Prvi mož Volkswagna odstopil

Martin Winterkorn je odstopil, nemško tožilstvo začelo s preiskavami. Kakšne bodo posledice za slovenske dobavitelje?

Objavljeno
23. september 2015 12.12
Posodobljeno
23. september 2015 12.20
Je. G., Delo.si, B. K., Berlin; K. F., gospodarstvo, STA
Je. G., Delo.si, B. K., Berlin; K. F., gospodarstvo, STA

Berlin, Bruselj − »Manipuliranje in Volkswagen ne smeta nikoli več nastopiti skupaj!« se je vsem, ki so zaupali njegovi znamki, avtomobilom in tehnologiji, še v začetku tedna opravičeval predsednik uprave koncerna Volkswagen Martin Winterkorn. Po današnjem izrednem zasedanju predsedstva nadzornega sveta pa za razvidnost in javnost, ki ju je obljubil pri poravnavanju neznanske škode po odkritju goljufive programske opreme za ugotavljanje izpuhov, ne bo več skrbel 68-letni inženir. Nekaj po sedemnajsti uri so sporočili, da odstopa, ni pa še znano, kdo bo podjetje vodil skozi čeri najhujše afere v njegovi zgodovini, morda pa tudi v zgodovini vse avtomobilske industrije.

»Šokiran sem nad dogodki v zadnjih dneh. Še posebej sem presunjen, da so bile v skupini Volkswagen možne nepravilnosti takšnih razsežnosti. Volkswagen potrebuje novi začetek – tudi v smislu osebja. S svojim odstopom dajem možnost za ta novi začetek,« je v izjavi sporočil Winterkorn.

Evropska komisija je v neposrednem stiku z ameriškimi in nemškimi administrativnimi organi ter zbira podatke, za odziv je še prezgodaj, so pa ves čas dejavni, je danes v Bruslju poudarila komisarka za promet Violeta Bulc v odzivu na afero Volkswagen. Kot poroča Slovenska tiskovna agencija (STA), je Bulčeva poudarila, da imajo »prebivalci Evrope polno zagotovilo, da se bo ta izziv razčistil do konca«.

»V tem trenutku je komisija v neposrednem stiku z ameriškimi, kalifornijskimi agencijami in zbiramo podatke. Vsekakor je prezgodaj, da bi se v tem trenutku odzvali, smo pa ves čas v aktivni vlogi in v neposredni povezavi tako z nemškimi administrativnimi organi kot z organi ZDA,« je povedala komisarka Violeta Bulc.

V Nemčiji kazenske ovadbe

Volkswagen se je zaradi manipulacij pri merjenju škodljivih izpušnih plinov znašel tudi pod udarom nemškega pravosodja. Več državljanov je pri državnem tožilstvu v Braunschweigu podalo kazenske ovadbe. Država je medtem sprožila svoje postopke za začetek kazenske preiskave.

Nemško državno tožilstvo je sprožilo predhodno kazensko preiskavo v primeru goljufanja Volkswagna. Pri tem se osredotočajo predvsem na morebitne pravne postopke proti odgovornim osebam v družbi, so pojasnili po poročanju nemške tiskovne agencije dpa. O točni vsebini prejetih kazenskih ovadb s strani državljanov pa zaenkrat oblasti ne govorijo, navaja nemška tiskovna agencija dpa.

Do ravnanja Volkswagna so kritični v nemškem industrijskem združenju BDI. »Made in Germany odraža izvrstne proizvode,« je poudaril prvi mož združenja Ulrich Grillo. »Stojim za nemško industrijo in za dobrim delom, opravljenim milijonkrat vsak dan,« je dodal.

Grillo je ob tem poudaril, da morajo podjetja spoštovati pravila. »Vsakršno manipulacijo obsojamo,« je dejal in pozdravil Volkswagnovo odločitev o neodvisni preiskavi. »Le transparentnost, odprtost in hitri postopki nam lahko pomagajo,« je dejal.

Ostri so bili tudi v nemškem avtomobilskem združenju VDA. »Zloraba posebne programske opreme motorja - to enostavno ne gre,« je dejal predsednik VDA Matthias Wissmann. V združenju ta škandal jemljejo zelo resno, obenem pa ne bi bilo pošteno, če bi se zaradi njega na udaru znašlo na stotine dobaviteljev in proizvajalcev za ameriški trg, je dodal. Prav tako je Wissmann poudaril, da dizel ostaja nepogrešljiv v nemški in svetovni avtomobilski industriji.

Afera Volkswagen je izbruhnila v petek, ko je ameriška agencija za zaščito okolja sporočila, da je Volkswagen na določene dizelske modele svojih vozil nameščal programsko opremo, ki omeji izpuhe škodljivih snovi iz vozil v času uradnega testiranja, med normalno vožnjo pa se izklopi. Iz Volkswagna so nato sporočili, da so po svetu s spornim programom opremili okoli 11 milijonov dizelskih vozil. Škandal je že sprožil vrsto dodatnih preiskav po vsem svetu, med drugim se ta obeta tudi v domači Nemčiji.

Kakšne bodo posledice za slovenske dobavitelje?

Kakšne razsežnosti bo dobila afera Volkswagen, ki je izbruhnila te dni, in kakšne posledice bi lahko utrpeli slovenski dobavitelji, pa je še težko napovedati, je za STA povedal direktor Slovenskega avtomobilskega grozda (ACS) Dušan Bušen.

Bušen danes ni želel napovedovati, kako se bodo razvijali dogodki, povezani z afero Volkswagen, in kakšno škodo bi lahko utrpela nemška znamka, je pa poudaril, da je sodelovanje s skupino Volkswagen zelo pomembno za slovenske avtomobilske dobavitelje.

Prodaja slovenskih dobaviteljev je lani dosegla 3,7 milijarde evrov, od tega je na prodajo skupini Volkswagen odpadlo 700 milijonov evrov, je navedel Bušen.

Kakšen izpad dohodkov bi lahko v primeru resnih težav nemškega proizvajalca pričakovali slovenski dobavitelji, še ni mogel oceniti. »To je povsem odvisno od dogodkov, ki bodo sledili. Scenarijev je več. Mi seveda pričakujemo, da ne bo šlo za najbolj črnega, verjetno pa določene posledice tega vsekakor bodo,« je povedal.

Kot je dejal, je trenutno težko oceniti razsežnost problema, saj ne vedo, kaj se skriva zadaj in ali gre morda za širši spopad med naftnimi lobiji.

»Vemo, da je bil dizel v Ameriki relativno slabo dostopen. Evropska avtomobilska industrija je vodilna v segmentu dizelskih pogonov in ima na tem področju občutne konkurenčne prednosti. Lahko gre recimo tudi za kakšno – črno rečeno – teorijo zarote,« je dejal. Če bi tekmeci prevzeli del Volkswagnovega tržnega deleža, lahko to sicer predstavlja tudi priložnost za slovenske dobaviteljev.

»Vsaka takšna situacija prinaša tudi nove poslovne priložnosti, kot jih je kriza,« je dejal Bušen in dodal, da imajo slovenska podjetja tukaj kar dober položaj. Imajo namreč razmeroma širok nabor kupcev in bodo poskušala vsak izpad nadomestiti z novimi posli in trgi.

Bušen je ob tem poudaril, da ACS podpira kampanjo Čisti dizel, ki so jo nedavno zagnali na evropski ravni. Z njo želijo povečati prepoznavnost in potrošnike informirati o treh glavnih ciljih najnovejše generacije dizelske tehnologije - gre za čistejše dizelsko gorivo, učinkovitejše motorje z notranjim izgorevanjem in učinkovitejši tehnološki nadzor izpustov.