Pred vsakim poletjem in zimo se v javnosti obnovi razprava o enem od zakonsko neustrezno urejenih področij, vožnji v naravnem okolju. Debata o tem, kje in s čim se tam sme ali ne sme voziti, sicer tudi vmes ne zamre, a pred letnimi in zimskimi počitnicami se lahko zanesemo, da bo postala spet bolj vneta. Pojav je tako zanesljiv in žal tako dolgoleten, da bi po njem lahko ravnali koledar.
Na vprašanje, komu ustreza, da to področje ostaja neurejeno, ni lahko odgovoriti, saj si ni mogoče misliti, da bi lahko kakorkoli ustrezalo katerikoli od zainteresiranih strani. Na prav tako pomembno vprašanje, kdo v vsem tem času ni opravil svojega dela, je odgovor nekaj lažje najti. Ministrstvo za okolje in prostor, pod pristojnost katerega je v preteklosti sodilo medresorsko usklajevanje, zagotovo nosi del odgovornosti, a je hkrati treba poudariti, da brez tvornega sodelovanja z drugimi ministrstvi te problematike sami seveda ne morejo ustrezno rešiti.
Sodeč po pripombah in sprejetih sklepih, dostopnih javnosti, so med ministrstvi v preteklosti nastajala razhajanja, ki jih očitno niso znali ali mogli obiti. Morda je čas medtem opravil svoje in bodo zdaj na zadevo gledali manj togo in bodo laže stopili skupaj. Problematika vožnje v naravnem okolju je zelo kompleksna, interesi številnih, ki so vpleteni v njeno reševanje, pa so tako vsaksebi, da je iskanje konsenza zagotovo naporno.
O
Kršitev več,
Povečano rabo novih prevoznih sredstev v naravnem okolju kaže tudi statistika o obravnavanih kršitvah, ki jo vodijo na ministrstvu za notranje zadeve. Naraščanje kršitev vožnje v naravnem okolju je očitno. Leta 2004 so jih obravnavali 182, lani že 540. Toda ta podatek je nedvomno občutno manjši od realnega stanja, saj se policija z lovljenjem kršiteljev po širokih in odmaknjenih gozdnih predelih ukvarja bolj kampanjsko, kar pa je razumljivo, saj jih ne morejo prestrezati brez primernih prevoznih sredstev, poleg tega je lovljenje neregistriranih prevoznih sredstev povezano s precejšnjimi stroški, veliko izgubo časa in podobno.
Kako se po naravi vozijo sosedje?
Vožnja v naravnem okolju seveda zajema vsa območja, a so Alpe zaradi svoje specifičnosti in s tem povezanega velikega turističnega pretoka poseben primer in tu je interes za ureditev področja vožnje v naravnem okolju največji. Ne gre spregledati dejstva, da se v gorskem okolju turizem in njegove spremljevalne dejavnosti hitro povečujejo in predstavljajo že več kot 20 odstotkov svetovnega turizma, kar je po obsegu takoj za obmorskim in otoškim turizmom. Na spletnih straneh Alpske konvencije, ki je bila ustanovljena kot odgovor na izzive, povezane s posledicami podnebnih sprememb, gospodarskega razvoja in vedno večjega prometa v Alpah, lahko najdemo pogled na urejanje tega področja po sosednjih alpskih deželah.
Kako po naravi v prihodnje?
V prvih pomladnih dneh je dobil minister za kmetijstvo in okolje Dejan Židan poslansko vprašanje, ki se je glasilo: kdaj boste spremenili osemnajst let staro uredbo o prepovedi vožnje v naravnem okolju? Minister je odgovoril, da bo problematika zajeta v predlogu novele zakona o ohranjanju narave, ki bo predvidoma pripravljen še v tem letu.
O tem so 20. junija letos spregovorili na posvetu o problematiki vožnje v naravnem okolju, ki so ga skupaj pripravile planinska, ribiška in lovska zveza, potekal pa je pod precej nedvoumnim naslovom Imamo rešitve, toda ali imamo voljo?
Omenjeni posvet, ki se je končal s splošno ugotovitvijo, da je treba problematiko vožnje v naravnem okolju urediti čim prej, in sicer s samostojnim zakonom, ki mora ločeno obravnavati vožnjo z motornimi vozili (strožja ureditev) in s kolesi, je nedvomno prepotrebna spodbuda za hitrejši premik naprej. Po besedah dr. Marije Markeš se bo pripravljanje zakona na ministrstvu nadaljevalo že v tem mesecu oziroma v septembru. Pred njimi ni malo dela in vprašanje, zakaj se ga niso lotili prej, je zdaj verjetno manj pomembno od tega, kdaj in kako uspešno ga bodo lahko končali.