Televizija je še vedno kraljica dnevne sobe

Victoria Davies, Discovery Networks: klasično televizijo vse bolj spremljamo prek več zaslonov.

Objavljeno
20. junij 2013 17.20
Maja Prijatelj, Panorama
Maja Prijatelj, Panorama

Televizijska mreža Discovery Networks je največja medijska družba s kanali z dokumentarno vsebino, ki dosegajo 1,8 milijarde naročnikov v tako rekoč vseh državah sveta. V Sloveniji se predvaja sedem televizijskih programov, tudi najbolj priljubljena Discovery Channel in Animal Planet. V raziskavi z naslovom The Rise of the Television Everywhere Audience je sodelovalo 5000 anketirancev iz desetih držav, opravljeni so bili tudi poglobljeni intervjuji z mednarodnimi strokovnjaki. O tem smo se pogovarjali z Victorio Davies, ki je odgovorna za izkoriščanje tržnih priložnosti v Jugovzhodni Evropi

Kakšen je bil namen vaše raziskave?

Zanimalo nas je, kako gledalec uporablja televizijo v digitalnem veku. Ali je odprt za novosti, jih morda že uporablja ali so te šele trend. Z raziskavo smo torej hoteli bolje spoznati in razumeti gledalca.

Raziskavo ste opravili v desetih državah. Zakaj vanjo niste vključili Slovenije, je za vas premajhno tržišče?

Na žalost. Izbrali smo deset največjih trgov v srednji in vzhodni Evropi ter na Daljnem vzhodu in v Afriki glede na prihodke v posamezni regiji. Smo pa v preteklosti v Sloveniji delali druge raziskave občinstva, ki so bile povezane s posameznimi kanali v mreži Discovery.

Kaj ste ugotovili?

Slovenski gledalci so v primerjavi z drugimi gledalci v državah nekdanje Jugoslavije, Albaniji, Bolgariji in Romuniji lačni znanja, hkrati pa si želijo zabave, kar jih približuje gledalcem na zahodu. Televizijski kanali v Veliki Britaniji so na primer bolj zabavno obarvani. Bolj ko se pomikamo proti vzhodu, bolj si gledalci od oddaj želijo novih informacij in znanj. Slovenija je nekje v sredini. Drugo raziskavo slovenskega občinstva smo opravili v začetku predvajanja kanala TLC. Slovensko žensko zanima več stvari hkrati. Išče okno v svet, pri čemer ni omejena le na kuhanje, slavne osebnosti ali opremljanje doma. TLC je v Sloveniji postal priljubljen prav zato, ker je večžanrski.

V obsežnejši raziskavi navad televizijskih gledalcev leta 2010 pa smo ugotovili, da ste poleg Južne Afrike najbolj odprti za tehnološke novosti. Souporaba različnih platform, ki dopolnjujejo klasično televizijo – gledanje televizije in hkratno brskanje za informacijami o oddaji po internetu –, je pri vas zelo prisotna.

Kako se odločite, katere kanale boste predvajali v neki državi?

Nekateri kanali, na primer Discovery Channel, TLC in Animal Planet, se predvajajo skoraj povsod. Pri drugih upoštevamo značilnosti posameznih trgov. V Evropi imamo povsod bolj ali manj enake kanale, čeprav na vsakem tržišču naredimo raziskavo, da bi bolje razumeli želje gledalcev. Discovery Channel ni povsod enak; v Veliki Britaniji je večji poudarek na razvedrilu, kar je opazno zlasti pri bolj vizualnih oglasih, pri vsebini niti ne. V Združenih državah predvajamo Oprah Winfrey Network. Ta bi imel dobre ratinge tudi v Južni Afriki, saj je tam velika potreba po temnopoltih televizijskih obrazih, medtem ko so na evropskem trgu oddaje z Oprah Winfrey le na kanalu TLC.

Glavna ugotovitev raziskave je, da ima televizija še vedno osrednje mesto v dnevni sobi.

Na vseh naših trgih narašča linearno gledanje televizije, spremljanje prek drugih zaslonov – tablic, pametnih telefonov in osebnih računalnikov – ga le dopolnjuje. Ne gre torej za zmanjševanje gledanja klasične televizije, saj se gledalci nočejo odpovedati edinstveni izkušnji spremljanja gibljivih slik na velikem zaslonu.

Kako so nove digitalne naprave in družabna omrežja spremenili navade televizijskih gledalcev?

Postali so zahtevnejši. Pričakujejo, da bodo televizijo gledali kjer koli, kadar koli in kakor koli, zato moramo biti prisotni tudi na drugih platformah. Discovery Channel svoje strani na facebooku nima le zato, da bi gledalce čustveno navezal na svojo znamko in osebnosti iz njegovih oddaj, ampak ker ti hočejo izvedeti več o oddajah, ki jih spremljajo po televiziji. Prek družabnih omrežij jim hočemo povečati užitek linearnega gledanja televizije, zato jim ponujamo ekskluzivni dostop do vsebin, kratke vpoglede v oddaje in podobno.

Ali so gledalci pripravljeni plačati za dodatne storitve?

Predvsem so pripravljeni odšteti več denarja za več udobja, na primer za omogočenje dostopa do televizije prek različnih zaslonov, napravo, ki bi samodejno posnela oddajo, ki si jo želijo gledati, ali video na zahtevo. To je pomembna ugotovitev naše raziskave.

Mlajši gledalci in navdušenci nad tehnološkimi novostmi sta glavni skupini, ki poganjata spremljanje televizije prek več različnih zaslonov.

Raziskava je pokazala, da ti pogosteje uporabljajo storitve družabne televizije, ki omogočajo povezanost klasične televizije z mobilnimi in spletnimi storitvami. Spremljanje televizije prek več zaslonov pa je bilo včasih res bolj značilno za mlajše gledalce in navdušence nad tehnologijo. Odkar ima že skoraj vsak odrasli dostop do interneta, pa je postalo značilno za vse skupine gledalcev, saj povečuje udobje in izkoristek časa.

Kako bo televizijska pokrajina videti v prihodnjih letih?

Ljudje so močno navezani na televizijski zaslon, zato se ni bati kanibaliziranja od drugih platform. Bo pa vse bolj priljubljeno spremljanje televizije na več zaslonih. To ne bo samo niša, ampak bo postalo standard.