Dirkaška slava tudi za navadne smrtnike

Preizkus na dirkališču F1: za vikend voznika družinskega enoprostorca je občutek za volanom KTM-ovega dirkalnika izjemen.

Objavljeno
23. avgust 2013 13.30
Red bull ring, 10.8.2013, Spielberg, Avstrija
Urban Červek, Dunaj
Urban Červek, Dunaj

Tisti poletni vikend je bil rezerviran za tekmo priljubljene nemške dirkaške serije ADAC GT Masters, ki je tokrat gostovala v Avstriji. Množica navdušencev se je že v soboto zgrinjala na dirkališče in tudi med obiskovalci so seveda številni ljubitelji hitrih avtomobilov naju je kar takoj ob prihodu na parkirišče s zvokom svojega orjaškega osemvaljnika »pozdravila« švicarska chevrolet corvette, med parkiranimi avtomobili pa si je lahko ljubitelj hitrih (in dragih) avtomobilov dodobra napasel oči.

A bistvo je bilo seveda na dirkališču. Na topli avgustovski vikend so v razredu GT Masters tekmovali pravi lepotci: Aston martin V12 Vantage GT3, Audi R8, Corvette Z06.R GT3, Lamborghini gallardo, Mercedes SLS AMG GT3 in Porsche 911 GT3 R so nekatera najbolj zveneča imena tekmovalnih avtomobilov, ki orosijo oči vsakemu ljubitelju hitre pločevine. Tokrat je na obeh dirkah, v soboto in nedeljo pred 10.000 gledalci zmagal italijansko-nemški dvojec Diego Alessi in Daniel Keilwitz z dirkalnikoma chevrolet corvette.

Projekt Spielberg

A prenovljeno dirkališče, od lani pod okriljem koncerna Red Bull in temu ustrezno preimenovano v Red Bull Ring, ponuja veliko več od zgolj priložnosti za ogled atraktivnih dirk hitrih avtomobilov. Projekt Spielberg, poimenovan po tamkajšnjem kraju, je pravo zabavišče, kjer je vse podrejeno hitrosti. In to je bil namen obiska – spoznati, kako se lahko navadni smrtnik pridruži redkim izbrancem in vsaj za kratek čas začuti dirkaško »slavo«.

Najhitreje je to mogoče z majhnim, a strupenim dirkalnikom KTM X-bow. Na zemljišču sredi dvokilometrske »prave« proge dirkališča je vozniški poligon, zraven njega so parkirane KTM-ove puščice agresivnega izgleda. Večini bodo dovolj povedale naslednji podatki: 240 konjskih moči, 790 kilogramov teže, pospešek 3,9 sekunde do hitrosti 100 kilometrov na uro. Še podatek za nadobudneže: cena novega dvosedežnika KTM X-bow je slabih 60.000 evrov. Gre za prav posebni dirkalnik avstrijskega proizvajalca motornih koles KTM.

»Driving experience«, vozniška izkušnja se reče sistemu proste vožnje, ki sem jo lahko preizkusil tudi sam. Mimogrede, kljub zajetni ceni, 250 evrov za uro užitka, so termini vnaprej zasedeni, tako da je treba vožnjo rezervirati več tednov vnaprej. Inštruktor na kratko pojasni delovanje dirkalnika: nobenih elektronskih pomočnikov, kot sta ABS in ESP. Nobenega ojačevalnika zavorne sile (inštruktor: »zavoro je treba polno pohoditi!«). Na sredini kratka ročica klasičnega ročnega menjalnika. Še opozorilo: »sklopko pri prestavljanju navzdol spuščati previdno, da ne blokirajo zadnja kolesa.«

Vse jasno? Ok, recimo, zdaj je, kar je! Inštruktor, in to ne kdorkoli, ampak nekdanji dirkač Formule 3000 in Formule ena Patrick Friesacher, se v »civilnem« meganu zapelje pred nami po poligonu. Po brezžični povezavi in slušalki v čeladi nam med vožnjo pojasni, kako poteka proga in kako se naj je lotimo. Potem pa ... »vollgas!« (plin do konca).

Motor neslavno ugasne

Za vikend voznika družinskega enoprostorca je občutek za volanom KTM-ovega dirkalnika izjemen. Avto se burno odzove na vsak pritisk pedala za plin. Gume na zadnjem pogonskem paru koles le stežka prenašajo moč na podlago. Volan je neposreden, zavijanje je sunkovito in kot britev natančno. Vozilo se drži ceste kot pijavka. Zavore so tovornjaško trde, a primejo odlično. Od plašnega začetka si iz kroga v krog upam več in na koncu gre že prav hitro. Na kratkem poligonu skoraj ni potrebno prestavljati, prožen motor vse opravi v drugi prestavi, le na ravninici rdeča lučka opozori, da je potrebno prestaviti višje. Na hitro v tretjo, pa spet nazaj v drugo.

Po pol ure me roke bolijo, kot bi ves ta čas dvigoval uteži. Prav tako desna noga, ki divje pritiska na zavoro. Na kratko se ustavim pri inštruktorju. Kaj zdaj, še kakšno navodilo? Boste merili čas, da vidim, kako sem hiter? »Ne, to je prosta vožnja. Uživajte, poskusite vozilo spraviti iz ravnotežja, drseti skozi ovinek, loviti zadek.« Ah? OK, lažje reči kot storiti, močnejši pritisk na plin odnese zadek, volan vrtim kot nor, količek se nevarno bliža .. en zavoj še gre, KTM-a vrže v do naslednjega zavoja, roke ne sledijo več in pirueta je tukaj! Motor neslavno ugasne. V čeladi se zasliši inštruktorjev glas: »OK, nič hudega, prižgi motor, sklopka, gumb za zagon, prva prestava, gremo dalje! Ni dirke brez obračanja,« doda tolažilno.

Malo pred iztekom predvidenega časa se predam, moči ni več, raje neham, da ne bo nesreče. Izkušnja je silovita. Za konec se pogovorim z mladim inštruktorjem Friesacherjem. »Dober občutek, ali ne? Kot bi vozil karting,« mi reče. Pove, da veliko terminov zakupijo podjetja za svoje zaposlene, za posebne dogodke. Res, zabava je zagotovljena. Veliko bolje da se ambiciozni dirkači iztrošijo na poligonu s temu namenjenim vozilom, kot da trike preizkušajo na običajnih cestah, se strinjava.

Časi slave se vračajo

V Spielbergu imajo za navdušence ponudbe več kot dovolj. Na razpolago so prave reli specialke s štirikolesnim pogonom Mitsubishi lancer evo IX, na katerih ponujajo šolo reli vožnje. Športne vožnje se da učiti tudi s KTM-mi, pa z nissanovim cestnim dirkalnikom 370Z.

Tisti z debelejšo denarnico si lahko omislijo dvodnevni program »go with the pro«, kjer jim je ves čas na razpolago mojster reli vožnje, program vključuje šolo vožnje na mokri podlagi, vožnjo na gramozu, teoretično izpopolnjevanje in preizkus na dvokilometrskem dirkališču Red Bull Ring. Tisti manj samozavestni lahko zgolj prisedejo na sovoznikov sedež in se pustijo mojstrom peljati nekaj krogov. Ponujajo tudi šolo terenske vožnje, možnost dirkanja z motorji, ob nekaterih terminih pa dirkališče preprosto odprejo za vse, ki želijo na progi preizkusiti, koliko zmore njihov osebni avtomobil.

Nekoč slavni časi se počasi vračajo na dirkališče nedaleč od Gradca
. Le nekaj dni pred dirko za GT Masters so objavili pomembno novico, da bodo na dirkališču naslednje leto znova organizirali dirko Formule ena. Po enajstih letih, ko je leta 2003 na takrat poimenovanem A1-Ringu slavil Michael Schumacher s Ferarrijem, glamurozni spektakel številka ena svetovnega motošporta spet vrača na kraj zločina. Za Avstrijo je prireditev zelo pomembna, tako promocijsko kot zaradi prestiža, saj »njihovo« moštvo F1 Infiniti Red Bull Racing v zadnjih sezonah premaguje vso svetovno konkurenco. Navdušenje je veliko, na posebno prireditev ob razglasitvi novice prišli so številni legendarni dirkači, med njimi tudi domači asi Niki Lauda, Gerhard Berger in Alexander Wurtz.

A v Spielbergu lahko za kratek čas v kožo slavnih dirkačev smuknejo tudi navadni smrtniki.