Brez bakra ni avta

Surovine: Povpraševanje bi se zaradi »elektrifikacije« osebnih vozil lahko še zelo povečalo.

Objavljeno
28. julij 2017 19.47
Jože Gerbec, Ilirika BPH
Jože Gerbec, Ilirika BPH
V zadnjih letih je postalo jasno, da postajajo avtomobili na električni pogon vse bolj priljubljeni. To je razumljivo, saj se na tem področju dogajajo velike spremembe. Strošek nakupa novih avtomobilov na električni pogon se zmanjšuje, številne države ponujajo kar radodarne subvencije za nakup, razdalja, ki jo lahko prevozimo z enim polnjenjem baterije, postaja vse daljša, in tudi število »polnilnic« se povečuje. Jasnemu trendu sledi velika večina proizvajalcev avtomobilov. Tudi nekaj večjih držav je že napovedalo, da po obdobju 2035–2040 ne bodo več mogoči nakupi avtomobilov z motorji z notranjim izgorevanjem (Francija, Velika Britanija, Norveška).

Torej, kako se individualni vlagatelj lahko izpostavi trendu rasti prodaje električnih avtomobilov? Ena od možnosti je izpostavljenost do bakra, bodisi z nakupom delnic posameznih rudarskih podjetij bodisi z nakupom terminskih pogodb. Baker je namreč ena od ključnih surovin pri izdelavi električnih avtomobilov. Po nekaterih raziskavah se pričakuje, da bo pri proizvodnji električnih avtomobilov porabljenega veliko več bakra kot pri izdelavi navadnih avtomobilov (od uporabe v baterijah, motorjih, inverterjih kot tudi pri izdelavi infrastrukture za polnjenje avtomobilov). Pričakovanja znašajo od 83 do 138 kilogramov bakra na električni avtomobil ter okoli 20 kilogramov za izdelavo polnilne postaje. Nekateri analitiki napovedujejo, da bi se poraba bakra celo lahko podvojila v prihodnjih 20 letih (sedanja proizvodnja znaša dobrih 23 milijonov ton). Večina svetovnih analitikov pa pričakuje, da se bo povpraševanje po bakru do leta 2025 povečalo z 1,5 na pet milijonov ton. Povečanje bi lahko pomenilo težavo, saj je večina največjih svetovnih rudnikov starih že več kot sto let, nova nahajališča pa zahtevajo višje proizvodne stroške.

Za koliko se bo povečalo povpraševanje po bakru je težko napovedati, je pa dejstvo, da je bila potrebna cena okoli 10.000 dolarjev za tono, da se je proizvodnja s 15 povečala na 20 milijonov od leta 2003 do leta 2013. Trenutno se cene gibljejo okoli 6200 dolarjev za tono, letos pa so se zvišale za 8,9 odstotka.