Slovenija bi morala v primeru spora dokazati, da je bonitetna agencija namenoma storila »napake«, ko jo je ocenjevala. Dodatna težava je, da so bonitetne ocene (ratingi) mnenja, kar pomeni, da lahko delno temeljijo tudi na domnevah, je opozoril Jeffrey Manns, izredni profesor prava z washingtonske univerze Georgea Washingtona.
»Na primer, Sloveniji bi bilo verjetno težko dokazati, da sta družba Moody's oziroma njen menedžment zavestno zagrešila prevaro – na primer v samem procesu ocenjevanja ali pa v odločitvi za čas, ko bodo novo oceno objavili. Malo verjetno je, da bi slovenska vlada sodišču lahko predložila neizpodbitne dokaze, da je sprememba temeljila na napačnih podatkih, pri čemer je ocenjevalec vedel, da so napačni. Bonitetna hiša bi v svojo obrambo verjetno natančno opredelila kvalitativne in kvantitativne metodologije, ki jih uporablja, navedla bi, katere so (ocenjene) predpostavke v modelu, in pojasnila, da je zato tudi uporabna vrednost bonitetne ocene omejena,« je povedal Manns.
Koliko plačamo, je skrivnost
Slovenija ima sicer sklenjeno pogodbo za izdelavo kreditne ocene z bonitetnimi agencijami Standard & Poor's, Moody's in Fitch, za kar jim tudi plačuje. »Investitorji zahtevajo, da ima Republika Slovenija kreditno oceno teh treh agencij, zato smo z njimi v pogodbenem odnosu. Vse druge agencije pripravljajo ocene na lastno pobudo in zanje ne plačujemo. Višina plačila je opredeljena kot poslovna skrivnost, zato je ne moremo razkriti,« so na vprašanje, zakaj bonitetnim hišam plačujemo za to, da nas ocenjujejo, odgovorili na ministrstvu za finance.
In zakaj je sploh potrebno, da država plačuje agencije, ki ocenjujejo njeno boniteto, ko pa iste agencije svoje bonitetne ocene (oziroma informacije o njih) prodajo potencialnim vlagateljem s komercialnim interesom?
»Bonitetne agencije so neodvisne institucije, ki za svoje delo in dodelitev ocen kreditnega tveganja državi (ozirom komitentu) zaračunavajo provizijo. Kreditna ocena države oziroma drugega subjekta in njihovega vrednostnega papirja je pogoj za nastopanje na trgu vrednostnih papirjev, brez nje investitorji ne vlagajo oziroma po navadi ne kupujejo vrednostnih papirjev, so pojasnili na finančnem ministrstvu.
Ocene temeljijo
Na podlagi pridobljenih podatkov agencije pripravijo svojo neodvisno oceno o Sloveniji. Ministrstvo za finance jo pred objavo dobi v pregled, zlasti glede pravilnosti podatkov, ki jih agencija v oceni navaja, saj to zahteva evropska regulativa. Poda lahko tudi komentarje na ocene agencije, vendar so agencije neodvisne pri odločitvi, ali bodo komentarje države upoštevale. Agencije morajo svojo odločitev o spremembi ocene poslati izdajatelju vsaj 12 ur pred objavo in navada je, da se njihove odločitve objavljajo po zaprtju trgov.