Euro NCAP ali zvezdice, ki so zdaj zelo želene

Na začetku v letu 1997 je komaj kateri avto dobil tri zvezdice, danes je petic toliko, da se kriteriji zaostrujejo, uvaja se test test varnosti pred naletom.

Objavljeno
18. april 2014 19.06
Boštjan Okorn, Na kolesih
Boštjan Okorn, Na kolesih
Preizkusni trki, ki jih za evropski trg izvaja organizacija Euro NCAP, so se dodobra usidrali v zavesti kupcev, a tudi avtomobilskih tovarn. Zdaj ko skoraj ni več avtomobila, ki bi osvojil manj kot štiri zvezdice, si težko predstavljamo, da so minila štiri leta, preden so podelili prvo najvišjo oceno – pet zvezdic.

Leto 2013 je bilo pomemben mejnik – ne samo zato, ker se je za najbolj varnega izkazal avtomobil kitajske znamke. Z novim letom je namreč začel veljati nov testni protokol, ki standardnim merilom dodaja pomembno novost: merjenje učinkovitosti sistemov za zaviranje v sili.

O varnosti in preizkusnih trkih so se v Evropi začeli pogovarjati že pred 40 leti, a kar 20 let je trajalo, da so pripravili vse potrebne protokole za preverjanje varnosti pot­nikov pri čelnem in bočnem trku ter varnosti pešcev. Prve rezultate preizkusnih trkov sedmih avtomobilov nižjega razreda so objavili feb­ruarja 1997, boljšega rezultata od treh zvezdic ni dosegel nobeden, vsa industrija pa je teste in ocene zelo glasno kritizirala. Trdili si, da so tako strogi, da je nemogoče doseči že štiri, kaj šele pet zvezdic. No, že v naslednji seriji, julija 1997, je volvo V40 kot prvi presegel mejo štirih zvezdic, do petih zvezdic pa je bilo res treba čakati precej dlje: junija 2001 je najvišjo oceno dobil renault laguna.

Sledila je serija najboljših ocen, kljub spremembi meril za varnost otrok leta 2003 je ostala v drugi polovici prejšnjega desetletja le še peščica avtomobilov, ki jim ni uspelo doseči petih zvezdic. Kako pomemben je bil Euro NCAP že od samega začetka, kaže dejstvo, da so roverja 100 po zgolj eni doseženi zvezdici na prvem testu preprosto umaknili iz prodaje.

Leta 2009 se je zgodila prva več­ja sprememba, s katero so dvignili mejo za doseganje petih zvezdic, dodali so test varnosti ob naletu (testiranje sedežev), večji poudarek so dali varnosti pešcev, za katero je do takrat več kot dve tretjini avtomobilov dobilo le dve zvezdici ali manj. Spremenili so tudi način podeljevanja zvezdic, ki od leta 2009 označujejo celovito varnost avtomobila, medtem ko so se pred tem zvezdice kot skupna ocena nanašale zgolj na varnost voznika in sopotnika spredaj. Kljub temu da so bila merila za pet zvezdic vse strožja (posamezna varnostna ocena je morala biti vse višja), so se avtomobilske tovarne uspešno prilagajale in jasno je bilo, da bo treba narediti nov korak naprej.

Vmes so že dodali nekaj novih področij, saj poleg klasičnih osebnih avtomobilov, enoprostorcev in (športnih) terencev od leta 2008 preizkušajo še poltovornjake (pick-upe), od leta 2011 električne avtomobile, predlani pa so se lotili tudi kombiniranih vozil. Spet se je pokazalo, da se tovarne hitro odzivajo na višje zahteve, novejši modeli iz omenjenih razredov dosegajo vid­no boljše rezultate kot na prvih testih.

Letos bodo zato avtomobile ocenjevali še strožje. Pri oceni varnosti odraslih so dodali zaščito med sedenjem na zadnjih sedežih, najpomembnejša novost pa je ocena sistema za zaviranje v sili med počasno vožnjo v koloni. Avtomobil, ki takšnega dodatka ne bo imel ali pa bo ta deloval nezanesljivo, sploh ne bo mogel računati na pet zvezdic. Oceno varnosti pešcev po novem izvajajo s spremenjeno mrežo zaznave udarca na sprednjem delu avtomobila, spremenili so tudi lutko, ki udari ob odbijač. Poleg tega je strožje ocenjevanje varnostne opreme: spremenili so test sistemov za stabilnost (ESC), povsem novo je preverjanje samodejnega zaviranja oziroma opozarjanja na nevarnost naleta pri srednje veliki do veliki hitrosti (relacijska vožnja na odprti cesti), na seznamu opreme, ki jo preverjajo, pa so od začetka tega leta tudi sistemi za opozarjanje na vožnjo po voznem pasu.

Pri Euro NCAP že razmišljajo o prihodnjem razvoju testov. Poleg dodajanja novih asistenčnih sistemov, ki občutno povečajo varnost na cesti, saj odpravljajo napake zaradi voznikove nezbranosti, se že govori o spremenjenih trkih, ki bi zajeli tudi druge scenarije. Zdaj pri čelnem trku simulirajo najbolj pogoste nesreče, že manjši preizkus, ki so ga v ZDA izvedli pod drugačnim kotom, pa je dokazal, da so avtomobili na določenih mestih in v nekoliko drugačnih razmerah še vedno precej ranljivi.

Glede na to, kako se je industrija prilagajala zahtevam Euro NCAP in da zdaj res vozimo veliko varnejše avtomobile kot pred četrt stoletja, verjamemo, da bodo novi testi še zmanjšali število smrtnih žrtev in tudi huje ranjenih v prometnih nesrečah.