Stekla pogajanja o koncesijski pogodbi

Gradnja hidroelektrarn na srednji Savi je tesno povezana s posodobitvijo infrastrukture.

Objavljeno
15. maj 2015 16.12
pr HE Trbovlje
Polona Malovrh, Trbovlje
Polona Malovrh, Trbovlje

V Zasavju verjamejo, da je bil s prvim srečanjem komisije za pripravo koncesijske pogodbe v sklopu projekta hidroelektrarn na srednji Savi ta mesec narejen prvi korak do cilja: da prva od načrtovanih desetih hidroelektrarn – HE Suhadol – dobi bolj realne obrise.

Čeprav minister za infrastrukturo Peter Gašperšič vztraja, da bo do leta 2030 stalo vseh deset HE, so v Zasavju skeptični. Aktivnosti komisije potekajo vsak teden med njimi, Gašperšičevim resorjem, ministrstvom za finance in koncesionarjem Holdingom Slovenske elektrarne (HSE). Kljub prvim korakom pa ni mogoče oporekati trditvi, da se vse dogaja prepočasi. Medtem ko so Zasavci čakali na »miks« energije hidro- in termoelektrarne za Savo, je trboveljska TET šla v likvidacijo, državni prostorski načrt za HE Suhadol pa obvisel nekje med ministrstvi.

Prenos koncesije s HSE na njeno hčerinsko družbo Srednjesavske elektrarne, ki je že leta v mirovanju, je prvi pogoj za uresničitev projekta HE na srednji Savi. Drugi korak oziroma dokaz, da se na srednji Savi nekaj premika, je po Marjanu Dolinšku, vodji vladne koordinacijske skupine za Zasavje, nacionalni reformni program, ki je pred dnevi romal v Bruselj. »Vanj so umeščene tudi HE na srednji Savi. Zdaj lahko resneje računamo na Junckerjev paket,« je dejal. Mirno pa bodo Zasavci lahko spali šele, ko bo podpisana koncesijska pogodba z novim koncesionarjem.

V srednjesavske elektrarne je bila še pred kratkim pripravljena investirati tudi družba Hidroelektrarne na spodnji Savi (HESS), a s pogojem poprejšnjega prenosa koncesije in razmejitve financiranja pripadajoče infrastrukture. V HESS pravijo, da je njihova prva naloga dokončati gradnjo HE na spodnji Savi in s tem izpolniti zaveze iz koncesijske pogodbe, nato pa bi lahko znanje in izkušnje prenesli na srednjesavski projekt. »Škoda bi bilo namreč, da razpadejo ekipe, ki so se doslej ukvarjale z umeščanjem hidroelektrarn v prostor, in da se pridobljeno znanje in izkušnje izgubijo,« pravijo v HESS.

Gradnja HE na srednji in spodnji Savi je tudi priložnost za posodobitev in dograditev državne in lokalne infrastrukture ob Savi. Zlasti v Zasavju je potrebna posodobitev železniške proge, da sodobne cestne povezave Hrastnik–Zidani Most ne omenjamo. To je večstomilijonski zalogaj, ki pa se ne premakne z mrtve točke. HESS predlaga, da se usklajeno in sočasno načrtuje in izvede posodobitev vse državne in lokalne infrastrukture, še posebno v Zasavju, saj razmeroma ozka dolina ne dovoljuje večkratnih zaporednih večjih gradbenih posegov. Tudi analiza ekonomske upravičenosti gradnje verige HE na srednji Savi kaže, da je projekt ekonomsko upravičen in izvedljiv le, če vsak upravljavec državne infrastrukture financira pripadajoči del projekta.