Karierno vprašanje: Moj otrok še ne ve, kaj bi bil po poklicu, za kaj naj ga spodbujam?

Bolj kot poklic, ki si ga bo mladež uradno pridobila, je pomembno, katera znanja, veščine in spretnosti bodo osvojili.

Objavljeno
27. januar 2017 22.52
Tabla
Saša Boštjančič, Mojazaposlitev.si
Saša Boštjančič, Mojazaposlitev.si

Starši marsikaterega devetošolca oziroma devetošolke se srečujejo z izzivom, kako svojemu otroku najbolje svetovati pri odločitvi za nadaljnje šolanje. Čeprav imamo danes na voljo ogromne količine različnih informacij, je lahko izbira »prave« srednje šole kljub temu svojevrsten izziv.

V tem, na trenutke stresnem položaju, niso samo naši otroci, ki se počasi osamosvajajo in se morajo poleg vsakodnevnih najstniških »težav« soočiti še z odločitvijo, kam in kako naprej po osnovni šoli, temveč tudi starši, ki želimo kar najbolje svetovati svojemu otroku. Če so bile še pred leti med najbolj zaželenimi šolami gimnazije, se že sedmo leto število vpisov nanje počasi, a postopoma zmanjšuje. Vedno več najstnikov se raje kot za gimnazijske programe odloča za srednje strokovno, tehniško ali poklicno izobraževanje.

Za odličnjake je lažje – odločitev lahko preložijo ...

Pred prvo večjo odločitvijo, s katero bosta naredila korak naprej na poti osamosvajanja, sta tudi moja otroka. Kljub temu da smo se o tem doma že veliko pogovarjali, da so jima predstavitev nekaterih šol in poklicev pripravili že v osnovni šoli, da sem ju peljala na Center za informiranje in poklicno svetovanje, z njima pregledala interaktivni računalniški program Kam in kako, da sta bila že lani kot osmošolca na informativnih dnevih in obiskala kar nekaj šol, o končni izbiri nadaljnjega izobraževanja in prihodnje karierne poti še nista povsem odločena. No, enemu izmed njiju se niti ne sanja, kaj bi izbral, čas do odločitve pa se približuje ...

Saša Boštjančič  Foto: osebni arhiv

Kot opažam iz pogovorov z drugimi starši in na podlagi lastnih izkušenj, je bolj preprosto, če je otrok enostavno odličnjak in se odloči za eno izmed gimnazij ter odločitev o tem, kaj želi početi v življenju, preloži še za prihodnja štiri leta. Pred težjo odločitvijo so bodoči dijaki, ki ne dosegajo učnega uspeha za vpis na gimnazije, obenem pa ne vedo, katero delo bi jih veselilo oziroma kaj bi v življenju sploh radi počeli.

Glede na to, da se pri svojem delu vsak dan ukvarjam s tematikami s področja zaposlovanja in da svetujem tudi iskalcem zaposlitve, bi marsikdo pričakoval, da bom točno vedela, kaj staršem in otrokom svetovati v takih primerih. No, spoznala sem, da povsem pravih odgovorov nimam, lahko pa dam zgolj usmeritve, ki bi jih dala tudi svojima otrokoma.

Šola naj razširi obzorja, spodbuja samostojno mišljenje

Svetujem jima, da izbereta srednjo šolo, ki si jo resnično želita obiskovati. Naj daje poudarek zanimivemu programu, prek katerega bi prišla do novih teoretičnih in morda tudi praktičnih znanj in ki bi jima razširil obzorja, naučil samostojnega razmišljanja in reševanja kompleksnejših težav. Naj v prijavo za vpis napišeta ime šole, ki spodbuja znanje in otrokove talente, ki ima učitelje, ki ljubijo svoje delo, spodbudno šolsko okolje, in šolo, ki odpira večje možnosti po želji nadaljevanja študija na želeni fakulteti.

Pri končni izbiri pa naj se ne ozirata preveč na to, kakšne so trenutne potrebe po izbranem poklicu na trgu dela, na katerem zaradi procesov modernizacije in digitalizacije ves čas nastajajo novi poklici.

Nihče ne more zagotovo vedeti, kako bo čez dvajset let – poglejmo samo poklice, kot so strokovnjaki za spletno analitiko, razvijalci mobilnih aplikacij ali učitelji zumbe, o katerih pred leti nismo niti slišali. Zaradi trenutnih trendov bo tako bolj kot poklic, ki si ga bo naša mladež uradno pridobila po končanem šolanju, pomembno, katera znanja, veščine in spretnosti bodo osvojili. To je namreč tisti trajni kapital, ki jim ga nihče ne more vzeti in ki ga bodo vse življenje, če bodo to želeli, tudi nadgrajevali. Ta trud bodo zagotovo znali prepoznati in nagraditi tudi bodoči delodajalci.

Pred našimi šolarji so torej meseci v znamenju pomembnih odločitev – starši, bodimo pazljivi, da jih pri sprejetju njihove odločitve ne »preglasimo« preveč. Dajmo jim možnost svobodne izbire, časa za premislek je še nekaj. K lažji odločitvi bo zagotovo pripomogel obisk informativnega dneva na kateri od izbranih srednjih šol. Bodoči dijaki tam čim več sprašujte, glede izkušenj pa predvsem prisluhnite starejšim dijakom, ki vam bodo z veseljem povedali, kaj je tisto, kar je na njihovi šoli najbolj »kul«.