Mlad inženir nam ne bo pametoval

Kako obdržati dober kader? Primeri dobre prakse: pošteni odnosi, pohvale, izobraževanja, nagrade.

Objavljeno
07. julij 2016 18.25
Mojca Finc
Mojca Finc

Če hočete obdržati dober kader, morate dobro premisliti, kako ravnate z njim. Zaposlenim ustvarite takšno delovno okolje, da si bodo želeli delati za vas. Tako so delodajalcem svetovali pri newyorškem Huffington Postu in jim položili na srce večkrat slišani stavek, da zaposleni večinoma ne dajejo odpovedi delovnega razmerja zaradi podjetja, temveč zaradi vodstva.

S figo v žepu

»Šel sem svojo pot, ker bi rad izkusil, kako je biti sam svoj šef,« je dejal 33-letni Koprčan David Kodarin, naveličan neresnih in neodgovornih nadrejenih. V dobrih dveh letih je zamenjal pet služb.

»Zavajanj, skrivanja informacij, ki ti lahko škodijo, in dogovorov s figo v žepu ne prenašam. Najbolj pomembno je zgraditi odkrit odnos z vsemi zaposlenimi,« je zaupal svojo izkušnjo univerzitetni diplomirani inženir gradbeništva, ki tekoče govori pet tujih jezikov (angleško, nemško, francosko, italijansko in špansko). Eno delovno mesto je zapustil iz etičnih razlogov.

»Napačno je, da se stranki dela posledično škodo, da bi privarčevali nekaj 100 evrov. To se ne sme dogajati. Slab izdelek dolgoročno pripelje do reklamacij in slabega imena,« je opozoril, da se ni strinjal z miselnostjo enega od delodajalcev in tudi zato dal odpoved.

V nekaterih podjetjih je imel ves čas občutek, da delodajalci v njem vidijo zgolj strošek. Zmotilo ga je, ker vodstva niso prepoznala njegove vrednosti skozi vloženo trdo delo med študijem ter čas, ki ga je namenil izobraževanju še zunaj predavalnic. Za slovenske delodajalce je služboval tudi v Belgiji, Luksemburgu in Nemčiji.

Kakšni so bili njihovi motivacijski prijemi? »Ni jih bilo. Nihče ni delal na tem, da bi nas motiviral. Razen tega, da nas je eden od delodajalcev občasno povabil na kosilo,« je razkril. Pravi, da se zaveda težavnosti motiviranja zaposlenih. Zahtevno se mu zdi predvsem zato, ker večino motivira denar, hkrati pa poudarja, da zadostuje že šefova pohvala ali spodbuda. V podjetjih, v katerih je delal, tega niso poznali.

Ideja za posel v diplomski nalogi

Če se s čim ni strinjal, je odkrito povedal, kaj mu ni všeč – vselej taktno in na lep način. Vedno je bil odkrit, pravi, in želel bi si, da bi tak pristop ubrali tudi nadrejeni. »Teh besed niso dobro sprejeli, češ, kaj nam bo nek mlad inženir pametoval,« se je spominjal izkušenj. Lani se je odločil za nov korak – samostojno pot. Idejo za posel je dobil v svoji diplomski nalogi, v kateri se je ukvarjal z eko naselji. Izdelek, v katerega se je usmeril, so solarne biološke suhe sanitarije, premična stranišča, ki ne potrebujejo vode.

»Zdaj smo v fazi izdelovanja nove grafične podobe. Poimenovali smo jih Kaki toilets,« je razkril David Kodarin. Jeseni se je ukvarjal s tržno analizo, obiskoval je potencialne kupce in jim na papirju predstavljal svoj izdelek. Zbiral je odzive, nato pa odprl zasebni zavod. Posel je stekel, postavili so prva tri stranišča v najem.

Je bilo težje začeti svoj posel, kot si je predstavljal? »Po naravi sem optimist in pričakoval sem, da bo projekt precej lažji. Ker so kemična stranišča zelo poceni, jim je težko konkurirati. Da upravičim višjo ceno, moram ponuditi nekaj več. Kakorkoli, prve stranke imamo in odzivi so zelo dobri,« je zadovoljen Primorec, ki vodi Zavod mOBILNO to go. Zdaj, ko je sam svoj šef, ga motivirajo novi izzivi, ki se mu ponujajo na samostojni poti, na katero so ga navsezadnje pripeljale odpovedi na delovnih mestih v preteklosti.


Zaposlenim ustvarite takšno delovno okolje, da si bodo želeli delati za vas. Foto: Reuters

Sodelavci del širše družine

Med uspešnimi delodajalci v slovenskem prostoru smo poiskali primere dobre prakse, ki sledijo zadovoljstvu zaposlenih na delovnem mestu. Kako motivirajo in poskušajo zadržati dober kader v svojih vrstah, smo preverili pri IBM Slovenija, Leku, Iskraemecu in Jezeršek gostinstvu.

Pri družinskem podjetju Jezeršek gostinstvo pravijo, da v slogu svoje družinske tradicije obravnavajo svoje sodelavce kot del širše družine. »To pomeni, da jih poskušamo poslušati, jih razumeti in jim omogočiti dobre pogoje za delo z vseh zornih kotov. Ker to ni vedno mogoče, je zelo pomembno, da sodelavci vedo in čutijo, da nam ni vseeno zanje. Skušamo gojiti odprte odnose, si povedati pozitivne in negativne kritike ter dobro delo nagraditi vsaj s pohvalo,« je odnos s kadrom opisal generalni direktor Martin Jezeršek. Če kdo od zaposlenih izrazi željo po odhodu iz podjetja, vodstvo prisluhne njegovemu razlogu in ga poskuša razumeti. Če se izkaže, da je razlog za odhod odgovornost podjetja, pa se potrudijo odpraviti zagato in zadržati zaposlenega v podjetju.

Pri Iskraemecu se zavedajo, kako pomembno je zadovoljstvo zaposlenih za dolgoročni uspeh podjetja. »Zato izvajamo strukturirane razgovore enkrat na leto, ki nam omogočajo, da skupaj z zaposlenimi določimo njihov nadaljnji karierni razvoj. Vanj spadajo tudi izobraževanja, to so strokovna izobraževanja z različnih področij in jezikovna, ki so zaradi vpetosti podjetja v mednarodni prostor za nas zelo pomembna,« je v odgovoru zapisala Nataša Hartman in dodala, da vsako leto izvedejo več tovrstnih izobraževanj.

Zaposlene motivirajo tudi s fleksibilnim delovnim časom, delovni dan lahko začnejo pozneje zaradi lažjega usklajevanja službene in zasebne aktivnosti. Da bi bili na delovnem mestu zadovoljni, jih spodbujajo k zdravemu načinu življenja z brezplačno udeležbo na športnih prireditvah in različnih športnih vadbah skozi vse leto.

»V okviru t. i. delavnic Kaizen zaposlene v proizvodnji spodbujamo, da predlagajo izboljšave, ki imajo lahko znaten vpliv na optimizacijo proizvodnega procesa in potek njihovega dela. V okviru projekta Fair meter na Nizozemskem, v katerega smo se vključili lani, smo se zavezali tudi, da bomo ves čas izboljševali pogoje dela v podjetju, kar ostaja naš cilj tudi v prihodnosti,« so našteli pri Iskraemecu.

Zaposleni so tudi zvezde

Pri Leku zaposlene motivirajo z načrtnim vlaganjem v razvoj, izobraževanjem in usposabljanjem. »Lahko se udeležujejo rednih izobraževalnih programov, predpisanih v Katalogu izobraževanj, prilagojenih delavnic glede na potrebe ciljne skupine, formalnih oblik izobraževanja, kot je študij ob delu, ter neformalnih oblik izobraževanja in delavnic, kjer je udeležba prostovoljna. Izvajamo tudi mentorstvo in t .i. coaching,« je naštela direktorica korporativnega komuniciranja Katarina Klemenc. Strokovnjaki, ki so nosilci znanja ali so se udeležili kakšne konference oziroma delovnega obiska v tujini, prenašajo znanje na svoje sodelavce na posebnih srečanjih.


Zapsoleni v Leku so deležni stalnega izobraževanja in usposabljanja. Foto: Leon Vidic

V podjetju talente in ekipe motivirajo s priznanji, t. i. Lekovimi zvezdami. Skrbijo tudi za razvoj tistih, ki so jih prepoznali kot talente, ki bodo v prihodnosti zasedali strateške položaje v podjetju. V okviru skupine Novartis imajo zaposleni možnosti za uveljavitev v mednarodnem okolju, dostopne pa so jim tudi različne oblike izobraževanja in sodelovanja pri mednarodnih projektih.

Kako pa zadržijo kader, ki razmišlja o odhodu? Ugotovili so, da zaposlene najpogosteje v podjetju zadrži zanimivo in smiselno delo, ki ponuja možnost napredovanja, sodelovanje v mednarodnem okolju, delo z vrhunskimi strokovnjaki in priložnosti za nenehno učenje. Na odločitev o karieri v podjetju pa vpliva tudi ustrezno finančno nagrajevanje uspešnega dela v obliki letnega nagrajevanja, se zavedajo v Leku.

Pri IBM Slovenija pravijo, da vlagajo v dobre kadre na vseh ključnih področjih poslovanja od začetka sodelovanja. »Med glavnimi motivacijskimi dejavniki zaposlenih – kot tudi potencialnih kandidatov za zaposlitev v IBM – so izkušnje v mednarodnem podjetju, priložnost za osebno rast, profesionalni razvoj ter pomoč pri usklajevanju poklicnega in zasebnega življenja. Zaposlene spodbujamo, da znotraj podjetja nenehno rastejo in iščejo nove izzive v IBM Sloveniji in širši regiji. S tem ustvarjamo spodbudno in prijetno delovno okolje, kar je cilj tako zaposlenih kot tudi menedžmenta, zaposleni pa tako bolje začutijo kulturo podjetja in pripadnost, kar je tudi velikokrat odločilno, da zadržimo 'top' kandidate,« je razkrila Nevenka Oštarjaš, IBM HR partner za področje financ za regijo srednje in vzhodne Evrope.