S traktorji med pistacije v Iranu

Kranjsko podjetje Agromehanika je vodilni proizvajalec traktorjev in škropilnic v srednji Evropi.

pon, 27.11.2017, 09:00

Deset avtomobilov na en traktor

Konec lanskega leta je bilo v Sloveniji 109.058 traktorjev, kar je 1700 traktorjev več kot leta 2015. Na novo je bilo leta 2016 registriranih skoraj pet tisoč traktorjev. Na en traktor je tako deset avtomobilov. Konec lanskega leta je bilo v Sloveniji nekaj več kot milijon osebnih avtomobilov z veljavno registracijo, kar je 18.000 več kot leta 2015. Od vseh registriranih avtomobilov jih je bilo lani prvič registriranih 90.000.

Ljubljana – Podjetje Agromehanika je za kompaktni traktor, ki bo na trgu prihodnje leto, prejelo zlato medaljo sejma Agra. S proizvodnjo traktorjev in škropilnih strojev se uvršča med vodilne proizvajalce v srednji Evropi. S prvimi je podjetje navzoče tudi na daljnih trgih, kot sta Iran in Avstralija, pa tudi v Veliki Britaniji.

Zlati zmagovalec z Agre, traktor AGT 1055, je majhen, z nizkim težiščem, zelo okreten in prilagodljiv, primeren je za delo na strmih terenih in v ozkih prehodih v sadovnjakih in vinogradih ter za delo komunalnih služb, njegove prednosti opisuje direktor komerciale v Agromehaniki Anže Šinkovec.

Pri razvoju četrtega lastnega modela traktorja, ki je izpopolnitev prejšnje serije AGT 850/860, je bil narejen velik preskok v tehnični zasnovi in kakovosti izdelave, pravi Šinkovec. »Ima nov zmogljivejši motor s 30 odstotkov večjim navorom, hidravlične zavore in prenovljen hidravlični sistem.« Kupce zanj v podjetju vidijo predvsem v Sredozemlju in na gorskih kmetijah srednje Evrope ter v Avstraliji in Veliki Britaniji.

Vodilni proizvajalec škropilnic

Podjetje iz Hrastja pri Kranju je vodilni proizvajalec škropilnic in pršilnikov za zaščito rastlin v srednji in jugovzhodni Evropi – te mu zagotavljajo dve tretjini prihodkov –, traktorje je začelo izdelovati po letu 1991, ko z razpadom Jugoslavije ni moglo več prodajati hrvaških traktorjev Tomo Vinković.

»Ideja o razvoju lastnega modela traktorja je bila zelo pogumna, saj je to zelo zahteven projekt,« pomembnost takratne odločitve ocenjuje Šinkovec. Vsi izdelki nastajajo v lastnem razvojnem oddelku, ki je po njegovih besedah ključen za uspešen razvoj podjetja.

»Na trgu pogosto srečujemo podjetja, ki so bolj sestavljalnice tujih komponent kot proizvajalci lastnih zamisli. Čeprav včasih hitreje ponudijo izdelek na trg, niso v vrhu razvoja, ker novosti ni mogoče takoj kupiti, poleg tega so izdelki takšnih podjetij zelo podobni in nimajo razločevalne vrednosti.«


Proizvodnja traktorjev in traktorskih škropilnic v Hrastjah pri Kranju. Foto: Ljubo Vukelić/Delo

Navzoči tudi v Avstraliji in Iranu

Agromehanika v Sloveniji na leto proda okoli 30 traktorjev, v preteklosti jih je tudi dvakrat več. Trg traktorjev se je od začetka gospodarske krize leta 2008 za več kot polovico zmanjšal in si še vedno ni opomogel. V podjetju pa so bili že od nekdaj izvozno usmerjeni. Izvozijo skoraj celotno proizvodnjo traktorjev, pri škropilnih napravah je delež prav tako na visokih 85 odstotkih.

»Tradicionalno so najpomembnejši trg države nekdanje skupne države, predvsem kmetijsko močni Srbija in Hrvaška. Izvažamo tudi v skoraj vse države vzhodne Evrope, v Avstrijo, Nemčijo, Skandinavijo in Veliko Britanijo. V preteklosti smo traktorje prodajali tudi v Afriko, a v zadnjem letu od tam ni povpraševanja. Zelo dobrega uvoznika imamo v Avstraliji, pred dvema letoma smo začeli tudi posel z Iranom, ki je zelo velik trg in se kaže kot zanimiv za prihodnost – če bodo politične razmere to omogočale,« našteva Šinkovec.

Politične diplomacije pri uveljavljanju na iranskem trgu niso uporabili, »posebnih političnih bonitet pa naše podjetje nikoli ni niti imelo niti jih ni iskalo«, je pojasnil Šinkovec. »Tam, kjer je možnost prodaje, jo poskušamo sami najti.«

Iranski trg se jim je odprl, ko so Združeni narodi sprostili sankcije proti tej državi, še vedno pa je razmeroma zaprt, saj Iranci ščitijo svoje proizvajalce. Do lanskega leta je bilo nemogoče dobiti tudi denarno nakazilo iz Irana, dodaja Šinkovec. »Čeprav naj bi to bilo omogočeno, nobena slovenska banka ni hotela sprejeti nakazila iz te države, tudi NLB ne, ki je v tistem obdobju iz Irana prejemala več milijard iz drugih virov,« je povedal Šinkovec. Dodaja pa, da so lani sklenili še dober posel v Rusiji, »vendar so carinski postopki zelo nenaklonjeni takšni podjetniški pobudi«.


Agromehanika je začela traktorje izdelovati po letu 1991. Foto: Ljubo Vukelić/Delo

V Iranu, ki je največji pridelovalec pistacij, so kupci Agromehanikinih kompaktnih traktorjev klasični kmetje, v Veliki Britaniji manjši gozdarji, v Avstraliji se večina traktorjev proda za urejanje prostora, na Češkem in Poljskem pa jih uporabljajo komunalne službe. Pred leti so 50 tovrstnih traktorjev prodali moskovski komunali.

Povečanje prodaje

V podjetju s 160 zaposlenimi imajo v zadnjih letih uspešno rast. Šinkovec za letos napoveduje 25-odstotno rast prihodkov v primerjavi s preteklim letom, s katero bodo dosegli 20 milijonov evrov, od tega jih bo 12 milijonov iz izvoza, pri katerem so bili letos zelo uspešni. Rast prodaje so dosegli tudi na domačem trgu, kjer prodajajo tudi kmetijsko mehanizacijo drugih blagovnih znamk.

Zaradi rasti v zadnjih letih imajo velike težave s pridobivanjem primernih kadrov. Primanjkuje strojnih inženirjev, varilcev, upravljavcev strojev CNC. Za te poklice se ne izobražuje dovolj ljudi, zato toliko bolj negujejo tiste, ki jih imajo, zaključuje Šinkovec.

Prijavi sovražni govor