Revizorji o Uradnem listu: »Neučinkovito!«

Revizorji računskega sodišča so opravili revizijo v javnem podjetju Uradni list in ugotovili, da niso poslovali učinkovito.

Objavljeno
28. junij 2016 20.55
LJUBLJANA, 13.02. 2009, knjige, uradni list. Foto: ALES CERNIVEC/Delo
K. F.
K. F.

»Poslovanje javnega podjetja Uradni list v obdobju, na katero se nanaša revizija, ni bilo učinkovito,« so ugotovili revizorji Računskega sodišča republike Slovenije, potem ko so v tem podjetju opravili revizijo o smotrnosti poslovanja. Zanimalo jih je obdobje od 1. januarja 2010 do 30. junija 2015.

Revizorji se niso osredotočili le na podjetje, ampak tudi na ravnanje lastnikov, saj poudarjajo, da so revizijo smotrnosti poslovanja izvedli, da bi izrekli mnenje o učinkovitosti poslovanja Javnega podjetja Uradni list Republike Slovenije, d. o. o., vlade republike Slovenije pri izvajanju pristojnosti lastnika tega javnega podjetja in pri določanju cen, povezanih z javnimi objavami v glasilu, pa tudi o  učinkovitosti družbe Slovenski državni holding, d. d. (SDH) pri izvajanju pristojnosti lastnika javnega podjetja v omenjenem obdobju. Računsko sodišče je javnemu podjetju Uradni list, vladi in SDH izdalo več priporočil za doseganje večje učinkovitosti.

Slabo so evidentirali prihodke in odhodke

»Javno podjetje Uradni list prihodkov in odhodkov v obdobju, na katero se nanaša revizija, ni evidentiralo tako, da bi bilo mogoče izdelati ločene izkaze po dejavnostih oziroma izdelati kalkulativne izračune cen posameznih proizvodov. Cene objav v uradnem listu morajo biti sorazmerne z dejanskimi stroški, drugače se lahko štejejo za nedovoljeno državno pomoč. Podlaga za določitev cen objav v uradnem listu bi moral biti izračun lastne cene objav, torej določitev vseh posrednih in neposrednih stroškov, povezanih z objavami v uradnem listu,« poročajo revizorji. Za obdobje, na katero se nanaša revizija, je javno podjetje Uradni list posredovalo dva izračuna kalkulativnih cen za leto 2010 in enega za leto 2015, a jih ni bilo mogoče preveriti zaradi neustreznega evidentiranja, poročajo revizorji.

Ustanovili Juris in si povzročili stroške

Leta 2014 je javno podjetje Uradni list ustanovilo zavod JURIS, Inštitut za uporabno družboslovje (na kratko zavod Juris), s katerim se je želelo prijavljati na razpise za črpanje sredstev Evropske unije, a smeli načrti so se končali klavrno, so razkrili revizorji računskega sodišča: »Ker zavod Juris ni uspel pridobiti sredstev, je javno podjetje Uradni list za zavod Juris začelo postopek likvidacije. Ustanovitev zavoda Juris ni bila smotrna, saj je imelo javno podjetje Uradni list zaradi poslovanja zavoda Juris stroške najmanj v znesku 109.900 evrov.«

Javno podjetje Uradni list je po presoji revizorjev močno pretiravalo, ko je še pred obdobjem, na katero se nanaša revizija, kupilo nove poslovne prostore: »Ti pa so preveliki, zato presežne prostore poskuša bodisi prodati bodisi oddati, kar je po oceni računskega sodišča ustrezno.«

Lastniki so se premalo zanimali za podjetje

Po mnenju računskega sodišča vlada ni bila učinkovita pri določanju cen, povezanih z javnimi objavami v uradnem listu, saj je potrjevala cene objav, ne da bi zahtevala izračun kalkulativnih cen objav: » Vlada je pri prehodu na elektronsko objavo glasila uradni list določila cilj znižanje cen objav za 7 odstotkov. Zaradi neustreznega evidentiranja in razmejevanja odhodkov računsko sodišče ne more podati mnenja, ali je vlada z odobritvijo cen objav v glasilu podjetju Uradni list omogočila ustvarjanje visokih dobičkov.« V letih od 2010 do junija 2015 vlada v vlogi skupščine odločala le enkrat in tudi  ni bila učinkovita pri odločanju o porabi dobička, saj ni znala pojasniti, na podlagi katerih meril je odločila, da celoten dobiček ostane nerazporejen.

SDH pa je bil po mnenju revizorjev delno učinkovit pri izvajanju pristojnosti lastnika javnega podjetja Uradni list, vsekakor pa so bila nerealna njegova pričakovanja o dobičku.

Dobiček dosegli z javno službo

Uradni list je javno podjetje, katerega edini lastnik je Republika Slovenija. Opravlja gospodarsko javno službo in tržno dejavnost, so v poročilu poudarili revizorji računskega sodišča.  V obdobju od leta 2010 do vključno leta 2014 je javno podjetje Uradni list ustvarilo 44,1 odstotka vseh čistih prihodkov od prodaje z opravljanjem gospodarske javne službe, preostalih 55,9 odstotka pa s tržno dejavnostjo. Dobiček je doseglo zgolj v letih 2011 in 2012, pri tem pa se mu je kosmati donos iz poslovanja znižal s 3,75 milijona evrov v letu 2010 na 2,13 milijona evrov evrov v letu 2014, poslovni odhodki pa s 3,86 milijona evrov v letu 2010 na 2,2 milijona evrov v letu 2014. »Skupni dobiček v letih 2011 in 2012 je predstavljal dobiček od gospodarske javne službe, medtem ko je v teh dveh letih javno podjetje Uradni list s tržno dejavnostjo ustvarilo izgubo,« so ugotovili revizorji.