Kolo, uporabno in občudovano

V dunajskem muzeju uporabnih umetnosti je razstavljenih petdeset primerkov iz svetovne zgodovine kolesarstva.

Objavljeno
09. julij 2013 14.30
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Urban Červek, Dunaj
Urban Červek, Dunaj

»Z razstavo smo želeli predstaviti kolesa in njihove zgodbe,« je še pred uradnim odprtjem razstave povedal njen Thomas Geisler, kustos v dunajskem muzeju uporabnih umetnosti (MAK).

Med predstavljena kolesa je uvrstil številne legendarne modele množične pro­izvodnje iz različnih obdobij, unikatno izdelana kolesa za posebne naročnike pa tudi modele, ki izstopajo zaradi katere od lastnosti; bodisi materiala, dizajna, načina izdelave, zgodovinskih okoliščin bodisi načina uporabe in podobno.

Dvoživka

»Večina teh koles je še vedno v uporabi, saj jih lastnik, arhitekt Michael Embacher, vsak dan uporablja za vožnjo po Dunaju,« je povedal kustos Thomas Geisler. Katero od razstavljenih koles še posebno izstopa? Na nehvaležno vprašanje kustos Geisler po tehtnem premisleku odgovori: »Alex Moulton.«

Na razstavi sta pravzaprav dve kolesi slovitega britanskega proizvajalca, Moulton speed six in Moulton GT. Drugi je še posebno redek, saj ga je vozil sam ustanovitelj dr. Alex Moulton in je bil po njegovih željah izdelan nekoliko drugače kot njegovi serijski bratje. Kolo deluje kakor mala igračka, a je vse prej kot to. Vrhunski materiali in komponente ter premišljena zasnova okvirja zagotavljajo nizko težo, udobje in zanesljivost. Cen na spletni strani proizvajalca ne razkrivajo, objavljajo pa njihov razpon, da se radovedneži (in nevedneži) laže znajdemo: od 950 do 16.500 funtov! Prava stvar za mlade japije, za poziranje na poti na delo.

Obiskovalcem v oči še posebno pade kolo dvoživka za vožnjo po snegu in ledu Elite ice avstrijskega proizvajalca Capo. Saj ni res – pa vendarle je! Namesto sprednjega kolesa je na sprednjo vilico pritrjeno drsalki podobno rezilo, zadnja guma ima kovinske žebljičke za boljši oprijem.

Podjetje sta leta 1930 ustanovila brata Otto in Walter Cap leta 1930. Drugi je bil v 20. letih večkratni avstrijski državni prvak. Z Avstrijo je povezana še ena rariteta na razstavi, kolo s pogonom na obe kolesi Subaru 2WD Dual Power. Zamislil si ga je avstrijski mehanik Günter Kappacher in patentiral tehnologijo prenosa moči z zadnjega na prednje kolo z zobatim jermenom. V letih 1996 in 1997 je Subarijev nemški zastopnik prodal 180 takšnih koles.

Zeleni blisk

Ko govorimo o Avstriji, seveda ne moremo mimo naše gore lista Janeza Puha oziroma Johann Pucha. Na razstavi je tako imenovani »zeleni blisk«, najboljši (in seveda najdražji) model štajerske tovarne Puch iz 80. let – Mistral Ultima s takrat vrhunskimi komponentami Campagnolo Super Record.

To so bili za kolesarsko divizijo tovarne Puch dobri časi, le nekaj let pozneje pa se je zanje začela agonija, saj so si lastništvo podajali najprej Italijani, nato Švedi pa Francozi, dokler ni spet prišla v roke avstrijskega podjetja Faber – ta kolesom Puch napoveduje svetlejšo prihodnost.

Kot posebno omembe vredno je kustos dunajske razstave poudaril še edino povsem plastično kolo švedskega proizvajalca Wilhelmina Plast Itera. »Če bi obstajalo tekmovanje za najgrše kolo, bi to kolo dobilo zlato medaljo,« pišejo avtorji razstave. Res, že plastična vijoličasta barva deluje odvratno, kolo pa je tako nenavadno, da odbija in privlači hkrati. Kolo ni bila prodajna uspešnica; na soncu se okvir zmehča, pri zaviranju se zvija, po vrhu pa so jih prodajali kar v kompletih »sestavi si sam«, v katerih je pogosto kateri od sestavnih delov manjkal.

Pritožb ni bilo konca in kolo je šlo v zgodovino. Zaradi nenavadnega materiala pa si je kljub temu prislužilo prostor v muzejski zbirki. Zaradi uporabljenega materiala je predstavljeno tudi italijansko-nemško kolo Elettromontaggi Zoombike, saj je (zložljivi) okvir iz posebnega letalskega (elektro)aluminija. Niti to kolo se menda ne pelje posebno dobro.

Seznam razstavljenih kultnih koles je dolg: francoske barve branijo modeli Labor Spéciale Course, René herse Diagonale, Rocket Super Special, britanski W. & R. Baines, nizozemski Gazelle Champion Mondial, italijanski Masi Gran Criterium in tako naprej.

Potem so tu dirkalne specialke: italijanski Colnago Carbitubo Pista, nemško-italijanski Kondor, karbonski specialec vrhunskega dizajna C4 Track, vzhodnonemški eksotik Textima Time Trail, ki ni bil nikoli v prodaji, saj so jih (v tovarni šivalnih strojev!) naredili za vsakega dirkača posebej.

Japonce predstavlja dirkalnik 3 RENSHO Super Record Export, Američane (eden od njih) izumitelj gorskih koles Klein z modelom Attitude. Marsikateri ljubitelj koles bo ob ogledu razstave gotovo pomislil na krajo.