Ogljikova vlakna namesto jekla

Ogledali smo si proizvodnjo električnih vozil BMW i3.

Objavljeno
23. marec 2014 10.15
"Hochzeit" - Verbinden des Fahrgestells mit der Karosserie.
Blaž Kondža, Na kolesih
Blaž Kondža, Na kolesih
Na obrobju Leipziga je BMW pred devetimi leti zgradil sodobno tovarno in jo pred štirimi leti dodatno posodobil, da lahko zdaj v njej izdeluje tako konvencionalne kot električno gnane avtomobile. Preden se podamo v drobovje tovarne, zapišimo še zanimivost, da je upravno stavbo zasnoval arhitekturni biro priznane arhitektke Zahe Hadid, ki se je za projekt potegovala na mednarodnem natečaju.

Zdaj v tovarni izdelujejo beemveje serije 1 (petvratno različico), X1, serijo 2 coupé in i3, kmalu pa bodo zagnali še proizvodnjo i8 in serije 2 active tourer.

Revolucija tekočega traku. Novi elek­trični beemve i3 je prinesel številne spremembe v proizvodni proces. Inženirji so pri razvoju i3 težili k zmanjšanju teže avtomobila, zato so ga zasnovali tako, da so lahko zanj uporabili dva lahka materiala – ogljikova vlakna in aluminij. Novi materiali so zahtevali tudi nove proizvodne tehnike. Tako bodo vsi novi beemveji z oznako i nastali z združitvijo dveh modulov, ki so ju v tovarni poimenovali life in drive, imata pa vsak svojo pro­izvodno linijo. Pri prvem gre za potniško celico, izdelano iz ojačene plastike iz ogljikovih vlaken (CFRP – carbon fibre reinforced plastic), v sklopu drive pa so pogonski agregat, karoserija in baterija.

Največji zasuk v načinu proizvodnje se vidi pri modulu life: ogljikova vlakna proizvajajo v ameriški tovarni SGL Automotive Carbon Fibers in jih prepeljejo v Nemčijo v tovarno v Wackersdorfu, kjer iz njih izdelajo laminate. Te nato v tovarnah BMW v Leip­zigu in Landshutu po posebnih metodah preoblikujejo v avtomobilske dele in jih pošljejo v obrat v Leip­zigu. Modul je sestavljen iz približno 150 delov. Ogljikova vlakna in drugi plastični materiali so prinesli še eno pomembno spremembo: kovičenje in varjenje odpade, namesto tega robotske roke lepijo dele med seboj. Da, prav ste prebrali, namesto varov i3 skupaj držijo posebna lepila. Zato je tudi delovno okolje tišje kot pri izdelavi konvencionalnih vozil. Varijo le še aluminij, iz katerega je dobršen del modula drive. Zapišimo, da veliko dela opravijo roboti.

Novi i3 nastane s »poroko« obeh modulov. To z veliko natančnostjo naredijo roboti, kot vezivo se tudi tu uporablja posebno lepilo, za dodatno trdnost pa sta oba dela prikovičena na štirih točkah. Proizvodnja i3 traja pol manj časa kot proizvodnja konvencionalnega avtomobila, kar je približno 20 ur. Tudi proizvodni trak je bistveno krajši, kot smo vajeni iz avtomobilskih tovarn – meri dobrih 450 metrov.