Celo več, ljudje po vsem svetu so bili navdahnjeni z edinstvenimi dosežki, ki so bili v nasprotju z vsemi pričakovanji, kar je odraz neverjetne volje in odločnosti,« je poudaril lord Rees.

Nekdanja soproga Jane Hawking je ob novici o smrti dejala: »Mir, ki ga je našel, je več kot zaslužen po takem izjemnem in pogumnem življenju, a njegovo izgubo bomo še dolgo močno čutili.«

Predsednik evropskega sveta Donald Tusk je ob Hawkingovi smrti zapisal: »Pomembno je, da ne obupaš.« »Zabavaj se tam zgoraj med zvezdami,« se je od znanstvenika poslovil nekdanji ameriški predsednik Barack Obama.

»Proti zvezdam ne bomo več gledali enako,« je spomnil francoski predsednik Emmanuel Macron: »Medtem ko je premikal meje svojega časa, ki je bil vse krajši, je spremenil pogled človeštva na vesolje, ki nas obdaja.«

Prvi mož Microsofta Satya Nadella pa je na twitterju sporočil: »Danes smo izgubili velikana. Spominjali se ga bomo po neverjetnih prispevkih za znanost, ki so kompleksne teorije in koncepte približali množicam.«

V Nasi so zapisali, da so teorije Stephena Hawkinga odprle vesolje priložnosti. Dodali so: »Še naprej leti kot superman v mikrogravitaciji, kot si dejal astronavtom leta 2014.« Evropska vesoljska agencija ESA je na twitterju delila fotografijo profesorja Hawkinga iz leta 2007, ko je izkusil breztežnost.

Številni so hvalili Hawkingov smisel za humor. Eddie Redmayne, ki je za upodobitev profesorja Hawkinga v filmu Teorija vsega dobil oskarja, se je poklonil »najbolj zabavnemu človeku«. V izjavi je zapisal: »Izgubili smo res čudoviti um, osupljivega znanstvenika in najbolj zabavnega človeka, ki sem ga imel priložnost spoznati.«