Za železnice dve milijardi evrov

Samo prenovljena železniška proga Zidani Most−Celje bo stala 282,4 milijona evrov, EU bo prispevala 90,6 milijona evrov.

Objavljeno
31. januar 2017 13.01
Proga ZMost-Celje
Brane Piano
Brane Piano
Celje − Predsednik vlade Miro Cerar in minister za infrastrukturo Peter Gašperšič sta se v Celju udeležila začetka 282,4 milijona evrov vrednih del pri nadgradnji železniške proge Zidani Most−Celje. Cerar je dejal, da se bodo po načrtih tudi pripravljalna dela za 2. tir Divača−Koper začela pred koncem leta, saj je za Slovenijo strateškega pomena. Gašperšič je razpis del napovedal za pomlad.

V prejšnji finančni perspektivi je Slovenija za modernizacijo železnic namenila milijardo evrov, v sedanji bo do leta 2020 zanjo ter za drugi tir šlo okoli dve milijardi evrov - viri financiranja so proračun, sredstva EU in pri drugem tiru sodelovanje z zalednimi državami.

Železniško omrežje postaja pretočnejše. Že nadgradnja železnice Zidani Most−Celje bo povečala propustnost, skrajšala čas voženj ter število vlakov povečala s 328 na 354 dnevno. Gre za največji državni infrastrukturni projekt po modernizaciji proge Divača−Koper, elektrifikaciji in rekonstrukciji odseka Pragersko-Hodoš, začetku del pri oživitvi proge Ljubljana−Kočevja ter vzpostavitvi digitalnega radijskega komunikacijskega sistema na celotnem železniškem omrežju.

Predsednik vlade je poudaril, da tudi infrastrukturni projekt Zidani Most−Celje vodi k preporodu slovenske železniške infrastrukture in je svež veter v jadra gospodarstva. Zanj je že odobrenih 90 milijonov evrov iz instrumenta za povezovanje Evrope, poleg gospodarskih koristi pa bo proga tudi prispevek k varovanju okolja: »Železniško omrežje je hrbtenica trajnostnega razvoja našega gospodarstva in zagotavlja trajnostno, zeleno, okolju prijazno mobilnost naših ljudi.« Potem se je Cerar povzpel na drezino, železniški delovni stroj, in jo simbolično zapeljal po progi.

Vlada odobrila nakup 25 novih vlakov

Minister Gašperšič je dejal, da sta cilj dobra železniška infrastruktura za gospodarstvo in boljši javni potniški promet. Predvideni sta še prenovi železniškega odseka Maribor-Šentilj in železniškega vozlišča Pragersko, nadgradnja proge Poljčane-Slovenska Bistrica, na izvlečnem tiru Divača-Koper pa se dela že odvijajo.

Gašperšič je povedal: »Smo na dobri poti, da do zaključka te finančne perspektive na vseh koridorskih progah vzpostavimo interoperabilnost in zagotovimo evropske prevozne standarde jedrnih koridorjev. Med prioritetami vlade za leto 2017 je tudi 15-letna pogodba s Slovenskimi železnicami za nakup 25 novih vlakovnih kompozicij. Do zaključka finančne perspektive bomo v železniško infrastrukturo vložili več kot milijardo evrov. Pridobljenih je že 120 milijonov evrov evropskih sredstev, v pripravi je še več vlog.«

Minister za infrastrukturo Peter Gašperšič (levo), predsednik vlade Miro Cerar in župan MO Celje Bojan Šrot. Foto: Brane Piano/Delo

Izboljšanje proge

Na prenovljeni progi Zidani most−Celje bodo osni pritisk z 20 povečali na 22,5 tone, omogočala bo hitrosti do 100 kilometrov na uro, dopuščala vožnjo do 740 metrov dolgih vlakov, opremljena pa bo s sistemom za vodenje vlakov in za komunikacijo.

Ob progi bodo postavili 3,5 kilometra protihrupnih ograj. Potniški postaji Rimske Toplice in Laško ter potniško in tovorno postajo Celje bodo nadgradili. Ukinili bodo prehode in zgradili podvoze na postajah Rimske Toplice in Laško ter v Marija Gradcu, kjer bodo čez Savinjo na južni strani Laškega zgradili povsem nov cestni most.

V Marija Gradcu in Rimskih Toplicah bodo do izvennivojskih križanj zgradili nove odseke povezovalnih cest. Ko bo Laško sprejelo ustrezen prostorski akt, bo zgrajen tudi nov most čez Savinjo v Rimskih Toplicah. Proga bo posodobljena do poletja 2020. Njena letna prevozna zmogljivost se bo z 20,6 milijona ton povečala na 24,4 milijona ton na leto.

Foto: Brane Piano/DeloVrednost proge Zidani Most-Celje

Po cenah iz novembra 2015 je ocenjena vrednost investicij 282,4 milijona eur z DDV. Sredi novembra 2016 je bil s predstavniki Evropske komisije podpisan sporazum, da bo EU modernizacijo sofinancirala z 90,6 milijona eur, po zagotovilih ministra Gašperšiča pa pripravljajo prijave na financiranje tudi iz drugih evropskih virov.